فرهنگ عفو و گذشت تقویت‌کننده سرمایه‌های اجتماعی است
کد خبر: 2670695
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶

فرهنگ عفو و گذشت تقویت‌کننده سرمایه‌های اجتماعی است

گروه اجتماعی: رئیس کمیته داوران جشنواره ملی عفو و گذشت گفت: نهادینه شدن فرهنگ عفو و گذشت راهی برای تقویت سرمایه‌های اجتماعی و ایجاد روابط صمیمی بین افراد است.

صمد عابدینی، رئیس کمیته داوران جشنواره ملی عفو و گذشت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌ غربی، در رابطه با نهادینه شدن فرهنگ صحیح عفو و گذشت در جامعه و نقش آن در رسیدن به سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: باید فرهنگ عفو و گذشت به‌عنوان یک فرهنگ عمومی در بین مردم نهادینه شود زیرا نهادینه شدن این فرهنگ اصیل دینی ‌بین مردم موجب تقویت سرمایه‌های اجتماعی و ایجاد روابطی صمیمی بین افراد می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته با توجه به اینکه جامعه‌ها کوچک و سرمایه‌های اجتماعی قوی‌تر بودند و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی را ایفا می‌کردند میزان جرائمی که منجر به قصاص می‌شدند بسیار کم بودند و همین موضوع معنویات و عواطف انسانی را در درجه اول تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌داد زیرا که بین این سرمایه‌های اجتماعی ارتباط گسترده آشنایی وجود داشت.

عابدینی گفت: در جوامعه گذشته عفو و گذشت به شکل‌های مختلف مشاهده می‌شد مانند خانواده‌هایی که اختلافات چندین ساله خود را به وسیله ازدواج با عضوی از خانواده مورد نظر می‌بخشیدند و دوستی های خانوادگی را جایگزین دشمنی‌های چندین ساله می‌کردند.

وی افزود: ولی متأسفانه در جوامع مدرن معاصر افراد با یکدیگر آشنایی‌های لازم را ندارند و جز ارتباط‌های خشک و رسمی  هیچ‌نه ارتباطی با هم ندارند که در این صورت باید سعی کرد فرهنگ عفو و گذشت را به شکل‌های مختلف مانند برگزاری جشنواره‌‌ها، همایش‌ها و تقویت سرمایه‌های اجتماعی در میان آحاد جامعه نهادینه کرد.

عابدینی اظهار کرد: آشنایی‌های موجود در بین افراد جامعه موجب می‌شود که افراد برای بخشش فرد خاطی  تحلیل‌هایی خاص را انجام ‌دهند و عواملی مانند نگاه عقلانی به مسائل و نگاه علمی معطوف به ارزش‌ها را در تصمیم‌گیری‌های خود مد نظر قرار دهند که در بیشتر موارد نتایج خوبی حاصل می‌شود.

هم‌بستگی اجتماعی، ثمره عفو و گذشت در جامعه

وی گفت: زمانی‌که افراد نسبت به یکدیگر عفو و بخشش می‌کنند یکدیگر را به عنوان دوست می‌پذیرند و سعی در انجام اعمال افتخار آمیز می‌کنند  که موجب ایجاد هم‌بستگی اجتماعی در بین افراد می‌شود.

عابدینی با بیان اهمیت نقش رسانه‌ها در نهادینه‌سازی صحیح فرهنگ عفو و گذشت در جامعه، بیان کرد: این فرهنگ زمانی جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا می‌کند که مسئولین رسانه‌ای، فرهنگی و حقوقی افراد را به این امر مهم ترغیب و تشویق کنند زیرا عفو و بخشش به خودی خود موجب حفظ هم‌‌دلی و هم‌دردی با دیگران می‌شود.

وی افزود: برگزاری جشنواره ملی عفو و گذشت میزان اهمیت موضوع و جایگاه والای این امر پسندیده را در آموزه‌های دینی ما مسلمانان نشان می‌‌دهد.

رئیس کمیته داوران جشنواره ملی عفو و گذشت در پایان با بیان اینکه مدارس، صدا و سیما و تمام سازمان‌های دولتی باید برای نهادینه کردن این امر مهم در جامعه تلاش کنند، گفت: این جشنواره خواهان آن است که آموزه‌های دینی به صورت عملی در جامعه جلوه پیدا کند و افراد از آثار مثبت این کار در زندگی خویش آگاه شوند.

captcha