مكتب‌خانه‌های قرآنی كشور احيا می‌شوند
کد خبر: 2185014
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰

مكتب‌خانه‌های قرآنی كشور احيا می‌شوند

گروه فعاليت‌های قرآنی: نائب‌رئيس اتحاديه مؤسسات قرآنی كشور از احيای مكتب‌خانه‌های قرآنی سراسر كشور خبر داد.

«بهروز كريم‌نژاد»، نايب‌رئيس اتحاديه مؤسسات قرآنی كشور و مدير عامل مؤسسات قرآنی مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)،نمايندگی بابل شعبه مازندران، گفت: از 15هزار مؤسسه قرآنی در كشور، 700 سهميه به مازندران اختصاص داده شده كه اين تعداد با توجه به تناسب جمعيت و در حوزه شهری و روستايی بين شهرستان‌های استان توزيع می‌شود.
وی افزود: گسترش فرهنگ روح‌بخش قرآن در بين نسل سوم و چهارم، ارتقای سطح معنوی خانواده‌ها، محله و شهرها، كاهش آسيب‌ها و ناهنجاری‌های جامعه، حركت به سمت عملی‌سازی آموزه‌های قرآنی و قرآنی كردن جامعه و احيای سنت‌های حسنه از گذشتگان (مكتب‌خانه‌های قديمی) از جمله اهداف برگزاری اين طرح است.
كريم‌نژاد، تصريح كرد: نگاهی به گذشته و دوران قبل از انقلاب كه دستگاه‌های فرهنگی و دولتی، متولی احيای فعاليت‌های دينی نبودند، نشان می‌دهد كه مومنين به صورت خودجوش و بر اساس تكليف شرعی و ضرورت‌های عصر خويش برنامه‌هايی را در جهت تبليغ مبانی دينی در بين مخاطبين مختلف انجام می‌دادند.
وی با اشاره به فعاليت‌های تشكل‌های دينی، اظهار كرد: تشكل‌های مردمی خودجوش همواره در برابر خداوند و معصومين(ع) خود را مسئول می‌دانستند و بر پايه سنت و روش‌های اوليای الهی، علی‌رغم موانع ، محدوديت‌ها و مشكلات به تبليغ احام الهی مبادرت می ورزيدند و چه بسيار كسانی كه در مسير تلاش الهی خويش نيز به شهادت رسيدند.
وی افزود: شكل‌گيری مجالس وعظ و ذكر و ايجاد مراكز جهت آموزش تعليم قرآن در منازل تحت عنوان مكتب‌خانه از جمله تشكل‌های خودجوش مردمی بود كه به اعتراف تمامی بزرگان و نسل انقلاب، آنچه كه توانست خمير مايه انقلابيون شود، حضورشان در همين مكتب‌خانه‌ها بود.
نائب رييس اتحاديه موسسات قرآنی كشور، عنوان كرد: صرف نظر از آنچه كه به عنوان روش‌های منسوخ شده خاطرات خوب يا ناخوشايندی را رد ذهن برخی از افراد به جای گذاشته، اما بركات مكتب خانه بر كسی پوشيده نيست و بر همين اساس مقام معظم رهبری از آن‌ها به عنوان يك نعمت ياد می‌كنند.
وی افزود: احيای مجموعه‌های قرآنی و معنوی در عصر حاضر كه فرزندان اين مرز و بوم در معرض آسيب‌های مختلف فكری و اجنتماعی قرار دارند، يك ضرورت حتمی به نظر می‌رسد و دقت در اجرای دقيق احيای مكتب‌خانه‌ها در سال 90 می‌تواند راه را برای توسعه آموزش‌های قرآنی در سنوات بعدی فراهم می‌سازد.
كريم‌نژاد يكی از نگرانی‌ها در اجرای اين طرح را ركود فعاليت‌های مؤسسات قرآنی عنوان و خاطرنشان كرد: احيای مكتب‌خانه‌ها می‌تواند افراد را به سمت مكتب‌خانه‌ها كه محدود به منازل و فقط آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن است، سوق دهد و از آموزش‌های ديگر كه در مؤسسات ارائه می‌شود، باز دارد.
وی افزود: برای رفع اين مشكل سعی می‌شود اداره مكتب‌خانه‌ها به مديران مؤسسات و فعالان قرآنی كه چندين سال تجربه و سابقه دارند بعد از موفقيت در آزمون شفاهی و كتبی به آن‌ها واگذار شود.
captcha