پيشرفت در حوزه قرآن تعامل و وحدت همه فعالان قرآنی را می‌طلبد
کد خبر: 2016175
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۶

پيشرفت در حوزه قرآن تعامل و وحدت همه فعالان قرآنی را می‌طلبد

گروه فعاليت‌های قرآنی: «مهدی قره‌شيخلو»، رئيس سازمان دارالقرآن‌الكريم كشور عصر 27 مهر‌ماه گفت: پيشرفت حوزه قرآن تعامل و وحدت همه فعالان قرآنی را می‌طلبد و تفرقه بدترين آفت برای اين حوزه است.

به‌گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه زنجان، «مهدی قره‌شيخلو»، رئيس سازمان دارالقرآن‌الكريم كشور عصر 27 مهر‌ماه در همايش فعالان قرآنی استان كه در سالن جهاد كشاورزی برگزار شد، با تأكيد به ضرورت وحدت جامعه قرآنی گفت: پيشرفت حوزه قرآن تعامل و وحدت همه فعالان قرآنی را می‌طلبد و تفرقه بدترين آفت برای اين حوزه است.
وی ضمن قدر‌دانی از اتحاديه موسسات قرآنی و فعالان قرآنی استان اظهار كرد: در جهت سازماندهی مشاركت‌های مردمی در فعاليت‌های قرآنی كه به سازمان دارالقرآن‌الكريم كشور واگذار شده بود، اين سازمان از سال 1384 شروع به صدور مجوز برای راه‌اندازی موسسات قرآنی كرد و امروز شاهد فعاليت هزار و 200 موسسه قرآنی و هزار خانه قرآن روستايی در كشور هستيم.
قره‌شيخلو به يكی از سياست‌های كلان سازمان دارالقرآن‌الكريم كشور اشاره و تصريح كرد: تركيب جدی نقش دولت و مردم می‌تواند حركت موفقی باشد به طوری كه دولت نقش مديريتی و حاكميتی خود را داشته و مردم با روحيه و عشق قرآنی خود در حوزه قرآن حضور داشته باشند كه موسسات قرآنی از جمله نمونه‌های اين حركت است.
رئيس سازمان دارالقرآن‌الكريم كشور افزود: با توجه به پتانسيل‌های موجود، موسسات قرآنی در استان زنجان مثمر‌ثمر بوده‌اند.
وی حفظ وحدت و تعيين افق فعاليت‌های قرآنی را دو نكته اساسی دانست و اظهار كرد: غفلت از اين دو نكته ريشه‌ای ممكن است، ضررهای جبران ناپذيری را به بار آورد.
قره‌شيخلو با بيان اين كه بايد از همه فعالان قرآنی استفاده كرد، تصريح كرد: فعالان قرآنی بايد بيش از همه آداب قرآنی را رعايت كنند و اصلی‌ترين مورد حفظ وحدت و همدلی است كه در استان زنجان وجود دارد و بايد از اين فرصت به خوبی استفاده كرد.
اين مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر افراد موسسات و سازمان‌ها نيز بايد همكاری داشته و همه بخش‌ها با استفاده از ظرفيت‌های خود كارهای قرآنی را به پيش برند.
وی اذعان كرد: اگر ظرفيت سخت افزاری آموزش و پرورش و ظرفيت نرم‌افزاری موسسات قرآنی در كنار هم باشند، می‌توان به آينده مدارس قرآنی اميدوار بود در غير اين صورت اين طرح نيز مانند برخی از طرح‌ها بی‌نتيجه خواهد ماند.
قره‌شيخلو عنوان كرد: طبق آيات متعدد قرآن كريم پيامبر اكرم(ص) مأمور بودند قرآن را برای مردم تلاوت كرده، به آن‌ها علم و حكمت بياموزند و از تاريكی‌ها به سوی روشنی هدايت كنند.
اين مقام مسئول با اشاره به ضرورت تعيين افق فعاليت‌های قرآنی تصريح كرد: افق فعاليت‌های قرآنی بايد مأموريت پيامبر(ص) باشد به‌طوری كه در اين راستا به سمتی پيش برويم كه مردم كشوری كه به نام اهل‌بيت(ع) است، تفكر قرآنی داشته و قرآنی زندگی كنند.
وی اظهار كرد: نيروهای قرآنی كسانی هستند كه زندگی و افكار مردم را با تعاليم قرآنی گره می‌زنند و اين نيروها بايد اخلاق قرآنی داشته و انس با قرآن جزء برنامه‌های روزانه آن‌ها باشد.
قره‌شيخلو گفت: در طول 25 سال فعاليت قرآنی خود شاهد بودم كه حوزه قرآن با فراز و نشيب‌ها و كمبود امكانات همراه بوده است اما اگر انگيزه قوی و برنامه خوب وجود داشته باشد امكانات و اعتبارات را هم به دنبال خواهد داشت.
رئيس سازمان دارالقرآن‌الكريم كشور اذعان كرد: در استان زنجان مسئولان از جمله استاندار روحيه قرآنی داشته همچنين مجموعه سازمان تبليغات اسلامی و نيروهای قرآنی نيز پتانسيل بالايی دارند و سازمان دارالقرآن‌الكريم كشور نيز در حد وسع و امكانات خود در خدمت جامعه قرآنی است.
وی به تركيب حوزه قرآنی مردمی در كشور اشاره كرد و گفت: 30 اتحاديه استانی برای موسسات قرآنی يعنی برای هر استان يك اتحاديه تشكيل شده است و در كنار آن‌ها سال گذشته اتحاديه موسسات قرآنی كشوری نيز با نمايندگان اتحاديه استان‌ها شروع به كار كرد.
قره‌شيخلو اذعان كرد: مجموعه‌ای كه در پيكره اتحاديه موسسات قرآنی كشور وجود دارد افراد كارشناس و تأثير‌گذار هستند كه بايد از اين ظرفيت موجود استفاده كرد.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اين كه بايد برای موسسات قرآنی برنامه و توليد كار داشته باشيم، افزود: بايد در كنار امكانات و بودجه مورد نياز موسسات قرآنی برنامه نيز به اين موسسات ابلاغ شود تا باعث رشد كيفی موسسات قرآنی شود.
وی ادامه داد: سازمان دارالقرآن‌الكريم در صدد است كه تا پايان سال جاری هم حمايت مالی خوب از اتحاديه‌های موسسات قرآنی كشور به عمل‌ آورد و هم به موسسات قرآنی برنامه‌های خوب ارائه كند.
قره‌شيخلو با بيان اين كه نكته مهم در اين حوزه صبر و همكاری است، اذعان كرد: اگرچه موسسات قرآنی عمر كوتاهی را سپری كرده‌اند، در طول اين پنج سال جايگاه خوبی پيدا كرده و بی‌شك در چند سال آينده موسسات قرآنی در كشور حرف اول را زده و حمايت بيشتر مسئولان را جلب خواهند كرد.
رئيس سازمان دارالقرآن‌الكريم كشور با بيان اين كه خداوند حفاظت از قرآن را تضمين كرده است و فعاليت‌های قرآنی مردمی از مصاديق صيانت از قرآن است، افزود: در حوزه قرآن اين فرهنگ در جامعه رشد می‌كند كه همانند ايام محرم كه مردم به‌طور خودجوش به صحنه آمده و هزينه می‌كنند در مسير فعاليت‌های قرآنی نيز هزينه و مشاركت كنند.
قره‌شيخلو در پايان خاطرنشان كرد: همه ما بايد از فرصت عمر خود استفاده كرده و هر يك در جايگاه و وسع خود به حوزه قرآن ورود پيدا كنيم تا در قيامت از خادمان قرآن محسوب شويم.
captcha