محمدکاظم مزینانی درباره رویکردی که در جلد سوم سه‌گانه‌اش دارد می‌گوید
کد خبر: 1378028
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹

محمدکاظم مزینانی درباره رویکردی که در جلد سوم سه‌گانه‌اش دارد می‌گوید

گروه ادب: نویسنده رمان‌های «شاه بی‌شین» و «آه با شین» از نگارش جلد سوم این سه‌گانه خبر داد و اظهار کرد: در جلد سوم به دنبال سرنوشت و آرمان‌های نسل خودم در تاریخ انقلاب می‌گردم.

محمدکاظم مزینانی، نویسنده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به رونمایی از دومین کتاب از مجموعه سه‌گانه‌اش اشاره کرد و درباره آن گفت: «آه با شین» که دومین اثر و در ادامه «شاه بی‌شین» نوشته شده است، پنجم اسفند رونمایی می‌شود.
وی با بیان اینکه هم‌‌اکنون در حال نگارش بخش سوم و تکمیلی این مجموعه هستم، گفت: تاکنون نامی برای این بخش انتخاب نکرده‌ام. در این اثر به دوره‌های تاریخی پرداخته‌ام که با یک هدف‌گذاری کلی آن را نوشته‌ام. برای نمونه نویسنده در نگارش اثرش قصد می‌کند به کرمان برود، اما تأکید ندارد که حتماً از مسیر تهران به کاشان، اصفهان و بعد به کرمان برود؛ شاید هم ابتدا به مشهد برود و از آنجا راهی کرمان شود.
مزینانی افزود: جنبه کارکردی پیدا کردن ادبیات به هیچ‌وجه این‌طور نیست که نویسنده یک سوژه را از پیش هدف‌گذاری کند و در یک مسیر مشخص به سمت آن برود. البته در حد کلیات، هدف‌گذاری برای نگارش این سه جلد داشته‌ام. در جلد نخست سعی کردم شخصیت «محمدرضا پهلوی» را در قالب داستان توصیف کنم و در جلد دوم یک آدم انقلابی را از آغاز تا انتها توصیف کردم، اما در جلد سوم به خودم و نسل خودم می‌پردازم. در یک تصویر کلی در این سه‌گانه شاهد وجود یک شاه و یک انقلاب بودیم، اما جای خالی نسل من محسوس بود.
وی ادامه داد: در جلد سوم این اثر به متولدین دهه چهل یا سال‌های پایانی دهه سی می‌پردازم؛ اینکه کجا بودیم و کجا هستیم؛ حال‌مان خوب است، نسبت من که از متولدین همان دوران هستم با بچه‌هایم چطور است و چه میزان با آنها فاصله دارم. هدف من از حمایت از این جریان چه بود و آنچه که به آن رسیدیم چه چیزی است. در واقع نویسنده در جلد سوم به دنبال خودشناسی است.
مزینانی گفت: این سه نسل؛ متولدین 1300 و دهه مربوط به آن، دهه بیست که بیشتر بزرگان انقلاب در این عصر متولد شدند و در نهایت متولدین نیمه دوم دهه سی و نیمه اول دهه چهل، سه نسلی هستند که در این سه‌گانه مورد توجه نویسنده قرار می‌گیرند. البته نگاهی نیز به نسل چهارمی که متولدین دهه‌های شصت و هفتاد هستند نیز در این رمان وجود دارد.

captcha