چشم‌ و هم‌چشمی علت عمده کم‌رنگ شدن صله‌رحم در جامعه است
کد خبر: 1387719
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
حجت‌الاسلام عابدینی:

چشم‌ و هم‌چشمی علت عمده کم‌رنگ شدن صله‌رحم در جامعه است

گروه اجتماعی: امام جمعه شهرستان پلدختر چشم‌وهم‌چشمی‌ را یکی از آسیب‌های سبک زندگی کنونی دانست و گفت: اسراف و تجمل‌گرایی‌های ناشی از چشم‌وهم‌چشمی یکی از دلایل عمده کم‌رنگ شدن «صله‌رحم» در جامعه است.

حجت‌الاسلام مهدی عابدینی، امام جمعه معمولان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با رسوم ایام نوروز گفت: رویه دین اسلام به نحوی بوده که همواره به دور از هرگونه اجبار و اکراه و با اتکا به خرد و استدلال منطقی  و توجیه اخلاقی درصدد زدودن سنت‌های غلط و خرافات بوده  و به روشنگری در جامعه پرداخته است.
وی ادامه داد: برخی از جنبه‌های نوروز ایرانی باد روایت‌های اسلام هم‌خوانی دارد به‌طور مثال «صله‌رحم» آداب و سنت پسندیده‌‌ای است که در ایام عید نوروز پررنگ‌تر می‌شود و دین اسلام نیز آن را تأیید و تقویت کرده است ولی سایر اعمال خرافی مانند چهارشنبه‌سوری و اعتقاد به قدرت شفادهی آتش و یا نحس شمردن روز یا عدد 13 در آموزه‌های دینی جایگاهی ندارد.
حجت‌الاسلام عابدینی عنوان کرد: تعطیلات ایام نوروز فرصت مناسبی است که می‌توان برای سفر کردن ازآن بهره برد و برای مشاهده عظمت و جلال خداوند صرفاً نباید به سفرهای زیارتی رفت بلکه می‌توان با سیر و گردش در طبیعت نیز به یاد خدا بود، مهم این است که سفر توأم با عبرت باشد.

امام جمعه معمولان چشم‌وهم‌چشمی‌ را یکی از آسیب‌های سبک زندگی کنونی دانست و افزود: اسراف و تجمل‌گرایی‌های ناشی از چشم‌وهم‌چشمی یکی از دلایل عمده کمرنگ شدن «صله‌رحم» در جامعه است درصورتی‌که توجه به صفا و صمیمیت در مراوده‌ها بهترین نمود اکرام مهمان است.
حجت‌الاسلام مهدی عابدینی با بیان‌ اینکه تقوا نقش مهمی در کاهش و کنترل چشم‌وهم‌چشمی دارد، اظهار کرد: تمام اعمال انسان باید متعادل و به دور از افراط و تفریط باشد، هر کس باید با توجه به وسع مالی و بضاعت خود هزینه کند، نه بر خانواده خود سخت بگیرد و نه آنقدر اسراف کند که احساس حسرت دیگران را برانگیزاند.
وی عنوان کرد: با توجه به مصادف شدن ایام فاطمیه با مراسم نوروز می‌طلبد که مردم شیعه ما حرمت این بانوی بزرگوار را حفظ کنند؛ و وقتی امام زمان(عج) که بر همه مسائل زمان اشراف و آگاهی دارد و به‌روزترین فرد جامعه بوده، الگوی خود را حضرت فاطمه‌الزهرا(س) معرفی می‌کند شایسته است که ما نیز به تأسی از ایشان سبک زندگی حضرت زهرا(س) را که واسطه فیض و برکات خداوند به بندگان است، در زندگی خود لحاظ کنیم.
حجت‌الاسلام عابدینی با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری به‌نحوی که امروز مرسوم است هیچ جایگاهی در سبک زندگی ایرانی اسلامی نداشته و ندارد،خاطرنشان کرد: این‌که انسان خدا را کنار گذاشته و خوبی و بدی را  از غیر او(آتش) طلب کند از لحاظ عقلانی و دینی هیچ  توجیه منطقی ندارد کمااینکه آتش هرگز نمی‌تواند سرشت  انسان را تغییر داده و یا او را به کمال برساند؛ لذا باید از ترویج مصادق خرافه در جامعه جلوگیری کرد.
امام جمعه معمولان در پایان بیان کرد: امید است که به رسم هر سال  که مقام معظم رهبری پیامی را به‌عنوان راهکار سال آینده مطرح می‌کنند مورد توجه همگان خصوصاً مسئولان قرار گرفته و در راستای تحقق آن با جدیت تلاش کنند.

captcha