امام زمان(عج) بالاترین معروف و بی‌توجهی به او بالاترین منکر است
کد خبر: 1465311
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
امام جمعه معمولان:

امام زمان(عج) بالاترین معروف و بی‌توجهی به او بالاترین منکر است

گروه اندیشه:حجت‌الاسلام عابدینی بالاترین معروف را امام زمان(عج) دانست و گفت: بالاترین امربه‌معروف تشویق مردم به توجه به امام زمان(عج) و بالاترین منکر بی‌توجهی به امام زمان(عج)است.

حجت‌الاسلام مهدی عابدینی، امام جمعه معمولان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، امربه‌معروف و نهی‌از منکر دو تا از فروعات دین هستند که به اجرای آن تأکید شده است، افزود: احادیث و روایات زیادی در رابطه با اهمیت آن وجود دارد.
وی ادامه داد: امیرالمؤمنین علی(ع) در رابطه با آن می‌فرماید: همه کارهای خوب و جهاد در راه خدا در مقابل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر همانند قطره‌ای در مقابل دریاست.
حجت‌الاسلام عابدینی، با اشاره به این‌که قیام امام حسین(ع) از امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نشأت می‌گیرد، عنوان کرد: زمانی که معاویه مُرد، یزید قاصدی به مدینه فرستاد که بیعت امام حسین(ع) را بگیرد اما با موضع گیری امام مواجه شد که فرمود: یزید خود ناقض همه معروف‌ها و آمر همه منکرات است، و نسبت به معروف بی‌توجه بوده و منکرات را انجام می‌دهد چگونه می‌تواند رهبر مسلمانان باشد.
امام جمعه معمولان ادامه داد: امام حسین(ع) می‌فرماید: من برای ایجاد اختلاف و به هدف دنیا قیام نکردم، بلکه برای اصلاح دین، ارائه معروف و ایستادن در مقابل منکر بوده است، همانطور که انبیاء برای این موضوع مبعوث شده‌اند، ائمه اطهار(ع) نیز برای ادامه راه ایشان آمده‌اند.
وی، با بیان این‌که اساس دین امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است، عنوان کرد: جرقه انقلاب اسلامی ایران نیز از جریان کاپیتولاسیون که امام در مقابل منکر ایستادگی کرد زده شد، که منجر به شکل‌گیری انقلاب و زنده شدن خیلی از معروف‌ها گردید.
حجت‌الاسلام عابدینی، با اشاره به این‌که پیامبر اکرم(ص) در خطبه غدیر می‌گوید: هیچ معروفی و هیچ منکری به نتیجه نمی‌رسد مگر با امام معصوم، اظهار کرد:  اگر بناست معروف در جامعه اشاعه پیدا کند باید با توجه به امام زمان(عج) باشد و اگر بناست جلوی منکر را گرفت بازهم باید با توجه به امام زمان(عج) باشد.
امام جمعه معمولان، بالاترین معروف را امام زمان(عج) دانست، و اذعان کرد: بالاترین امربه‌معروف تشویق مردم به توجه به امام زمان(عج) و بالاترین منکر بی‌توجهی به امام زمان(عج) که در پی آن می‌توان گفت بالاترین نهی‌ازمنکر برگرداندن توجه مردم و کسانی که غافل شده‌اند به امام زمان است.
وی با اشاره به این‌که امربه‌معروف مراتبی دارد، ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: «تذکر لسانی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود»، اگر شرایط اقتضا کرد ابتدا باید تذکر لسانی بدهیم.
حجت‌الاسلام عابدینی، با بیان این‌که نوع بیان معروف و جلوگیری از منکر شرط است، افزود: اگر امربه‌معروف برای آمر به معروف و یا عامل به منکر خطرات جانی، مالی و آبرویی دارد، این امر جایز نیست و وظیفه حکومت اسلامی است که پیش‌قدم شده و زمینه را فراهم کند تا شرایط برای این واجب مهیا شود.

captcha