روحیه پرسشگری در بین نسل جوان تقویت شود
کد خبر: 1428690
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
یک کارشناس مذهبی در لرستان:

روحیه پرسشگری در بین نسل جوان تقویت شود

گروه اندیشه: در زمانی‌که شبهه‌سازی مخالفان با هدف به انزوا کشاندن ایدئولوژیک اسلامی هر روز به شکلی خودنمایی می‌نماید، رسالت نخبگان دین‌اندیش چیزی جز پاسخ‌های منطقی و نظام‌مند به این شبهات نیست و اگر عالمان یک ملت و مکتبی گریزان از سؤال شدند سراشیبی سقوط خود را امضاء کرده‌اند.

حجت‌الاسلام رمضان تیموری، از کارشناسان مذهبی لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با جایگاه پرسشگری، افزود: نهاد آدمی برای شکوفایی و تمایز از سایر حیوانات نیاز به پرسش دارد از این‌رو جایگاه تشخیص مسئله و مواجه شدن با مشکل و تردید که بر اساس سؤال شکل می‌گیرد در میان مخلوقات وجه تمایز بشر خاکی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بنا بر همین اهمیت و جایگاه پرسش است که گفته شده «ارزش انسان به پرسیدن است» به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری «هرچه شبهات و اشکالات بیشتری متوجه دین شود، حقیقت دین با چهره‌ای تابناک‌تر تجلی می‌کند، چراکه علمای دین در پاسخگویی به آن اشکالات، ابعاد جدیدی از دین را به روی مردم می‌گشایند، تنها زمانی از این‌گونه شبهات باید ترسید که علمای دین چنان دچار خمودی شده باشد که نتوانند موضع محکم و مستدل اسلام را در مقابل این جریان‌ها آشکار کنند».
حجت‌اسلام تیموری بیان کرد: امروزه صیانت از عقیده و آرمان‌های  انسان الهی در برابر مکتب‌های الحادی و فلسفه‌های باطل باب جدیدی را بر روی طالبان معارف حقه گشوده است.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: گوش دادن به سؤال طرف مقابل علاوه‌بر این‌که نشان دهنده ادب است، آسان‌ترین شیوه برای ایجاد ارتباط طرفین نیز محسوب می‌شود، ای بسا صِرف شنیدن زمینه اقناع و استفاده را نیز در درون پرسشگر فراهم می‌نماید و به فرموده قرآن کریم در آیه 17 سوره مبارکه زمر«»
رمضان تیموری اذعان کرد: پرسشگران خوب می‌توانند موانع شکست، پیروزی، رشد و انحطاط را ترسیم کنند و انسان خلاق با تصویرپردازی همه جانبه امور خود را در بوته محک و آزمودن قرار می‌دهد.
وی اضافه کرد: زندکی بشر با پرسشگری ذهنی توان توسعه یافتن را خواهد یافت در غیر این صورت جمود و سکون درد بی درمان باقی می‌ماند، به همین دلیل فیلسوفان از قدیم‌الایام گفته‌اند: «تنها زندگی امتحان شده، ارزش زیستن را دارد» و به فرموده امام علی(ع) در کتاب غررالحکم: «القلوب أقفال و مفاتحها السؤال؛ قلب‌ها بسته شده و کلید آن سؤال است».
تیموری اظهار کرد: با توجه به این‌که علاج دردهای بی‌درمان مانند سؤال نکردن و نداشتن انگیزه پرورش سؤال را از مجرای پرسشگری می‌توان قابل درمان باشد، پس بپرسیم تا در گرداب فرهنگ‌های وارداتی و شبهات بی‌اساس خانه اعتقاد را به دست ویرانی نسپاریم، «به اعتقاد پژوهشگران بررسی مسئله دارای دو مرحله است، مرحله تشخیص و مرحله حل مسئله».
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در زمانی که شبهه‌سازی مخالفان با هدف به انزوا کشاندن ایدئولوژیک اسلامی هر روز به شکلی خودنمایی می‌نماید، رسالت نخبگان دین‌اندیش چیزی جز پاسخ‌های منطقی و نظام‌مند به این شبهات نیست و اگر عالمان یک ملت و مکتبی گریزان از سؤال شدند سراشیبی سقوط خود را امضاء کرده‌اند و این همان اندیشه ناب امام صادق(ع) است که فرمود: بدبختی مردم برای این است که نمی‌پرسند، پس درنتیجه میزان و ملاک رشد انسان‌ها به سؤال و پرسش برمی‌گردد.

captcha