رمضان؛ فرصت اندیشیدن در ظرفیت‌های وجودی انسان
کد خبر: 1424319
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
حجت‌الاسلام عابدینی تأکید کرد:

رمضان؛ فرصت اندیشیدن در ظرفیت‌های وجودی انسان

گروه فعالیت‌های قرآنی: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه ماه رمضان، ماه خودسازی انسان است از این ماه به عنوان فرصتی برای اندیشیدن در اعمال و ظرفیت‌های وجودی انسان یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، مفسر قرآن کریم در جلسه تفسیر هفتگی امامزاده اسماعیل(ع) قزوین که صبح امروز، 9 تیرماه، برگزار شد، گفت: رمضان، ماه ضیافت الهی است و خطاب« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ » در آیه 183 سوره بقره نشان‌دهنده دعوت خاص مؤمنان از طرف پروردگار برای مهمانی خداوند است و در واقع  خداوند با این دعوت خویش برای مؤمنان ارزش قائل شد و با دعوت از بندگان روزه را بر آن‌ها واجب کرد.

وی اظهار کرد: در این ماه، راه‌های جلب خشنودی آفریدگار به روی بندگان گشوده می‌شود و انسان به‌جایی می‌رسد که وقتی او را به بهشت می‌برند گفته می‌شود «این بهشت را به بهشت می‌برند» یعنی ماه رمضان  انسان را به بهشت تبدیل می‍‌کند و این بهشت سیار به بهشت ثابت می‌رود.

حجت‌الاسلام عابدینی ادامه داد: انسان در این ماه، مهمان پروردگار خودش است و باید اندیشه کند که در این ماه چگونه روز و شب خویش را سپری می‌کند.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: انسان باید جوارح خود را در این ماه از معصیت الهی باز دارد و دقت داشته باشد که شب و روز خود را به غفلت نگذرد که اگر این گونه باشد ماه رمضان می‌گذرد و سنگینی گناهان بر دوش انسان می‌ماند.

مفسر قرآن کریم عنوان کرد: اگر فردی ماه رمضان را به غفلت بگذراند وقتی روزه‌داران اجر خود را از پیشگاه خداوند دریافت می‌کنند این فرد مشاهده می‌کند که اهل خسران شده و سرمایه‌های خدادادی خود را از دست داده و جایی که همه مشمول رحمت آفریدگار خود می‌شوند چیزی نصیب او نمی‌شود.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به راه‌های نزدیک شدن به خداوند در ماه رمضان ادامه داد: انسان باید با تلاوت قرآن در شب و روز از هر لغزشی دور شده و به خداوند نزدیک شود.

وی با تفاوت قائل شدن بین قرائت و تلاوت قرآن، گفت: تلاوت به معنی پشت سر حرکت کردن است و اگر کسی قرآن را بخواند آن را قرائت کرده و ثواب برده اما به تلاوت قرآن نپرداخته و تلاوت واقعی قرآن، زمانی حاصل می‌شود که قاری قرآن همراه با قرائت، پشت سر آیات قرآن حرکت کند آن را خوب متوجه و به دل بسپارد.

حجت‌الاسلام عابدینی اظهار کرد: تلاوت‌کننده قرآن، مشمول شفاعتی می‌شود که شفاعتِ شفاعت‌کننده‌اش پذیرفته می‌شود.

مفسر قرآن کریم گفت: با شفاعت قرآن در روز قیامت، برای اهل تلاوت، انسان علو درجه پیدا می‌کند و علو درجه انسان هم به تلاوت کردن، دل سپردن و دلداده آیات قرآن شدن، با آیات الهی و قرآنی زندگی کردن به‌دست می‌آید.

وی با ذکر این نکته که سرنوشت انسان با روزه، دعا و صدقه در ماه رمضان  قابل تغییر است، اضافه کرد: انسان می‌تواند در شب قدر، آینده‌ای روشن برای خود رقم بزند و خداوند متعال در شب قدر همه را دعوت می‌کند تا باهم برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند و اگر انسانی به این دعوت پاسخ ندهد و به مهمانی نیاید خداوند او را به حال خود واگذار می‌کند.

مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد: در هر افطاری از ماه رمضان، خدای متعال عده‌ای را از آتش جهنم به اندازه‌ای آزاد می‌کند که عدد آن، فقط در علم غیب الهی معلوم است و وقتی آخرین شب ماه رمضان فرامی‌رسد خداوند  در آن شب، به اندازه همه شب‌هایی که انسان‌ها را نجات داده است، نجات می‌دهد.

captcha