داعش برای توجیه جنایاتش، تفکرات خود را به قرآن منتسب می‌کند
کد خبر: 1461518
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
حجت‎الاسلام فرمانیان:

داعش برای توجیه جنایاتش، تفکرات خود را به قرآن منتسب می‌کند

گروه اندیشه: کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام یکی از دلایل خونریزی‎های داعش را تعبیرات اشتباه از قرآن دانست و تأکید کرد: داعش برای توجیه جنایاتش، تفکرات خود را به قرآن منتسب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام شنبه شب، 26 مهر در نشست علمی بررسی دیدگاه‎های داعش گفت: پس از بروز ناآرامی‎ها در سوریه و صدور حمله وهابیون به این کشور از سوی ایمن الظواهری، وی محمدالجولانی را به‌عنوان نماینده این شعبه در عراق به سوریه فرستاد و وی نیز جبهه النصره را شکل داد ولی اعلام کرد که ابوبکر البغدادی باید از او فرمانبری کند و او نپذیرفت و در این دعوا بود که رأی الظواهری به‌سوی الجولانی رفت و این عمل باعث تکفیر آنها از سوی ابوبکر شد و همین مسئله بود که باعث جدایی و جنگ ابتدایی این دو با هم و ایجاد داعش شد.

وی گفت: زمینه‎های مختلف سیاسی و اجتماعی و فکری و فرهنگی باعث ایجاد شرایط  فعلی در منطقه شد و به همین جهت داعش و گروه‎های تکفیری جانی دوباره گرفتند.

این مدرس حوزه عنوان کرد: از جمله عوامل سیاسی که در بروز داعش در عراق و سوریه نقش‌آفرین بود می‎توان به پیروزی نوری المالکی و مخالفت اهل سنت و کردها و گروهی از شیعیان با وی اشاره کرد.

وی گفت: پس از آن سوءاستفاده بعثی‎ها و داعش از همراهی اهل سنت و سکوت کردها و خیانت درونی در ارتش و دولت باعث شد که موصل در اندک زمانی با دویست هزار نیروی نظامی تسلیم داعش شده و داعش دست به غارت‎های عظیمی در این حوزه بزند.

وی بارقه امید به بازگشت خلافت اسلامی را از جمله مسائل ریشه‎ای در شکل‌گیری داعش و گروه‎های سلفی دانست و عنوان کرد: در این میان نفوذ فرهنگ غرب و نفوذ فرهنگ اومانیسم و سکولاریسم، گسترش جریان روشنفکری و حمایت از مبانی مدرنیته، قدرت‎یابی شیعه و گسترش تفکر آن به عنوان فکررقیب عوامل فرهنگی در شکل‌گیری این گروه‎ها است.

این کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام با تأکید بر وحدت شیعه و سنی یادآور شد: برخی رفتارهای اختلاف‌افکن سبب شده تا وهابیت بتواند این وحدت را از بین ببرد که یکی از مهم‌ترین راهبردهایش نیز برخی سخنان نسنجیده در خصوص اهل سنت و... است، مبانی فکری داعش شامل مبانی معنا شناختی ابن تیمیه است که نمادهای آن در آثار قدمی و جدید وجود دارد.

captcha