تناقضی میان عید و عزای مسلمانان در تفکر دینی وجود ندارد
کد خبر: 1388103
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
امام جمعه موقت قزوین:

تناقضی میان عید و عزای مسلمانان در تفکر دینی وجود ندارد

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام عابدینی با بیان اینکه با توجه به همزمانی عید نوروز و ایام فاطمیه، صله‌رحم به شرطی که به دور از معصیت باشد منعی، نخواهد داشت، خواستار حفظ حرمت ایام فاطمیه در عید نوروز شد.

حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، امام جمعه موقت قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، با بیان اینکه در تفکر دینی، عید و عزای مسلمانان با یکدیگر منافاتی ندارد، اظهار کرد: با توجه به همزمانی ایام عید نوروز و ایام فاطمیه، صله‌رحم به شرطی که به دور از معصیت باشد، منعی نخواهد داشت.
وی با تأکید بر لزوم حفظ حرمت ایام فاطمیه در عید نوروز افزود: تقارن ایام فاطمیه و عید نوروز منافاتی با یکدیگر ندارند بلکه وجود معصیت و گناه از سوی انسان چه در این ایام و چه در هر زمانی دارای ایراد و عیب است و انسان باید همواره از آن دوری کند.
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قزوین با بیان اینکه در ایام فاطمیه نیز صله‌رحم و دیدار دیگران منعی نداشته و خارج از مشکل است، عنوان کرد: صله‌رحم یک وظیفه شرعی و دینی است و در هر زمانی می‌توان آن را انجام داد.
وی با بیان اینکه در ایام نوروز و حتی شادی‌های قبل از آن باید کمی حساب شده و با تفکر حرکت کنیم، تصریح کرد: نباید شادی‌ها، آسیبی به ایام فاطمیه وارد کند و همه باید تلاش کنیم تا حرمت این ایام حفظ شده و امر صله‌رحم نیز انجام شود.
حجت‌الاسلام عابدینی معرفت دینی را لازمه تفکر اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: معرفت دینی باعث خواهد شد تا در همه ایام به حفظ حرمت و جایگاه شعائر اسلامی توجه ویژه‌ای بنماییم و حتی به شرط تقارن ایام شهادت اباعبدالله‌الحسین(ع) با عید نوروز، حرمت آن را حفظ خواهیم کرد.
وی از عید نوروز نیز به عنوان دفتر معرفت خداوندی یاد کرد و گفت: عید نوروز نیز نوع دیگری از دفتر معرفت پروردگار است که با پهن شدن سفره طبیعت انسان باید با مشاهده همه زیبای‌هایی آن، به تفکر در باب جهان هستی بپردازد.
امام جمعه موقت شهر قزوین اظهار کرد: اگر شادی و حفظ حرمت ایام با توجه به رضای خداوند باشد انسان هیچ‌گاه دچار معصیت و افراط و تفریط نخواهد شد و با معرفتی که کسب می‌کند حرمت ایام عید و ایام فاطمیه را حفظ خواهد کرد.
وی با تأکید بر اینکه در این ایام باید بر تربیت فرزندان و آگاه‌کردن آنان از شرایط عید و ایام فاطمیه تلاش کرد، گفت: در صورتی که جلوی افراط و تفریط در شادمانی و عزاداری گرفته شود، عزاداری‌ها به شادی کودکانه لطمه نمی‌زند.

با رفتار خود تعظیم شعائر اسلامی را در کودکان نهادینه کنیم
حجت‌الاسلام عابدینی با بیان اینکه  کودکان به اندازه درک و توان خود تکلیف دارند و لازم نیست با آنان همچون بزرگسالان یا افراد کهنسال رفتار شود، یادآور شد: باید با رفتار خود تعظیم شعائر اسلامی را در کودکان نهادینه کنیم.
وی در پایان با بیان اینکه کودکان از والدین خود به شدت الگو می‌گیرند، افزود: اگر والدین و بزگترها نسبت به انجام شعائر دینی خود را موظف بدانند و آن را انجام دهند، مطئناً کودکان نیز از آنان الگو خواهند گرفت.

captcha