جایگاه مناسب سالمندان در جامعه ایران ریشه در اعتقادات اسلامی مردم دارد
کد خبر: 1418691
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
مطلق:

جایگاه مناسب سالمندان در جامعه ایران ریشه در اعتقادات اسلامی مردم دارد

گروه اجتماعی: بر اساس بررسی‌های انجام شده، سالمندان ایران نسبت به سایر کشورهای غربی از جایگاه و ارزش بیشتری در خانواده و جامعه برخوردار هستند که ریشه این شرایط مطلوب، در اعتقادات اسلامی مردم نهفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری حاشیه‌ای نشست مدیران گروه سلامت خانواده و کارشناسان سلامت سالمندان که روز گذشته، 27 خرداد‌ در هتل پارس مشهد برگزار شد، با بیان اینکه کشور ایران در حال حاضر یکی از کشورهای سالمند جهان است، گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل سالمند شدن کشورمان کنترل جمعیت است.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه 8.2 درصد جمعیت ایران سالمند هستند و این میانگین در بعضی از استان‌ها نیز بیشتر است، باید تدابیری اندیشیده شود تا سالمندانی توانمند داشته باشیم.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه استان‌هایی مانند گیلان، مرکزی،‌ تهران و اصفهان جزو پیرترین استان‌های کشور هستند، ابراز کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز جزء جوان‌ترین استان‌های کشور هستند اما متأسفانه در حال حاضر شتاب پیرشدن در کشور ما شتاب تندی دارد و تقریباً نیمی از استان‌ها از این شتاب نیز جلوتر حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: استان‌های یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و شرقی نیز از جمله استان‌هایی هستند که شتاب زیادی به‌سمت پیری دارند.

مطلق با بیان اینکه یک فرد در ایران باید به‌طور متوسط 74 سال زنده باشد، اظهار کرد: اما این فرد، 85 سال زندگی می‌کند و در واقع به‌طور میانگین می‌توان گفت امید به زندگی در کشور ما به 84 سال رسیده است اما به لحاظ کیفی سالمندان از زندگی مطلوبی برخوردار نیستند.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اداره سالمندان درنظر دارد کیفیت زندگی سالمندان را بهبود ببخشد، بیان کرد: ما باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تمام اقشار مختلف سنی در دوران‌های نوزادی، کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی از زندگی سالمی برخوردار باشند تا در سالمندی نیز دچار مشکلات متعدد نشوند.

وی ادامه داد: هدف اصلی اداره سلامت سالمندان داشتن سالمندانی سالم است، در همین راستا نیز پیشگیری از عوارض مختلف که منجر به ناتوانی در افراد سالمند می‌شود، باید در قالب‌های متعدد به اقشار مختلف جامعه آموزش داده شود.

مطلق گفت: افزودن خدمات حمایتی، برنامه‌های پیشگیرانه و خودمراقبتی و آموزش شیوه زندگی سالم در سالمندی از جمله برنامه‌های است که اداره سلامت سالمندان پیگیر اجرای آن است.

وی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، سالمندان ایران نسبت به سایر کشورهای غربی از جایگاه و ارزش بیشتری در خانواده و جامعه برخوردار هستند که ریشه این شرایط مطلوب، در اعتقادات اسلامی مردم نهفته است.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه حضور کودکان در محیط خانواده و در کنار سالمندان امید به زندگی آنان را افزایش می‌دهد، یادآور شد: خوشبختانه در کشور ما کودکان در محیط خانواده و در کنار پدربزرگ و مادربزرگ رشد می‌یابند که حضور این کودکان نیز به نوبه خود باعث افزایش امید به زندگی در سالمندان می‌شود، علاوه بر این در تحقیقاتی که در کشور آلمان صورت گرفت متوجه شدند سالمندان باید ساعاتی را در مورد خانواده و در کنار سایر افراد سپری کنند تا امید به زندگیشان افزایش یابد.

در ادامه این نشست پریسا طاهری، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هدف اصلی اداره سلامت سالمندان نیز خدمت‌رسانی به سالمندان است چراکه ما می‌خواهیم سالمندانی پویا و فعال داشته باشیم.

وی افزود: اجرای برنامه‌های مراقبتی عام‌المنفعه در شهرها و روستاها و آموزش زندگی سالم و تغذیه سالم به سالمندان از جمله برنامه‌های است که سازمان سلامت سالمندان برعهده گرفته است.

طاهری با اشاره به اینکه به‌منظور بررسی وضعیت سالمندان، سیمای سلامت سالمندان را به تصویر کشیده‌ایم، ابراز کرد: در این طرح وضعیت سلامت سالمندان از وجوه مختلف بررسی و برنامه‌هایی که متناسب با نیاز آنان بود، به مراکز بهداشتی اعلام شد.

در ادامه محمد احمدیان، مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 370 هزار سالمند تحت پوشش برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و کمیته ای این برنامه‌ها را در چهار رکن آموزش خود مراقبتی برای شناسایی سالمندان و معاینات غربالگری از آنان انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز کمیته سلامت سالمندان به ریاست استاندار خراسان رضوی آغاز به کار کرد تا برنامه‌ها و بسته حمایتی ویژه‌ای را برای سالمندان درنظر بگیرد.

captcha