داعش؛ جریانی غیر‌مذهبی با اهدافی غیر‌دینی
کد خبر: 1443071
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳

داعش؛ جریانی غیر‌مذهبی با اهدافی غیر‌دینی

گروه سیاسی: کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه که داعش جریان مذهبی نیست، ابراز کرد: داعش ترکیبی از جریان‌های غیر مذهبی است که اصول رفتاری و اهداف غیر مذهبی دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سعدالله زارعی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه، سوم شهریورماه در مراسم افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سراسری اساتید بسیجی کشور که در سالن صبای صداوسیمای خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه در حوزه امنیتی منطقه باید توجه کرد، داعش یک جریان مذهبی که به طور معمول تصور می‌شود نیست، افزود: داعش ترکیبی از جریان‌های غیر مذهبی است که اصول رفتاری و اهداف غیر مذهبی دارد.

زارعی ادامه داد: داعش ترکیبی از بعثی‌هاست که 40 سال بر عراق حکومت می‌کردند و زمانی که آمریکا در عراق حاکم شد، این جریان به صورت ساختاری از هم پاشید ولی عناصر انسانی خود را حفظ کرد و از آن زمان داعیه غیرمذهبی بودن را پیدا کرد.

وی با بیان اینکه داعش در منطقه خاورمیانه دو هدف را دنبال می‌کند، ابراز کرد: هدف کوتاه مدت آنها ساقط کردن دولت مستقر در بغداد و دمشق و هدف بلندمدت آنها تشکیل خلافت اسلامی در تمامی سرزمین‌های اسلامی است.

برخورد ایران در مقابله با جریانِ آمریکایی داعش
کارشناس مسائل خاورمیانه، مخالفت گسترده ملت‌ها با غرب و وجود فضای حسادت‌آمیز در اهل سنت نسبت به پیشرفت‌های شیعه را دو ظرفیت مهم در نیروسازی و رشد داعش در منطقه دانست و گفت: مقابله با جریانی که توسط آمریکا برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی برنامه‌ریزی شده است و اقدام در این راستا با کمترین آسیب و بهره‌گیری از ظرفیت اهل سنت در جهت خاموش کردن فتنه از جمله مواردی است که ایران در برخورد با داعش مورد توجه قرار داد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه داعش در اقدامات خود از حمایت نیروهای داخلی و حکومت‌های ترکیه، اردن و عربستان بهره‌مند بود، ابراز کرد: تلاش شد تا میان این دو جبهه اختلاف ایجاد شود و هشدار‌هایی به آنان داده شد، به طوری که امروز این کشورها داعش را تهدیدی علیه خود دانسته و ارتباطشان با این گروه‌ها قطع شده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: گام بعدی این بود که منطقه‌های آلوده به داعش در مرز ایران یعنی استان دیاله پاکسازی شود که بر اساس اقدامات صورت گرفته، به جز بخش کوچکی، بقیه مناطق پاکسازی شده است و در اختیار نیروهای مشترک شیعه و کرد قرار دارد.

از بین رفتن ابهت گروهک داعش در عراق
زارعی عنوان کرد: مرحله بعدی انجام اقداماتی در داخل سیستم عراق بود تا نه تنها داعش توان پیشرفت نداشته باشد بلکه با مشکل نیز مواجه شود، از جمله این اقدامات گرفتن جاده‌های اصلی بود که امکان تجهیز داعش از این طریق از بین رفت و ابهت این گروه از هم پاشید.

زارعیان ابراز کرد: در حوزه سیاست عراق باید شرایط به گونه‌ای مدیریت می‌شد که توطئه آمریکایی، ترکی و سعودی که هدفش گرفتن موقعیت جبهه مقاومت بود با شکست مواجه شده و در کنار آن فرصت‌های جدیدی برای ایران ایجاد می‌شد.

وی ابراز کرد: امروز در سطح جهانی این موضوع محقق شده است به گونه ای که ایران سال‌ها منشأ تروریست خوانده می‌شد اما اکنون ایران نیروی مقابل و پرچمدار مبارزه با تروریسم شناخته می‌شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد جنگ 50 روزه غزه که چندین بار آتش‌بس‌های موقت بر این منطقه حاکم شده است، گفت: اسرائیل در این حمله دو مسئله را مورد نظر داشت که یکی خارج کردن منطقه غزه از سیطره حماس و مقاومت برای تسلط جریان محمود عباس و دیگری خلع سلاح کردن مقاومت است.

وی ادامه داد: بنا بر گفته نتانیاهو این جنگ پنج روزه به پایان می‌رسد و تکلیف مقاومت در غزه یکسره می‌شود این در حالی است که فلسطینی‌ها خود را برای یک مقاومت سه ماهه آماده کرده بودند، در واقع می‌توان گفت اسرائیل جمع‌بندی روشنی از مسائل ندارد.

استراتژی رهبر معظم انقلاب؛ برگ برنده در تقابل با اسرائیل
زارعی بیان کرد: این در حالی است که رهبر معظم انقلاب مسئله مسلح کردن کرانه باختری را مطرح کردند، زیرا بین جنگ در غزه و کرانه باختری تفاوت وجود دارد؛ فلسطینی‌ها در غزه در محاصره هستند اما در کرانه باختری فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در هم پیچیده و با هم زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر این منطقه مسلح شود تلفات اسرائیلی‌ها بسیار بود و موقعیت جدیدی ایجاد می‌شود که به نفع اسرائیل نیست، ابراز کرد: قلب اسرائیل در کرانه باختری می‌تپد و اورشلیم و دیگر مکان‌های مقدس اسرائیلی‌ها در این منطقه قرار دارد، در این مسلح شدن از بین خواهند رفت و آرمان صهیونیسم از بین می‌برد که این برگ برنده را رهبر معظم انقلاب مطرح کردند.

کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد سیستم شکل‌گیری دولت عراق عنوان کرد: نظر شیعه این بود که سیستم حقوقی عراق باید اصلاح شود و مرجعیت و مجلس عراق هم معتقد بودند که فضای سیاسی عراق باید تغییر کند؛ لذا آیت‌الله سیستانی خود حیدر العبادی را به عنوان جایگزین نخست وزیر عراق معرفی و وی را قبول دارند زیرا این انتخاب در نتیجه اقدامات شیعه صورت گرفته و مورد تائید ایشان است.

captcha