عوامل کاهش غیرت‌ورزی مردان در جامعه/ بانوانی که با حضرت فاطمه(س) محشور نمی‌شوند
کد خبر: 1439959
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
عابدینی تشریح کرد:

عوامل کاهش غیرت‌ورزی مردان در جامعه/ بانوانی که با حضرت فاطمه(س) محشور نمی‌شوند

گروه جامعه: کار‌شناس قرآن و حدیث به تشریح دلایل غیرت‌ورزی مردان مسلمان در جامعه که یکی از وظایف مسلم آنها محسوب می‌شود، پرداخت و عنوان کرد: در احادیث آمده است زنی که بر غیرت‌ورزی شوهر خود شکیبایی بورزد، با حضرت فاطمه(س) محشور می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کمال عابدینی، کار‌شناس قرآن و حدیث در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به تعریف غیرت و تعصب پرداخت و عنوان کرد: برخی با غیرت مخالف هستند، چرا که عنوان تعصب‌های جاهلی را غیرت می‌گذارند و با چنین مفهومی مخالفت می‌ورزند.
وی به بیان تفاوت‌های غیرت دینی و تعصب‌های غیر دینی پرداخت و اظهار کرد: اسلام وظایف خاصی برای مردان بیان کرده است؛ از جمله تأمین نیازهای دینی، تأمین نیازهای علمی و فرهنگی، تأمین هزینه‌های اقتصادی، تأمین نیازهای روانی و غیرت‌ورزی که از وظایف اختصاصی مردها است.
این کارشناس قرآن و حدیث ادامه داد: بر اساس اصل غیرت‌ورزی مردانه، مرد نباید اجازه دهد همسرش آگاهانه و یا ناآگاهانه زمینه بی‌عفتی خود را فراهم کند. کسی که اجازه می‌دهد همسرش آرایش کند، از خانه بیرون رود و خود را در معرض دید چشم‌های ناپاک قرار ‌دهد، یعنی کسی که از بی‌عفتی همسر خود خبر دارد و اقدامی در جهت پیشگیری از آن انجام نمی‌دهد، فرد بی‌غیرتی است.

تعبیر شدید‌اللحن روایات در مورد فرد بی‌غیرت
وی به تعبیری شدیداللحن در این زمینه که در روایات آمده است نیز اشاره و اظهار کرد: در روایات آمده است مردی که راضی است که همسرش خود را آراسته کند و از خانه بیرون رود، این مردان دیوث هستند و هر کسی به این مردان دیوث بگویند، اشکالی ندارد. در روایت دیگری نیز عنوان شده هر وقت زن آرایش‌کنان و عطرزنان از خانه خارج شود و همسرش به این کار او راضی باشد در این صورت برای شوهر آن زن به ازای هر قدمی که بر می‌دارد، خانه‌ای در جهنم بنا می‌شود.

غیرتی که خدا دوست دارد و غیرتی که خدا دوست ندارد
عابدینی با تأکید بر اینکه مفهوم غیرت را باید از تعصب جدا کرد، به روایتی در همین زمینه اشاره و عنوان کرد: حضرت رسول(ص) می‌فرمایند: دو نوع غیرت داریم؛ یکی غیرتی که خدا دوست دارد و دیگری غیرتی که خداوند دشمن می‌دارد. غیرتی که خداوند دوست دارد غیرت‌ورزی به جا است. یعنی جایی که پای گناه و حرامی در میان باشد و احتمال دهیم در معرض گناه قرار بگیریم، مراقبت در چنین احتمالی غیرتی است که خداوند دوست دارد. اما غیرتی که خداوند دوست ندارد غیرتی است که گناه در کار نیست و در معرض گناه هم نیستیم مثل برخی تعصب‌های بی‌جا در جامعه.

غیرت‌ورزیدن بی‌جا زن سالم را به بیماری و زن پاکدامن را به اندیشه گناه می‌اندازد
وی ادامه داد: حضرت علی(ع) برحذر‌می‌دارد از غیرت ورزیدن بی‌جا نسبت به خانم‌ها و می‌فرماید: بپرهیزید از غیرت ورزیدن بی‌جا. غیرت‌ورزیدن بی‌جا زن سالم را به بیماری و نادرستی می‌کشاند و زن پاکدامن را به اندیشه گناه می‌اندازد.

کدام بانوان با حضرت فاطمه(س) محشورند و عذاب قبر ندارند
این کار‌شناس قرآن و حدیث در ادامه به تبیین جایگاه پذیرش غیرت مردان از سوی زنان پرداخت و گفت: در روایات آمده است خداوند عذاب قبر را از سه زن برمی‌دارد و حشر آنها با حضرت فاطمه(س) خواهد بود. زنی که بر غیرت شوهر خود شکیبایی بورزد، زنی که بر بداخلاقی همسرش صبور باشد و زنی که مهرش را بر همسرش ببخشد. خداوند به هر کدام از این زنان پاداش هزار شهید می‌دهد و برای هر کدامشان یک سال عبادت می‌نویسد.

عوامل کاهش غیرت‌ورزی مردان در جامعه
وی در پاسخ به این سؤال که چرا آقایان نسبت به بی‌حجابی همسران خود بی‌توجه شده‌اند؟ گفت: ریشه‌یابی این مسئله را می‌توان در پنج عامل بیان کرد: عامل اول ارتباط خارج از چارچوب با نامحرم است که باعث کم‌رنگ شدن غیرت و عادی شدن ارتباط با نامحرم می‌شود.
عابدینی ادامه داد: عامل دوم محتواهای رسانه‌ها است که بسیاری از مسائل از جمله ارتباط‌های بین زن و مرد را عادی جلوه می‌دهد که متأسفانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم (البته نه به شدت رسانه‌های خارجی) اما به عادی سازی روابط دختر و پسر قبل از ازدواج دامن می‌زند. ارتباط‌هایی که اصلاً در حیطه کاری و تحصیلی نیست و ارتباط خارج از چارچوبی است که اسلام توصیه کرده است.
وی سومین عامل در ریشه‌یابی کم‌فروغ شدن غیرت مردان در جامعه و پذیرش غیرت مردان از سوی خانم‌ها را ضعف بنیه اعتقادی دانست و گفت: وقتی اعتقادات افراد ضعیف شود مسلماٌ امور دینی که یکی هم غیرت است کم‌رنگ می‌‌‌‌شود و در این هنگام است که شبهات تأثیرگذاری بیشتری می‌یابند و ریشه درخت ایمان که عمل صالح است را ضعیف می‌کنند.
عابدینی عامل چهارم را کم‌توجهی به امور عبادی مخصوصاً نماز که انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد و عامل پنجم را عامل محیطی دانست که فرد در محیط‌هایی رشد می‌کند که توجه به حیا وجود ندارد یا کم است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۶ - ۲۳:۳۳
0
4
سلام چند تا از عوامل بی غیرتی عبارتند از:
1-شنیدن غناء و موسیقی مطرب که در جامعه ما فراوان است.
2- شراب خواری که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم در بعضی مواد خوراکی خارجی مثل آدامس ها وارد کرده و به خورد مسلمانان می دهند. یا شربت های دارویی از الکل استفاده می شود.
3- خوردن گوشت و چربی خوک که بطور غیر مستقیم در مواد غذایی وارد کرده اند. مثل ژله و محصولات خارجی که چربی حیوانی دارد.
4- شوخی بین زن و مرد.
5- کنترل نکردن نگاه ها
6- ....
captcha