استاد الهلباوی، قاری ممتاز كشور مصر درگذشت
کد خبر: 2547487
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۹

استاد الهلباوی، قاری ممتاز كشور مصر درگذشت

گروه بين‌الملل: استاد محمد عبدالهادی الهلباوی، مبتهل و قاری ممتاز كشور مصر روز گذشته درگذشت.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به نقل از روزنامه اخباراليوم چاپ مصر، استاد محمد عبدالهادی محمد الهلباوی، مبتهل و قاری ممتاز و نام آشنای مصری كه مدت‌ها از بيماری قند خون رنج می‌برد، روز گذشته، 25 خردادماه، مصادف با ششم شعبان‌المعظم 1431 در سن 67 سالگی دار فانی را وداع گفت.
استاد محمد هلباوی روز شنبه، دوم سپتامبر 1946 ميلادی در همسايگی باب الشعرية شهر قاهره مصر ديده به جهان گشود. وی حفظ قرآن را در سنين كودكی و نزد پدربزرگ خود كه از بزرگان شهر به حساب می‌آمد، فرا گرفت.
او در امر قرائت قرآن كريم از شيخ محمد رفعت و علی محمود تقليد می‌كرد و در ابتهال و اناشيد دينی نيز از زكريا أحمد و طه الفشنی بهره می‌گرفت تا اين كه خود صاحب يك شخصيت صوتی مستقل شد و با سفر به كشورهای مختلف جهان تجربيات خود را به علاقه‌مندان عرضه كرد.
استاد هلباوی پس از سال‌ها تلاش و ممارست در راه خوش‌خوانی قرآن كريم و نغمات آيينی، موفق به كسب جواز از دانشگاه الازهر مصر شده و موسيقی عرب را نيز به خوبی و نزد بزرگان اين عرصه فرا گرفت. وی از محضر قاريان عصر طلايی قرائت در كشور مصر در اواخر قرن 19 و اوايل قرن 20 ميلادی بهره‌مند شد و در سال 1929 جواز اجرای ابتهال و انشاد در راديو قرآن مصر را كسب كرد.
بنابر اين گزارش، اين استاد پيش‌كسوت دو بار در سال‌های 82 و 88 شمسی به دعوت شورای عالی قرآن و برای تدريس فنون تخصصی قرائت، ابتهال و تواشيح و يك بار نيز در سال 91 برای تلاوت قرآن همراه با گروهی از قاريان مصری به ايران سفر كرده بود.
لازم به ذكر است، از فعاليت‌های اخير استاد هلباوی می‌توان به ارائه مباحث تخصصی آموزشی در حوزه‌های قرائت، ابتهال و تواشيح به قاريان، مبتهلين و موشحين ممتاز كشورمان در سفر به ايران اسلامی اشاره كرد.
captcha