منابع غنی قرآنی ـ اسلامی در متن زندگی مردم جاری نشده است
کد خبر: 1472601
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵

منابع غنی قرآنی ـ اسلامی در متن زندگی مردم جاری نشده است

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت قزوین با بیان اینکه منابع غنی قرآنی و اسلامی در متن زندگی مردم جاری نشده است، گفت: تمام تلاش نظام سلطه در چند دهه اخیر صرف از بین بردن داشته‌های دینی و هویتی ‌ملت اسلامی شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، امام جمعه موقت قزوین شب گذشته، 20 آبان در نشست شورای فرهنگ عمومی استان قزوین که در سالن جلسات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‎های مسئولان و نخبگان در جامعه امروز باید این باشد که چرا جامعه اسلامی علی‌رغم داشتن منابع غنی اسلامی و قرآنی دچار مشکلات اجتماعی است.

وی با رد این مطلب که جامعه دچار بحران هویتی شده است، افزود: جامعه امروز دچار بحران هویتی نشده بلکه بحران‌های بسیار بزرگی را از پیش از این داشته که بخش اعظمی از آن حل شده ولی قسمتی از آن در جامعه همچنان وجود دارد و دیده می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌ فقیه در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) ادامه داد: اسلام، قرآن، سنت و سیره پیامبر(ص) بهترین راه و الگو برای جامعه‌ای است که به‌دنبال پرداختن به سبک زندگی اسلامی و بازگشت به هویت دینی و ملی خود است.

وی عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات جامعه امروز در این است که سرمایه‌ها و منابع غنی قرآنی و اسلامی در متن زندگی مردم جاری نشده است و سعی کردیم از خیلی از مسائل دینی تنها در حد یک اسم بهره‌ بگیریم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه یک چشمه جوشان و آفتابی نورانی برای بارور شدن زندگی اسلامی وجود دارد که باید از آن بهره‌ بگیریم، بیان کرد: زمانی زندگی ما رنگ قرآنی به خود می‌گیرد که تحت بارش باران آیات نورانی وحی و همچنین تحت تابش خورشید تابان ولایت قرار بگیرد.

وی در خاتمه ریشه بسیاری از مشکلات جامعه امروز را به‌واسطه عدم تعمق در کرامت انسانی و نداشتن آن دانست و یادآور شد: باید راه‌کارهایی را به جامعه ارائه بدهیم که جامعه صداقت برآمده از دین را لمس و احساس کند.

جامعه با بحران هویتی روبرو شده است

حجت‌الاسلام علی نعمت‌‌الهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین نیز در این جلسه با بیان اینکه باید بر روی واژه هویت دینی در جامعه متمرکز شویم، بیان کرد: باید بپذیریم که جامعه و نسل امروز با یک بحران هویت روبرو است دو برخی مشکلات امروز در سبک زندگی، مربوط به بحران هویتی است که جامعه با آن روبرو شده است.

وی با بیان اینکه جامعه ما در حال عبور از یک دوران گذار است، ادامه داد: هویت برآیند شخصیت است و باید دید که چرا شخصیت و هویت نسل امروز اینگونه با مشکل روبرو شده است.

نعمت‌الهی یکی از اصلی‌ترین دلایل مشکلات هویتی در دورن جامعه را تلاش نظم سلطه در چندین سال اخیر دانست و تأکید کرد: متأسفانه اعتماد اجتماعی در کشور نیز خدشه‌دار شده است.

این مسئول با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی قابل اتکا و خوبی، در کشور داریم که باید از آن بهره ببریم، ادامه داد: اگر بتوانیم بین سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد اجتماعی پیوند ایجاد دکنیم می‌توان بر روی ثبات هویتی نسل جوان کار کرد.

همچنین در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام محمد باریک‌بین امام جمعه موقت قزوین، محمدحسین فائزی رئیس جهاد دانشگاهی قزوین و انصاری مدیرکل دادگستری استان قزوین بر لزوم تبیین شاخصه‌های کوتاه مدت در حوزه سبک زندگی برای جامعه و برنامه‌ریزی برای تقویت این شاخصه‌ها تأکید کردند.

captcha