دانشكده مجازی علوم قرآن و حديث، نخستين مركز آموزش عالی الكترونيكی كشور
کد خبر: 1598232
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۶
آموزش الكترونيكی قرآنی در فضای مجازی/17

دانشكده مجازی علوم قرآن و حديث، نخستين مركز آموزش عالی الكترونيكی كشور

گروه وبلاگ: دانشكده مجازی علوم قرآن و حديث يكی از مراكز رسمی آموزش عالی در جمهوری اسلامی ايران است كه با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی و مطابق با ضوابط وزارت علوم، تحقيقات و فناوری دانشجو می‌پذيرد.

با راه‌اندازی پايگاه آموزش الكترونيكی امكان شركت در دوره‌های آموزشی دانشكده برای همۀ علاقمندان فراهم شده‌ و مشتاقان فراگيری علوم اسلامی می‌توانند از هر نقطۀ جهان و در هر ساعت از شبانه‌روز دروس اين رشته دانشگاهی را به صورت چندرسانه‌ای و تعاملی فراگيرند.
برنامه فعلی دانشكده مجازی نيز ارائه تمامی دروس اين رشته دانشگاهی از طريق اينترنت و اعطای مدرك دانشنامه رسمی مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوری است. در آينده به موازات افزايش رشته‌ها و گرايش‌های دانشكده، رشته‌های جديد نيز در دانشكده مجازی ارائه خواهد شد.
خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران در ديداری با رئيس‌ دانشكده مجازی علوم‌حديث درباره مشكلات و موانع موجود سر راه آموزش‌های الكترونيكی به ويژه در حوزه دين به گفت‌و گو پرداخت.
حجت‌الاسلام سيد حميد حسينی در اين گفت‌وگو اظهار كرد: دانشكده مجازی علوم حديث با هفتاد دانشجو به طور رسمی و دو هزار دانش‌پذير با مشكلات بسياری از جمله زيرساختی مخابراتی و فقدان حمايت‌های دولتی مواجه است.
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشكده علوم حديث افزود: ما از دولت به عنوان حاكميت اسلامی توقع حمايت را از اين نوع فعاليت‌ها داريم چرا كه به دليل نوبودن از خيلی از امكانات بی‌بهره‌ايم.
حسينی نبود هيچگونه نظارتی بر عملكرد آموزش‌های الكترونيكی از سوی وزارت علوم يا ارگان‌های ذيربط و ارزيابی نكردن كيفيت لازم دروس ارائه شده را در دانشكده مجازی، از ديگر مشكلات موجود بر سر راه فعالان اين حوزه دانست.
وی در ادامه يادآور شد: با گذشت چهار سال از صدور مجوزهای مراكز دانشگاهی برای پذيرش دانشجو به صورت اينترنتی، آئين‌نامه‌های لازم برای اعمال درست مقررات تصويب نشده و خيلی ابهام‌ها وجود دارد. اين از موانع رشد و گسترش آموزش‌های الكترونيكی در ميان عموم دانشگاه‌ها است.
همچنين رئيس دانشكده مجازی علوم حديث نگاه صرفاً فنی به موضوع آموزش الكترونيكی و توجه كمتر به بحث‌های محتوايی را از مسائل ديگر اين دانشگاه‌ها اعلام كرد و گفت: اولين افرادی آموزش‌های الكترونيكی را پی گرفتند اغلب مهندسان و آگاهان در زمينه‌ كامپيوتر بوده‌اند، اما بايد كم‌كم جايگاه اصلی را برای افرادی قائل شد كه در بخش‌های علوم تربيتی مشغول فعاليت‌اند.
يكی از مهم‌ترين ويژگی‌های دروس الكترونيكی و روش آموزشی اين دانشكده، حفظ بازده و كيفيت فراگيری است. در توليد دروس و طراحی نرم‌افزار مديريت آموزشی، علاوه بر توجه به استانداردهای جهانی آموزش الكترونيكی، با استفاده از بهترين اساتيد، نظارت‌های علمی، امكانات چندرسانه‌ای، تعامل مستمر با دانشجويان و ديگر ابزارهای فنی تلاش شده بيشترين اطمينان از فراگيری مفاهيم و معارف مورد نظر به دست آيد.
در اين دانشكده واحدهای درسی دوره‌های الكترونيكی از نظر تعداد و مواد درسی به طور كامل منطبق بر دوره‌های حضوری است. 54 واحد دروس تخصصی، 9 واحد دروس عمومی، 74 واحد دروس پايه.
با توجه به ابداع رشته و عدم سابقه‌ی قبلی، مسير توليد محتوا از تهيه‌ی متن تا تبديل آن در استوديو به صدا و تصوير با هزينه‌های زياد و مشكلات فراوان در اين واحد آموزشی مجازی پشت سر گذاشته‌شده و دارای تجربه‌های فراوانی به عنوان دانشگاه مجازی غيردولتی غيرانتفاعی هستند.
در اين گفت‌وگو حجت‌الاسلام سيدحميد حسينی درباره‌ آزمون‌های پايان دوره دانشجويان مجازی توضيح داد: با توجه به لزوم حضوری بودن آزمون‌های پايان ترم برای اعطاء مدرك معتبر اين دانشگاه اقدام به رايزنی با سفارت‌خانه‌ها و مراكز اسلامی در 16 كشور مختلف كرده‌است.
در ادامه تأكيد كرد: در حال حاضر ده دانشجو و سی دانش‌پذير از خارج از كشور دانشجوی اين دانشگاه هستند و تنها نمايندگی رسمی اين دانشگاه در دبی قرار دارد كه كشورهای حوزه‌ خليج فارس را پوشش می‌دهد.
از بهمن‌ماه سال‌جاری مقطع كارشناسی ارشد علوم و حديث با گرايش نهج‌البلاغه دانشجو می‌گيرد. ثبت نام و ادامه‌ی تحصيل دانشجويان در مقطع كارشناسی محدوديت خاصی ندارد و افزايش زبان‌ها نيز از ديگر فعاليت‌هايی بوده كه در اين دانشگاه در آينده انجام خواهدشد.
captcha