احادیث در رابطه با اهمیت و جایگاه وقف برای مردم معرفی شود
کد خبر: 2618551
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
امام جمعه معمولان:

احادیث در رابطه با اهمیت و جایگاه وقف برای مردم معرفی شود

گروه اندیشه: روایات زیادی در رابطه با وقف و اهمیت آن از ائمه اطهار(ع) آمده است که در آن‌ها از وقف به‌عنوان یک حسنه جاری، یک صدقه جاری و سرمایه ماندگار یاد شده است.

حجت‌الاسلام مهدی عابدینی، امام جمعه معمولان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با بیان تسلیت به‌مناسبت ایام اربعین حسینی و دهه آخر صفر، گفت: وقف در لغت به‌معنای حبث و منحصر کردن یک چیز و یا یک مال برای جایی و یا کسی است.

وی با اشاره به این‌که در اصطلاح فقهی و بیانات ائمه اطهار(ع)، وقف به این معناست که شخص مال خود را حبس دائمی کرده و منافع آن را به‌صورت رایگان در اختیار شخص و یا مکان خاصی قرار دهد.

حجت‌الاسلام عابدینی افزود: همچنین، در قانون مدنی کشور و در ماده 55 وقف عبارت است از؛ عین مال حبس شود و منافع آن تحصیل شود و برای راهی هزینه شود و عین مال از نقل و انتقال و تصرفات دیگر نگه‌داری شود و منفعتش برای ان هدف که واقف در نظر دارد هزینه شود.

امام جمعه معمولان با اشاره به این‌که وقف از دیرباز یک فرهنگ بوده است، اظهار کرد: وقف در گذشته نیز بوده است به‌طوریکه در تمدن بابلی در عراق قدیم این فرهنگ وجود داشته که برای این‌که مال فرد از تصرفات محفوظ بماند، آن مال را به خدایان و معابد اختصاص می‌دادند.

وی با بیان این‌که در مذهب زرتشت نیز چنین فرهنگی وجود داشته است، تصریح کرد: در مصر باستان برای خدایان و مقبره‌ها املاکی را اختصاص می‌دادند که درآمد آن صرف تعمیر و نگهداری معابد و همچنین، صرف مخارج کاهنان معابد می‌شده است.

حجت‌الاسلام عابدینی بیان کرد: این فرهنگ نیز در میان رومیان باستان وجود داشته به‌طوریکه در آن زمان مؤسسات خیریه داشتند که درآمدهای آن را برای فقرا و ناتوان‌ها صرف می‌کردند.

امام جمعه معمولان با اشاره به این‌که فرهنگ وقف تاریخچه و قدمت زیادی دارد، عنوان کرد: زمانی که اسلام به روی کار آمد همه چیز را نفی نکرد بلکه هرچه خوب و پسندیده بود را حفظ و به آن‌ها سمت و سو داده است و هم‌اکنون نیز در نظام مالی آلمان شرایط ویژه‌ای وجود دارد که خیلی شبیه وقف است.

حجت‌الاسلام عابدینی با اشاره به این‌که وقف کار پسندیده‎ای است، اظهار کرد: وقف یعنی کمک به دیگران و انحصار مالی که منفعت آن برای امور خیریه مصرف شود که اسلام به آن احکام و قوانین جدید و جهت داده است.

امام جمعه معمولان با اشاره به این‌که احکام وقف در قرآن‌کریم و سیره اهل‌بیت(ع) وارد شده است، تصریح کرد: خداوند در آیه 60 سوره مبارکه توبه می‌فرماید «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ؛ صدقات تنها به تهیدستان و بینوایان و متصدیان گردآورى و پخش آن و کسانى‌که دلشان به دست آورده مى‌‏شود و در راه آزادى بردگان و وامداران و در راه خدا و به در راه مانده اختصاص دارد این به‌عنوان فریضه از جانب خداست و خدا داناى حکیم است».

وی افزود: همچنین، در آیه 46 سوره مبارکه کهف آمده است که؛ «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا؛ مال و پسران زیور زندگى دنیایند و نیکی‌هاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر امید نیز بهتر است»، که این آیات بیان‌گر اهمیت و جایگاه وقف در نزد خداوند است.

حجت‌الاسلام عابدینی در پایان گفت: روایات زیادی در رابطه با وقف و اهمیت آن از ائمه اطهار(ع) آمده است که در آن‌ها از وقف به‌عنوان یک حسنه جاری، یک صدقه جاری، و سرمایه ماندگار یاد شده است.

captcha