مشکلات امنیتی ناشی از کاهش جمعیت را جدی بگیریم
کد خبر: 1473691
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸

مشکلات امنیتی ناشی از کاهش جمعیت را جدی بگیریم

گروه اجتماعی: کارشناس جمعیت‌شناسی با بیان اینکه باید مشکلات امنیتی ناشی از کاهش جمعیت کشور را جدی بگیریم، گفت: پیش‌بینی می‌شود با طی این روند مدت‌زمان سربازی برای هر سرباز در چندسال آینده به سه تا چهار سال برسد.

فاطمه محمدبیگی، کارشناس جمعیت‌شناسی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، اظهار کرد: امروز به‌واسطه جمعیت جوان به‌مانند نگینی در خارمیانه هستیم و سلامت و از همین رو امنیت آحاد جامعه تضمین شده است.

وی با اشاره به نقشه‌های نظام سلطه برای جامعه ایرانی افزود: غرب به دنبال ایجاد بحران جمعیتی در جمهوری اسلامی است و از همین‌رو طرح دکترین جمعیتی از سوی امریکا برای مبارزه با افزایش جمعیت در ایران اسلامی مطرح و تصویب شده است.

محمدبیگی ادامه داد: غرب و نظام سلطه در برهه‎‌ای از زمان، توسط سیاست‌های بهداشت و سلامت و همچنین، سمن‌های وابسته به سازمان ملل، با شعارهای کاهش جمعیت و تنظیم خانواده سعی کردند جمعیت کشور به نفع خود کاهش دهند.

این کارشناس جمعیت شناسی با بیان اینکه هیچ‌گاه سعی نشده است با جمع‌بندی فاکتورهای علمی و اقتصادی درون کشور میزان و ظرفیت جمعیت این کشور شناسایی شود، بیان کرد: باید با در نظر گرفتن این فاکتورها به ظرفیت اصلی کشور را سنجید و دید که این کشور باتوجه به وسعت، اقتصاد و شرایط امنیتی چه میزان جمعیت را می‌تواند پذیرا باشد.

وی تأکید کرد: باتوجه به پهناوری، وسعت و منابع موجود در کشور پیش‌بینی می‌شود ایران کشوری است که بتواند 150 تا 200 میلون جمیعت را پوشش دهد.

محمدبیگی با بیان اینکه هیچ‌گاه شیب افزایش جمعیت در کشور را طی نکرده‌‎ایم، عنوان کرد: به‌طور طبیعی در انتهای قرن بیستم رشد جمعیت در تمام دنیا زیاد شده بود و دلیل عمده آن نیز افزایش سطح بهداشت عمومی در دنیا بوده است.

بودجه تنظیم خانواده در ایران سه برابر بودجه در کشورهای مشابه

وی با بیان اینکه از سال 85 بحران جمعیت به مسئولان هشدار داده شده بود، ادامه داد: سیاست دولت‌ها مبنی بر کاهش جمعیت مانع شنیده شدن این هشدار جدی و مهم شد.

این کارشناس با اشاره به رشد بودجه تنظیم خانواده کشور در ایران اسلامی طی 20 تا 30 سال گذشته سه برابر بودجه تنظیم خانواده کشورهای مشابه با ما بوده است، گفت: این رشد بودجه در حالی است که کشور در مقاطع مختلف با کاهش میزان بودجه و اعتبارات روبرو بوده است.

وی عقبه تفکر کاهش جمعیت و افزایش بودجه تنظیم خانواده در کشور را ناشی از حمایت‌های مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی دانست و اظهار کرد: این در حالی است که این سازمان‌های بین‌المللی بر اساس دکترین جمعیتی آمریکا کاهش جمعیت در ایران اسلامی را مورد تشویق قرار می‌دادند.

ایران؛ اولین و تنها دارنده جایزه جهانی کنترل جمعیت

محمدبیگی با بیان اینکه نخبگان ما اعتماد بسیار زیادی به سازمانهای بین‌المللی کردند، افزود: ما اولین و تنها کشوری هستیم که جایزه جهانی کنترل جمعیت در جهان را کسب کرده است.

وی ادامه داد: ایران تنها کشوری است که با شیب شدیدی دچار کاهش جمعیت شده و تنها کشوری است که برنامه تنظیم خانواده سازمان ملل را به نحو احنست انجام داده و مطابق سیاست‌های سازمان‌های جهانی پیش رفته‌ است.

این کارشناس با اشاره به شبهات مطرح شده مبنی بر نقش مسائل اقتصادی در افزایش و یا کاهش جمعیت در جامعه تأکید کرد: تمام مشکلات تک‌فرزندی بر اساس مشکلات اقتصادی نیست بلکه در استانهای برخوردار و دارای مردمانی نسبتاً متمول کاهش جمعیت بیشتر است.

برخی ها به مسئله کاهش جمعیت و تنظیم خانواده روکش اقتصادی داده‌اند

وی بیان کرد: در استان‌های کم برخوردار و استان‌های حاشیه کشور که امکانات کمتر و مردمان آن وضع مالی نسبتناً پائین‌تری دارند تعداد فرزندان بالا است.

محمدبیگی در پایان یادآور شد: برخی ها به مسئله کاهش جمعیت و تنظیم خانواده در کشور یک روکش اقتصادی داده‌اند و از همین رو باید مردم را با اصل و متن این پدیده وبحران آشنا کرد.

captcha