حركت بر اساس قوانين شرع اسلام خواسته مردم در حكومت مشروطه بود
کد خبر: 2383728
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۷

حركت بر اساس قوانين شرع اسلام خواسته مردم در حكومت مشروطه بود

گروه سیاسی و اجتماعی: حركت بر اساس قوانين شرع مقدس اسلام خواسته مردم در حكومت مشروطه بود، نظارت ۵ تن از علما بر قانون و تطابق آن با شرع به‌عنوان خواسته مردم و روحانيت عاملی برای به خطر افتادن منافع روشنفكران وابسته به غرب و در رأس آن‌ها انگليس محسوب می‌شد.

‌حجت‌الاسلام حسن دهقان‌نژاد، از كار‌شناسان مذهبی استان قزوين در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قزوين، با تأكيد بر اينكه حكومت مشروطه بر مبنای قانون‌مداری و قوانين مشخص اداره می‌شد، گفت: در حكومت مشروطه قوانين طبق مصوبات مجلس اجرا می‌شوند.
وی افزود: در حكومت مشروطه بيشتر مردم خواهان عدالت اسلامی بودند و مهم‌ترين دليل تشكيل اين حكومت ظلم‌های متعدد استبدادی پادشاهان قاجار و استثمار و استعمار ايران به‌وسيله كشورهای غربی بر اثر ارتباط شاهان با غرب بود.
دهقان‌نژاد اظهار کرد: در دوران قاجار فعاليت افراد خواهان مشروطه غربی با وجود نداشتن تصويری درست از مشروطه و تنها به دليل آشنايی با فرهنگ اروپا آن هم بر اثر ارتباط با تمدن غرب، از دلايلی بود كه سبب شد شيخ فضل‌الله نوری احساس خطر كرده و با شكل‌گيری اين نوع از مشروطه به مخالفت بپردازد؛ چراكه مشروطه‌ای كه مردم و روحانيان به دنبال ايجاد آن بودند تنها از قوانين دين مبين اسلام پيروی می‌كرد.
اين كار‌شناس مذهبی عنوان كرد: شيخ فضل‌الله نوری با تبيين اينكه قوانين ايران متفاوت از كشور‌های فرانسه و بلژيك است، ايجاد حكومتی با قوانين كشورهای غربی را مغاير با قوانين و هويت دينی مردم ايران كه بر اساس دين، فرهنگ و علوم اهل بيت(ع) شكل گرفته، اعلام كرد.
دهقان‌نژاد با بيان اينكه حركت بر اساس قوانين شرع مقدس اسلام خواسته مردم در حكومت مشروطه بود، ادامه داد: نظارت ۵ تن از علما بر قانون و تطابق آن با شرع به‌عنوان خواسته مردم و روحانيت عاملی برای به خطر افتادن منافع روشنفكران وابسته به غرب و در رأس آن‌ها انگليس محسوب می‌شد و همين امر سبب جلوگيری اين وابستگان از تصويب قانون مشروطه شد.
اين كار‌شناس ادامه داد: مقابله سكولار‌ها و روشنفكران غرب در مقابل جبهه مشروعه‌خواهی و تشكيل دو جبهه مشروطه مشروعه و مشروطه وابسته به غرب در ‌‌نهايت به عاملی برای ممانعت از تصويب قوانين شرعی در مشروطه با وجود خواسته مردم و روحانيت تبديل شد.
وی اختلاف ميان روشنفكران غرب‌زده و علمايی چون شيخ فضل‌الله نوری را مسبب اصلی شكست حكومت مشروطه و ايجاد حكومت استبدادی رضا خان بر جامعه دانست.
اين كار‌شناس به مقايسه انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: رمز موفقيت انقلاب اسلامی وحدت و بصيرت بالای مردم و نيز رويه حركت اجتماعی امام بود نتيجه آن تصويب قوانين اسلام بر اساس شرع بود در حالی كه در انقلاب مشروطه نبودن همين اتحاد میان سردمدارن حركت مشروطه كه از اختلاف آنان در مورد مشروعه بودن حكومت پيشنهادی روشنفكران نشأت می‌گرفت، باعث شكست اين حكومت شد.
captcha