خطبه‌های نهج‌البلاغه بین مردم و جوانان ترویج پیدا کند
کد خبر: 1471694
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
امام جمعه معمولان:

خطبه‌های نهج‌البلاغه بین مردم و جوانان ترویج پیدا کند

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام عابدینی با اشاره به این‌که نهج‌البلاغه تمام صفات، علم، اخلاق و کمالات حضرت علی(ع) نیست، افزود: نهج‌البلاغه گوشه‌ای از صفات و کمالات حضرت علی(ع) است که باید بین مردم و جوانان ترویج پیدا کند.

حجت‌الاسلام مهدی عابدینی، امام جمعه معمولان در گفت‌‎وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با اشاره به این‌که هدف نظام در ترویج فرهنگ علوی، ادامه داد: با توجه به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و این‌که بنای کار نظام حرکت در این جهت است، نمی‌توان گفت در راستای ترویج فرهنگ علوی در جامعه کم‌کاری شده است.
وی ادامه داد: با توجه به آیه 27 سوره مبارکه لقمان که گفته: «وَلَوْ أَنَّمَا فِی الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ کَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛ و اگر همه درختان روی زمین قلم شوند و دریا مرکب و هفت دریای دیگر به مددش بیاید، سخنان خدا پایان نمی‌یابد و خدا پیروزمند و حکیم است» اگر تمام دریاها مرکب، درختان قلم و زمین کاغذ شود، و تمام ملائکه و انسان بخواهند در مدح و. فضایل حضرت علی(ع) بنویسند، نویسندگان خسته، دریا و درختان و زمین تمام می‌شوند ولی فضایل این امام بزرگوار پایان نمی‌یابد.
حجت‌الاسلام عابدینی با اشاره به این‌که حکومت‌ ما یک حکومت علوی است، اظهار کرد: باتوجه به جهت‌دهی‌ها و سرمشق‌هایی که مقام معظم رهبری در اختیار ما قرار داده است، کارهای مثبت زیادی در راستای ترویج فرهنگ علوی انجام شده است، به‌عنوان مثال می‌توان به نام‌گذاری سال‌ها به نام ائمه‌ اطهار(ع) اشاره کرد که یک هدف‌گذاری است نه شعار و این نکته را باید بدانیم که اولین سال به نام امام علی(ع) نام‌گذاری شد.
امام جمعه معمولان با بیان این‌که در روایات داریم که؛ هرچه به سمت آخرالزمان می‌رویم، درک و شعور مردم بیشتر می‌شود، افزود: حضرت علی(ع) فضائل زیادی دارند که هنوز جای کار روی آن‌ها وجود دارد، اما باتوجه به این روایت ما باید از برخی از فضائل ظاهری خارج شده و بیشتر تمرکز خود را به صفات اخلاقی و کمالات امام علی(ع) بدهیم.
وی با بیان این‌که نهج‌البلاغه کتابی است که علمای اهل‌سنت با خواندن آن تحت‌ تأثیر قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: ما زمان حضرت علی(ع) را درک نکرده‌ایم که صفات و اخلاقیات این امام همام را دیده باشیم، اما این نکته را باید در نظر داشته باشیم که آثار یک فرد یبان‌گر افکار، خصوصیات، علم و فهم اوست.
حجت‌الاسلام عابدینی‌ با اشاره به این‌که نهج‌البلاغه تمام صفات، علم، اخلاق و کمالات حضرت علی(ع) نیست، افزود: نهج‌البلاغه گوشه‌ای از صفات و کمالات حضرت علی(ع) است که باید در بین مردم و جوانان ترویج پیدا کند.
امام جمعه معمولان با بیان این‌که شرح‌های مختلفی از نهج‌البلاغه نوشته شده است، ادامه داد: این کتاب جای دارد که با زبان عامیانه‌تر بین مردم و جوانان رواج پیدا کند و همچنین در مدارس کار شود که کودکان ما از همان دوران کودکی با این امام بزرگوار و افکار او آشنا شوند، این در حالی است که غیر مسلمانان به این نکته پی برده‌اند که حیف است این کتاب با ارزش بدون استفاده باقی بماند، چراکه درباره تمام مسائل زندگی و از همه جنبه‌ها دستور و توصیه دارد.
وی با اشاره به هجوم دشمنان اسلام به اعتقادات مردم، اظهار کرد: تردید نداشته باشید که دشمنان ما به غفلت ما در رابطه با داشته‌های فرهنگی و غنای مذهبی که داریم پی برده است که انگشت اشاره خود را به‌سوی آن‌ها گرفته و سعی در کم‌رنگ کردن این افکار دارد.
حجت‌الاسلام عابدینی با اشاره به این‌که جوانان ما آن‌گونه که باید به‌دنبال شناخت دین، مذهب و احکام آن نمی‌روند، افزود: کار جوانان ما به جایی رسیده که از تمام اسرار یک بازیگر و یا بازیکن فوتبال با خبر است اما از احکام دین خود که با توجه به آن‌ها زندگی می‌کند بی‌خبر است که این نشان‌دهنده کم‌کاری خود افراد است که به‌دنبال حقایق دین نمی‌روند.
امام جمعه معمولان‌ اظهار کرد: وقتی بعضی از احکام را برای جوانان بازگو می‌کنیم متوجه تعجب آن‌ها می‌شویم و این‌که این جوانان از چه شیرینی و حلاوتی بی‌خبر بوده‌اند.
وی، با اشاره به این‌که نسل جوان ما در رسیدن به حقایق اسلام کوتاهی کرده است، بیان کرد: همین موضوع باعث شده که دشمنان اسلام و شیعه این اجازه را به خود بدهند که به مقدسات ما حمله کنند، و این احساس را داشته باشند که می‌توانند به‌کار خود ادامه دهند تا این افکار را کم‌رنگ کنند.

ضرورت برگزاری همایش‌های مذهبی
حجت‌الاسلام عابدینی‌ با اشاره به ضرورت برگزاری همایش‌های مذهبی مانند همایش سیره علوی، اظهار کرد: در برگزاری این‌گونه همایش‌ها ابتدا باید آسیب‌شناسی انجام داده و به ظواهر اکتفا نشود.
امام جمعه معمولان، در پایان بیان کرد: با تدبر در لابه‌لای صحبت‌های ائمه اطهار(ع) تماتی را می‌توان استخراج کرد که کاملاً با زمانه ما هم‌خوانی دارد، و ما این نکته‌ها باید به‌نحو درست و مستدل برای جوانان بیان کنیم که برای آن‌ها قابل فهم و پذیرش باشد.

captcha