نامه ۴۷ نهج‌البلاغه؛ آیینه و خلاصه‌ای از معارف عمیق علوی
کد خبر: 1431412
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴

نامه ۴۷ نهج‌البلاغه؛ آیینه و خلاصه‌ای از معارف عمیق علوی

گروه اجتماعی: رئیس دفاتر نهاد رهبری دانشگاه‌های قزوین، از نامه ۴۷ نهج‌البلاغه به عنوان آیینه و خلاصه‌ای از معارف عمیق امیرالمومنین(ع) نام برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، رئیس دفاتر نهاد رهبری دانشگاه‌های قزوین در مراسم شام غریبان شهادت امام علی(ع) دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین که شب گذشته، 28 تیرماه در حسینیه شهید آوینی این دانشگاه برگزار شد گفت: در مورد شخصیت امام علی(ع) آنقدر مطالب فراوان در آیات، احادیث، تاریخ، سیره و سنت وجود دارد که هر کسی بخواهد در مورد آن حضرت صحبت کند متحیر می‌شود که از کدام جنبه شخصیت حضرت را بگوید.

مفسر قرآن با اشاره به نامه 47 نهج‌البلاغه اظهار کرد: این نامه وصیت‌نامه کوتاهی مشتمل بر خلاصه معارف علی(ع) است که انسان وقتی به آن مراجعه می‌کند می‌بیند که  کلمات عزادار بوده و در حال  گریه هستند و انسان این جاست که درک می‌کند که درد شمشیر زهرآلود نمی‌گذارد که امیرالمومنین خطابه بگوید چرا در این نامه صحبت‌های حضرت زود تمام می‌شود.

حجت‌الاسلام عابدینی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های این وصیتنامه این است که  اگرچه مخاطب این نامه امام حسن و امام حسین(ع) و در مرتبه بعد خاندان امیرالمومنین(ع) است اما نگاهی به مضمون و محتوای نامه نشان‌دهنده این است که مخاطبان نامه علاوه بر خاندان آن حضرت، هر انسانی است که تا قیامت سخن حضرت به او می‌رسد و حضرت او را وصی سخنان خود معرفی می‌کند.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به فرازهایی از وصیت‌نامه حضرت بیان کرد: در فراز اول این نامه حضرت به رویگردانی از دنیا توصیه کرده و انسان باید متوجه باشد که نور عقل، آزادگی و حریت خود را به دنیا نفروشد.

مفسر قرآن تأکید کرد: باید انسان به درجه‌ای برسد که اگر چیزی از دنیا را از دست داد برای آن تأسف نخورد در عوض اگر نماز صبحی را از دست داد تأسف بخورد ارزش دارد.

مدرس حوزه و دانشگاه در پایان ظلم ستیزی را از جمله وصیت‌های دیگر حضرت بر شمرد و یادآور شد : انسان نباید در مقابل ظلم و ستم به دیگران ساکت بنشیند و تا می‌تواند باید از طریق بذل جان، مال و از طریق زبان به جهاد در مقابل ظالم بپردازد.

captcha