شریعتی با ابزار فکر و قلم روحیه ظلم‌ستیزی را به جوانان آموزش داد
کد خبر: 1420003
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
عضو هیئت علمی دانشگاه اراک:

شریعتی با ابزار فکر و قلم روحیه ظلم‌ستیزی را به جوانان آموزش داد

گروه اندیشه: رحیمی بزرگ‌ترین دغدغه شریعتی را اهل فکر شدن جوانان دانست و افزود: پرورش روحیه ظلم‌ستیزی و پرخاش در برابر مستکبران با ابزار فکر و قلم از مبانی آموزشی وی به جوانان بود.

امین رحیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه اراک در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در آستانه سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی با اشاره به افراط و تفریط  در داوری‌هایی که نسبت به وی شده است، گفت: با وجود اینکه عده‌ای در دوران قبل از انقلاب، شریعتی را کاملاً طرد کردند و اما در مقابل بودند کسانی‌که از وی به‌عنوان یک انسان کامل و اسلام شناس حقیقی یاد کردند.

وی اظهار کرد: هر دو گروه برای اعتقاد خود دلایلی آورده و به آثار و نوشته‌های وی استناد می‌کنند ولی باید گفت حقیقتاً در هر دو زمینه داوری‌ها غیرمعقول بود و فضایی که به وجود آمده بود قابل دفاع نیست و در این میان عده‌ای بودند که نگاه واقع بینانه‌تری نسبت به دکتر شریعتی داشتند و راه اعتدال را برگزیدند.

رحیمی تأکید کرد: کشور بدون روحانیت، جامعه بدون طبیب است و در دردهای اندیشه‌ای، لزوم بهره‌مندی از این قشر همواره احساس شده است ولی باید توجه داشت روحانیتی می‌تواند به جامعه خدمت کند که همواره راه قرآن را در پیش داشته باشد و اعتدال را در خط‌مشی افکار خود به کار گیرد و از افراط و تفریط‌ها برحذر باشد.

نقش شریعتی در مقابله با شاه و ظلم و ستم‌های دربار

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک ادامه داد: با توجه به فضای حاکم در جامعه‌ قبل از انقلاب، شریعتی توانست بلندگوی خوبی در برابر شاه و ظلم و ستیزهای دربار باشد و جوانان را در برابر این بیدادگری‌ها به حرکت درآورد که در این راه موفق هم بود و بین جوانان از محبوبیت بالایی برخوردار شد.

نقش شریعتی در تنویر افکار جوان در گرایش به اسلام

وی با اشاره به فعالیت کمونیست‌ها در دوران قبل و بعد از انقلاب و خطر ترویج افکار آنها میان جوانان،‌ اظهار کرد: افرادی مانند شریعتی تلاش بسیاری در تنویر افکار جوانان در گرایش به اسلام  از خود نشان دادند و در این راه موفق هم بودند، روحیه ظلم‌ستیزی و پرخاش در برابر مستکبران با ابزار فکر و قلم از مبانی آموزشی وی به جوانان بود.

رحیمی تأکید کرد: بدون غرض باید گفت با وجود زحماتی که دکتر شریعتی برای نسل جوان قبل از انقلاب کشید نمی‌توان وی را یک اسلام‌شناس کامل دانست، علیرغم اینکه دیدگاه‌های اسلام‌شناسی هم داشته و بسیاری هم آنها را دقیق می‌داند ولی این واقعیتی است که باید بدون تعارف بیان کرد.

بررسی اندیشه‌های شریعتی با نگاهی باز و بدون غرض‌ورزی

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک ادامه داد: اشکالاتی در طرز نگاه  شریعتی به اسلام وجود دارد که باید در برخورد جوانان با این اندیشه‌ها کاملاً احتیاط به خرج داد، ولی می‌توان اندیشه‌های وی را با نگاهی باز و بدون غرض‌ورزی مورد داوری قرار داد و آنهایی که مفید هستند را برای جوانان مطرح کرد.

وی تأکید کرد: مشکلی که به‌طور کلی در جامعه‌ ایران وجود دارد، افراط و تفریط‌هاست؛ ما نباید در مواجهه با افکار هر عالمی مانند دکتر شریعتی به‌صورت مطلق جذب یا دفع شویم، بلکه پس از بررسی واقع‌بینانه و تحلیل درست می‌توان اندیشه‌هایی که مفید هستند ‌را برگزید و آنهایی که مخرب هستند را کنار گذاشت.

تحلیل دقیق از آثار دکتر شریعتی

رحیمی ادامه داد: کارشناسان این امر باید به تحلیل دقیق از آثار دکتر شریعتی دست بزنند و نکات مثبت و منفی آن را که لازمه‌ هر تفکری است را برای نسل امروز مشخص کنند، البته تحلیل افکار افراد نیازمند واقع‌بینی و بدون غرض بودن است، من شخصا‍‍ً شریعتی را نه یک انسان ملحد می‌دانم و نه یک اسلام‌شناس کامل؛ چراکه زحمات او در آن برهه‌ زمانی قابل تقدیر است.

دیدگاه واقع‌بینانه مقام معظم رهبری در‌خصوص شریعتی

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک با اشاره به دیدگاه واقع‌بینانه رهبری نسبت به شریعتی، اضافه کرد: ‌ایشان شریعتی را یک انسان دردمند و پرشور می‌داند که افراط و تفریط‌های مخالفان و موافقانش مانع از شناخته شدن وی شده است؛ لذا ما هم باید این خط‌مشی واقع‌بینانه در برخورد با نه‌ تنها شریعتی بلکه هر متفکر و عالمی در پیش گیریم.

وی، بزرگ‌ترین دغدغه شریعتی را اهل فکر شدن جوانان دانست و ادامه داد: وی همواره به‌دنبال معرفی الگوهایی مانند ابوذر و فاطمه(س) برای جوانان بود و در این راه برای رشد فکری جامعه اسلامی تلاش می‌کرد و زحمات زیادی هم کشید و توانست در برابر دیدگاه‌های غیر‌اسلامی که از کشورهای همسایه وارد می‌شود جوانان را در باور دینی نگه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک در پایان با اشاره به بررسی دقیق افکار دکتر شریعتی و بازگویی نظرات مثبت او برای نسل دوم و سوم انقلاب تأکید کرد و افزود: باید از تکرار افراط و تفریط‌ها و برداشت‌های نادرست از دکتر شریعتی که می‌تواند ابزار تفرقه‌افکنی دشمنان باشد پرهیز کرد و به‌دنبال ارائه درست افکار وی به دور از حب و بغض‌ها باشیم.

captcha