هنوز برای قضاوت درباره ضعف‌های آموزش الكترونيكی قرآنی زود است
کد خبر: 1551945
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۴
حجت‌الاسلام «نجمی» معاون ارتباطات دفتر توسعه وبلاگ دينی

هنوز برای قضاوت درباره ضعف‌های آموزش الكترونيكی قرآنی زود است

گروه وبلاگ: هنوز نمی‌توانيم در مورد وضعيت آموزش‌های الكترونيكی قرآن و كارهايی كه در اين زمينه انجام شده‌است قضاوت كنيم؛ بايد اجازه داد اين نوع آموزش‌ها از مرحله آزمون و خطا عبور كرده و به ثبات نسبی برسند، آنگاه داوری كرد.

حجت‌الاسلام «احمد نجمی» معاون ارتباطات دفتر توسعه وبلاگ دينی و يكی از فعالان در عرصه اينترنت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با اشاره به تازگی بحث آموزش در فضای مجازی، مباحث دينی و قرآنی را نيز در اين حوزه نوپا معرفی كرد و گفت: با توجه به اينكه چند سالی است كه بحث اينترنت در ايران به صورت گسترده درآمده‌است و در بخش آموزش مجازی در حوزه دين ما در مرحله كسب تجربه هستيم.
نجمی استفاده كنونی از اينترنت برای آموزش‌های دينی را به دو صورت كلاسيك و شكل كلی، كه در بسياری از سايت‌ها موجود است، معرفی كرد.
وی راه‌اندازی دانشكده مجازی حديث را كه امسال سومين دوره پذيرش را داشته‌است از بركات و از پيشرفت‌های اين حوزه در فضای مجازی ذكر كرد.
اين فعال عرصه اينترنت در مورد جايگاه دين در فضای مجازی تصريح كرد: آن‌گونه كه ما شاهد بوده‌ايم، هم‌اكنون موضوعات دينی گوی سبقت را از ديگر موضوعات ربوده و تبديل به الگويی برای ساير موضوعات شده‌اند و نسبت به آن‌ها از وضعيت بهتری برخوردارند.
وی اختصاص بودجه‌های كاربردی و برنامه‌ريزی شده برای اين تكنولوژی را از وظايف دولت خواند و تأكيد كرد: به علت اينكه عرصه‌های مجازی مخصوصاً در حوزه دين به نوعی زيرمجموعه دولت هستند آنها بايد علاوه بر كمك به اين نوع پروژه‌ها، بايد اجازه دهد بخش خصوصی هم در اين مقوله وارد شود و توانايی خودش را ارائه كند. دولت بايد اجازه دهد كه سليقه‌ها و استعدادهای بخش‌های خصوصی هم مطرح شود.
نجمی در مورد ورود بخش خصوصی به اين عرصه گفت: با ورود بخش خصوصی رقابت ميان بخش‌های دولتی و خصوصی به وجود می‌آيد كه وجود اين رقابت‌ها سبب پيشرفت كار خواهندشد.
وی برای نمونه از حوزه‌های علميه خواهران كه در حال راه‌اندازی بخش آموزش مجازی سايت خود هستند، جامعة‌الزهرا هم در مرحله برنامه‌ريزی است و همچنين معاونت امور روحانيون بعثه مقام معظم‌رهبری در سازمان حج و زيارت آموزش مجازی برای روحانيون كاروان‌ها (آموزش ضمن خدمت) نام برد و خاطرنشان كرد كه اين‌ها اتفاقاتی است كه در همين دو سه سال اخير اتفاق افتاده و اين مرحله در حال گسترش و توسعه است.
معاون ارتباطات دفتر توسعه وبلاگ دينی E-Learning دينی را در بخش اوليه كه مربوط به انتقال مفاهيم است موفق و كاربردی دانست، اما در مورد مراحل پيشرفته‌تر اين نوع آموزش اظهار كرد: در بحث انتقال مفاهيم مخصوصاً دينی اين نوع آموزش كافی نمی‌تواند باشد چرا كه در اين نوع از آموزش آن ارتباط روحی و معنوی كه بايد ميان استاد و شاگرد برقرار شود، وجود ندارد.
در ادامه توضيح داد: در جريان ارتباط حضوری است كه مايه اصلی مفاهيم دينی منتقل می‌شود، جزوه، كتاب و سی دی در واقع به عنوان يك ابزار مورد استفاده قرار می‌گيرند.
نجمی برای حل اين مشكل حضور اساتيد فن و استادان رشته ارتباطات را ضروری دانست و افزود: اين كارشناسان بايد تلاش كنند تا الگويی برای دسترسی به حلقه مفقود بين استاد و شاگرد در اين فضا طراحی كنند.
اين فعال عرصه اينترنت در ادامه توضيحاتش گفت: تمام كارشناسان متخصص در دنيا معتقدند كه بيشترين تأثيرگذاری همان تدريس چهره به چهره دارد و ابزار‌های رسانه‌ای صد‌در‌صد نمی‌توانند جايگزين حضور فيزيكی در كلاس باشند.
وی در پايان گفتگو در مورد مراكز آموزش دينی به صورت حضوری اظهار كرد: مديران مراكز آموزش دينی با اين واقعيت خوب كنار آمده‌اند و سعی در استفاده از اين ابزار برای ارتقاء بهره‌وری آموزشی خود دارند.
captcha