تکلیف‌مداری؛ مهم‌ترین شاخصه مبارزاتی شهید مدرس
کد خبر: 2613616
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
فروزان عنوان کرد:

تکلیف‌مداری؛ مهم‌ترین شاخصه مبارزاتی شهید مدرس

گروه سیاسی: فرماندار کاشمر با اعلام اینکه مدرس در طول دوران مبارزات و فعالیت‌های اجتماعی خود تکلیف‌مدار بود و برای انجام وظیفه دینی‌اش تلاش می‌کرد، ابراز کرد: این شهید بزرگ همانگونه که بود، می‌گفت و همان طور که می‌گفت، عمل می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مهدی فروزان، فرماندار کاشمر صبح امروز، دهم آذرماه در حاشیه بزرگداشت هفتاد و هفتمین سالگرد شهادت سیدحسن مدرس، در جمع خبرنگاران بیان کرد: آیت‌الله سیدحسن مدرس، فقید مجاهد و عالم پرهیزکار از چهره‌های درخشان تاریخ تشیع به شمار می رود که در همه عرصه‌ها الگو و سرآمد زمانه خویش بود.

فرماندار کاشمر با بیان اینکه مدرس با آنکه سیاستمداری توانا و تیزهوش بود، دینداری خداترس و باتقوا نیز به شمار می‌رفت، ابراز کرد: شهید مدرس ضمن متفکر بودن، اهل تلاش، فروتن، ساده زیست و مرد مبارزه با استبداد بود، همچنین درعین حال در بین مردم به گشایش مشکلات آنان می‌پرداخت.

وی از مدرس به عنوان کسی که اجتهاد دینی را با درایت سیاسی قرین می‌دانست نام برد و گفت: مدرس براساس همین عقیده‌ای که داشت گفت سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ما است.

فروزان در ادامه با اشاره به اینکه مدرس خودش را پاسدار شریعت می‌دانست و به عدول از قوانین شرعی رضایت نمی‌داد، عنوان کرد: وی همه زندگی و امکانات خود را در راه اعتلای اسلام نثار کرد و در راه نشر حقایق اسلامی و دفاع از آموزه‌های تشیع، مردانه و استوار ایستاد.

وی با اعلام اینکه مدرس در طول دوران مبارزات و فعالیت‌های اجتماعی خود تکلیف‌مدار بود و برای انجام وظیفه دینی‌اش تلاش می‌کرد، ابراز کرد: این شهید بزرگ همان‌گونه که بود، می‌گفت و همان طور که می‌گفت، عمل می‌کرد.

نماینده عالی دولت در کاشمر با اشاره به اینکه شهید مدرس با عزمی راسخ، چون کوهی استوار در مقابل ستمگران عصر به مقابله برخاست و سلطه‌گری استعمارگران را افشا کرد، یادآور شد: مدرس خود را نماینده اعیان نمی‌شناخت بلکه خود را از توده مردم می‌دانست، وابسته به جریان‌های سیاسی یا احزاب چپ و راست آن زمان نبود اما غم مردم را می‌شنید و درصدد رفع آن برمی‌آمد.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله مدرس، بزرگ‌مردی است که بیرق مبارزه را تنها و در تنگنا به دوش کشید و شجاعت تحسین برانگیزش، چشم بداندیشان و زمامداران خود را خیره کرد و بیگانگان را به تحیر واداشت، بیان کرد: او پارسایی پایدار و بزرگواری ثابت قدم بود که لحظه‌ای با استبداد و استعمار سازش نکرد و در تمامی مدت عمرش، ساده‌زیستی، فروتنی، قناعت و به دور بودن از هرگونه رفاه طلبی را شیوه زندگی خویش قرار داد و با عبادت، دعا، راز و نیاز با خدا، کمالات معنوی را کسب کرد.

فروزان همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله مدرس را وابستگی و دلبستگی نداشتن به مادیات دانست و گفت: دوست و دشمن، به شجاعت مدرس معترف بودند به گونه‌ای که قدرتمند و ضعیف، رجال مملکتی و مردم عوام از رضاشاه به دلیل قلدری می‌ترسیدند و بی‌رحمی او زبانزد خاص و عام بود اما با این حال، مدرس بدون هیچ ترس و واهمه ای در برابر او می‌ایستاد.

وی با بیان اینکه جنایتکاران مدرس را در کنج عزلت و غریبى به شهادت رسانیدند، ابراز کرد: پس از پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی و فرمان حضرت امام خمینی(ره) و نیز فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب خطاب به تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر بازسازی زیارتگاه این شهید والامقام، اینک شاهدیم مدفن این عالم و مجاهد نستوه به عنوان مأمن و مکانی برای زیارت عاشقان اولیاءالله تبدیل شده است.

فروزان با اعلام اینکه سالانه بیش از سه میلیون نفر به زیارت امام زادگان کاشمر حضرت سیدحمزه(ع) و حضرت سیدمرتضی(ع) و نیز مزار شهید دین و سیاست به شهرستان کاشمر می‌آیند، یادآور شد: توجه به این مکان زیارتی می‌تواند در معرفی جایگاه و شخصیت شهید مدرس نقش بسزایی ایفا کند.

وی در پایان عنوان کرد: اینک در هفتاد وهفتمین سالروز شهادت مرد دین و سیاست باید به گونه‌ای تلاش کنیم تا راه، اندیشه و سبک زندگی مدرس به ویژه ایثار، از خود گذشتگی، جسارت و ایستادگی مدرس را بتوانیم برای نسل سوم و چهارم انقلاب تبیین کرده و سبک مدیریتی شهید مدرس نیز به عنوان الگویی برای مدیران و خدمتگذاران تبدیل شود.

captcha