ماه رمضان؛ تجلی رحمت الهی و فرصتی برای اصلاح نفس
کد خبر: 2562806
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲

ماه رمضان؛ تجلی رحمت الهی و فرصتی برای اصلاح نفس

گروه اجتماعی: مسئول آموزش شورای نگهبان قزوين گفت: ماه رمضان يكی از نسيم‌های رحمت الهی و فرصتی برای اصلاح انسان‌ها است و در حقيقت روزه‌داری يك تمرين برای خودسازی است زيرا با غلبه بر نفس گناه صورت نمی‌گيرد و اصلاح رفتار نيز باعث مخلص شدن او می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن دهقان‌نژاد، مسئول آموزش شورای نگهبان استان قزوين در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن‌(ايكنا) شعبه قزوين، اظهار كرد: ماه رمضان يكی از نسيم‌های رحمت الهی و فرصتی برای اصلاح انسان‌ها است.
وی افزود: پيامبر(ص) در خصوص اهميت اين ماه فرموده: «شما وارد ماهی شديد كه ماه ميهمانی خداست و بندگان ميهمان خداوند هستند».
مسئول آموزش شورای نگهبان استان قزوين تصريح كرد: در اين ماه درهای رحمت خداوند بر روی بندگان باز است و دست‌های شيطان بسته و نعمت‌های خداوند گسترده شده و در روايت عنوان شده كه قرائت يك آيه از قرآن كريم در ماه رمضان ثواب يك ختم قرآن را دارد و اين نشان از گستردگی رحمت دارد.
حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد خاطرنشان كرد: در اين ماه بندگان رفتار خود را اصلاح می‌كنند و با گرفتن روزه سلامت جسمی را نيز به دست می‌آورند و خويشتن‌داری و اتكای به نفس بزرگترين مسئله است در حقيقت روزه‌داری يك تمرين برای خودسازی است زيرا با غلبه بر نفس گناه صورت نمی‌گيرد و اصلاح رفتار نيز باعث مخلص شدن او می‌شود.
وی ابراز كرد: تقوا به معنای زندگی منظم و منسجم در راستای مسير سعادت الهی است و يكی از فلسفه‌های روزه‌داری به شمار می‌رود و شامل همه زمينه‌های سياسی، اقتصادی و اجتماعی می‌شود.
مسئول آموزش شورای نگهبان استان قزوين اضافه كرد: روزه در گام اول بندگی خداوند و در گام بعدی اصلاح نفس و گره‌گشای مشكلات بندگان است؛ روزه‌داری به معنای نخوردن و نياشاميدن نيست بلكه بايد اعضا و جوارح بدن را از هرگونه آلودگی پاك نگه داشت تا روزه فرد يك روزه واقعی باشد.
حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد ادامه داد: روزه‌دار واقعی بايد باطنش نيز روزه‌دار باشد و تقوا را در همه زمينه‌ها رعايت كند و مراقب نفس خود باشد و برای بهره‌مندی بيشتر از اين ماه بايد همواره تدبر نمود كه انسان از كجا آمده، به كجا خواهد رفت و در اين دنيا چه كارهايی بايد انجام دهد و با يافتن پاسخ اين سوالات بهتر می‌توان از اين ماه بهره لازم را برد.
مسئول آموزش شورای نگهبان استان قزوين عنوان كرد: رمضان ماه بهار قرآن است و نباید فقط به قرائت و روخوانی آن اكتفا شود بلكه بايد در مضمون آيات توجه شود تا نفس و جان انسان، قرآنی شود و با تدبر در آيات اين كتاب آسمانی می‌توان دل‌های خود را نورانی كرد.
وی تأكيد كرد: قرآن‌ كريم به صورت يك چشمه است و انسانی كه تشنه است برای رفع آن بايد به سرچشمه متصل شود تا تشنگی خود را رفع كند.
حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد اضافه كرد: برای رفع تشنگی در گام اول بايد قرآن‌ كريم را قرائت كرد و در گام بعدی درآيات آن تدبر شود و در گام سوم نيز به آيات و مضامين الهی عمل شود تا به دريای الهی وصل شد.
وی در پایان اشاره كرد: انسان مانند آب زلال است و اگر به دريای قرآن متصل گردد به سرچشمه خوبی‌ها نائل خواهد شد.
captcha