توجه بیش‌از حد به ظواهر و آمار، جامعه قرآنی را تهدید می‌کند
کد خبر: 2673282
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳

توجه بیش‌از حد به ظواهر و آمار، جامعه قرآنی را تهدید می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قزوین با بیان اینکه جامعه قرآنی ما رو به بالندگی بوده و هست، گفت: توجه بیش‌از حد به ظواهر و آمار، جامعه قرآنی را تهدید می‌کند.

حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، اظهار کرد: در باب فعالیت‌های قرآنی و سنجش عملکرد خود باید ببینیم که خدای متعال، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) در ارتباط با قرآن کریم از ما چه انتظاری دارند.

وی افزود: توجه به قرآن کریم می‌تواند نیازهای فکری انسان را در ابعاد مختلف از قبیل مباحث فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و در فضاهای سیاسی علمی رشد بخشیده و انسان را به بلوغ فکری مناسب برساند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: اگر  انتظار خدا و قرآن را از خودمان بررسی نکنیم و قرآن زمینه تحلیل ما در پاسخ به مسائل نباشد به چیزهای دیگری مشغول می شویم و از حقیقت قرآن جا می‌مانیم.

وی غفلت از این مسائل را زمینه‌ساز قانع شدن به برگزاری صرف چند کلاس روخوانی و تجوید و مانند اینها دانست و بیان کرد: نباید فکر کنیم که با برگزاری چند کلاس قرآنی و چاپ کتب قرآنی رسالت خود را در باب قرآن انجام داده‌ایم.

حجت‌الاسلام عابدینی تأکید کرد: اگر زمانی فرا رسید که حس کردیم در استانی زندگی میکنیم که تدبر در قرآن در این استان نمایان است، آن زمان است که می‌توان گفت انتظاری که خدا از ما در باب قرآن داشت برآورده شده است.

وی با اشاره به اینکه پیغمبر گرامی اسلام(ص) از قوم خود شکایت میکند که این قوم من خود را به زحمت انداختند تا قرآن را مهجور کنند، گفت: این روایت خطاب به کسانی است که در حوزه قرآن فعالیت میکنند و می‌طلبد تا این افراد دقت و اهتمام بیشتری نسبت به عملکرد خود داشته باشند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قزوین اظهار کرد: اگر دیدیدم بازار، ادارات و اخلاق فردی و اجتماعی جامعه قرآنی شد معلوم می‌شود که قرآن را از مهجوریت بیرون آورده‌ایم اما اگر خط ما با منویات قرآن تفاوت داشت عامل به قرآن نبوده و نتوانسته‌ایم قرآن کریم را از مهجوریت خارج کنیم.

اقدامات مناسبی در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی در استان قزوین انجام شده است

وی افزود: اقدامات مناسبی در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی در استان قزوین انجام شده و اگر به نسبت به گذشته به استان نگاه کنیم و استان را مورد برسی تطبیق  قرار دهیم متوجه می‌‎شویم هرچه جلوتر می رویم عطش قرآن در مردم بیشتر می شود و تعداد انسانهایی که به قرآن روی می‌آورند بیشتر می‌شود .

این مفسر قرآن ادامه داد: یعنی فرصت ها و زمینه‌های بسیار مناسبی برای رشد و بالندگی فرهنگ قرآنی در استان قزوین وجود دارد که باید از آن به درستی بهره‌برداری کرد.

وی با بیان اینکه جامعه قرآنی ما رو به بالندگی بوده و هست، گفت: توجه بیش‌از حد به ظواهر ، آمار و ارقام و اقدامات ظاهری جامعه قرآنی را تهدید می‌کند.

حجت‌الاسلام عابدینی اظهار کرد: تلاش کمی کرده‌ایم تا نسخه دردهای خود را ا قرآن بگیریم و راه درمان مشکلات فردی، اجتماعی، روحی، روانی، سیاسی و اجتماعی را از قرآن استخراج کنیم.

وی با بیان اینکه قرآن برای مومنین غذای روح و دوای هر درد است، افزود: نفاق، کفر ، ظلم، دروغ و متأثر شدن از دیگران دردهای امروز جامعه است.

این مفسر قرآن در خاتمه با بیان اینکه باید کرامت انسانی را در خود بپروارنیم، یادآور شد کرد: اگر به حدی از شعور و بلوغ اجتماعی برسیم که به برکت قرآن و دین نسخه‌های درمان جامعه را بیشتر از گذشته کشف کنیم و با این نسخه زندگی کنیم، آنوقت شاهد تحولات فردی و روحی خواهیم بود.

captcha