اسراف در سفره‌های اعتکاف، آسیبی جدی برای این مراسم است
کد خبر: 1406692
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
امام جمعه معمولان:

اسراف در سفره‌های اعتکاف، آسیبی جدی برای این مراسم است

گروه اجتماعی: برای ترویج و احیای سنت اعتکاف لازم است هر آنچه که باعث آسیب به این سنت می‌شود کنار برود، متأسفانه ما شاهدیم که سفره‌های رنگین به اعتکاف کشیده شده است که این می‌تواند یک آسیب جدی برای اعتکاف باشد.

حجت‌الاسلام مهدی عابدینی، امام جمعه معمولان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با فلسفه اعتکاف گفت: اعتکاف فرصتی را برای ارتباط بنده با خالق خود فراهم می‌آورد که طی این فرصت فرد معتکف یک بازبینی و تفکر در رابطه با اعمال و رفتار گذشته خود داشته باشد.
وی اضافه کرد: فرد معتکف در طی مدت اعتکاف با محاسبه و مراقبه در اعمال و کارهای خود تلاش می‌کند آنچه از خوبی‌ها را انجام داده در خود تقویت کند و آنچه از بدی انجام داده را در وجود خود کم‌رنگ و حذف کند.
اعتکاف؛ فرصتی مناسب برای تفکر در اعمال و رفتار
حجت‌الاسلام عابدینی با یادآوری اینکه اعتکاف فرصتی برای فکر کردن است، ادامه داد: اعتکاف آثار و برکاتی در زندگی فرد معتکف و همچنین جامعه دارد که نمونه بارز آن این است که اعتکاف یک مسیری را برای رسیدن به تقوا و انس با خدا برای بنده فراهم می‌سازد.
امام جمعه معمولان به آیات و روایاتی در رابطه با اعتکاف اشاره و اظهار کرد: اعتکاف سنت پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصوم(ع) بوده است و آن‌ها بر انجام این سنت حسنه به‌ویژه در ماه رجب تأکید داشته‌اند.
وی در رابطه با راهکارهای ترویج سنت اعتکاف در جامعه و تشویق و ترغیب مردم به‌ویژه نسل جوان به حضور در این مراسم معنوی گفت: برای ترویج و احیای سنت اعتکاف لازم است هر آنچه که باعث آسیب به این سنت می‌شود کنار برود، متأسفانه ما شاهدیم که سفره‌های رنگین به اعتکاف کشیده شده است که این می‌تواند یک آسیب جدی برای اعتکاف باشد.
معتکف باید هدف خود از اعتکاف را بداند
حجت‌الاسلام عابدینی اضافه کرد: فرد معتکف باید هدف خود از اعتکاف را بداند در این‌صورت می‌تواند کمال استفاده از اعتکاف را ببرد، شایسته نیست یک دانشجو یا دانش‌آموز که امتحان دارد با کتاب و لب‌تاپ در اعتکاف حضور یابد و اعتکاف را به خواندن دروس خود اختصاص دهد.
وی سادگی در غذاها و سفره‌های افطار و سحر را به معتکفان توصیه کرد و گفت: همراه داشتن غذاهای رنگارنگ در مراسم اعتکاف باعث آسیب به سنت حسنه اعتکاف می‌شود و رغبت افراد به حضور در این مراسم را کاهش می‌دهد.

captcha