ادبیات آئینی ستون اصلی سبک ادبیات انقلاب است/ اوج شکوفایی ادبیات آئینی در دهه ۹۰
کد خبر: 2707409
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
علیرضا قزوه:

ادبیات آئینی ستون اصلی سبک ادبیات انقلاب است/ اوج شکوفایی ادبیات آئینی در دهه ۹۰

گروه ادب: مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به اینکه در دهه‌های نزدیک شاهد ایجاد سبک ادبیات انقلاب خواهیم بود، افزود: در این راستا ادبیات آئینی ستون اصلی سبک ادبیات انقلاب خواهد بود.

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با بیان اینکه در حوزه ادبیات آئینی کارهای خوبی در سال‌های اخیر انجام شده است، افزود: برای مثال «نامیرا» اثر صادق کرمیار از این جمله آثار است.
وی همچنین به کتاب «آنک یتیم نظر کرده» به عنوان دیگر اثر ارزشمند در حوزه آئینی اشاره کرد و گفت: آثار سیدمهدی شجاعی نیز از آثار بسیار شاخص در حوزه ادبیات آئینی هستند. در این حوزه طی سال‌های اخیر اتفاق‌های بسیار خوبی افتاده است که باعث تقویت این حوزه شده.
قزوه اظهار کرد: کارهایی که در دوران پس از انقلاب در حوزه ادبیات آئینی انجام شده است، با دوران پیش از انقلاب اصلاً قابل قیاس نیست و در این سطح و اندازه کار انجام نمی‌شد.

خودجوش بودن دلیل رشد ادبیات آئینی است
وی با تأکید بر اینکه ادبیات آئینی پا به پای دیگر شاخه‌های ادبیات انقلاب حرکت کرده است، افزود: اقداماتی که در این باره انجام شده است، کارهای خوبی بوده است، زیرا هم فعالیت‌هایی که در این باره انجام می‌شود، خودجوش بوده است و هم اینکه ناشران آثاری را به نویسندگان در این حوزه سفارش داده‌اند.
قزوه با اشاره به اینکه در هر دو حوزه ادبیات داستانی و شعر کارهای خوبی انجام شده است، ادامه داد: اغلب آثاری که در حوزه ادبیات آئینی نوشته شده‌اند، کارهایی هستند که بزرگان و افراد شاخص آنها را انجام داده‌اند.
به گفته این مسئول حوزه هنری، به هر کدام از نویسندگان که در این حوزه نگاه می‌شود، متوجه می‌شویم که ورود خوبی به حوزه ادبیات آئینی پیدا کرده‌اند و این موضوع مختص هر دو حوزه شعر و ادبیات داستانی است.
ایجاد سبک ادبیات انقلاب اسلامی در دهه‌های نزدیک
وی چنین رویکردی را از سوی نویسندگان متعهد انقلاب اسلامی، نقطه قوت ادبیات کشورمان برشمرد و گفت: اگر روزی سبک ادبیات انقلاب اسلامی ایجاد شود که امیدوارم در همین دهه‌های نزدیک صورت گیرد، یکی از نقاط قوت ما آن است که می‌توان روی آن تکیه کرد.
قزوه یکی از ستون‌های اصلی سبک ادبیات انقلاب را ادبیات آئینی، دینی و عاشورایی عنوان کرد و افزود: اقداماتی که در قالب پژوهش در حوزه ادبیات انجام می‌شود، از این دست است که از آن جمله می‌توان به نوشتن داستان با موضوع زندگی امام علی(ع) و امام حسین(ع) اشاره کرد.
این کارشناس حوزه ادبیات در ادامه سخنانش بر اینکه به بسیاری از کمبودها در حوزه ادبیات آئینی پاسخ داده شده است، تأکید و اظهار کرد: البته می‌توان بهتر از این کار کرد و برای این کار می‌توان از همه ظرفیت‌های استان‌ها، کشور و نویسندگان بهره گرفت.
چشم‌انداز ادبیات آئینی رضایت‌بخش است
قزوه تصریح کرد: تصور می‌کنم می‌توانیم کارهای شاخص‌تری را در این حوزه ارائه کنیم؛ البته چشم‌انداز حوزه ادبیات آئینی هم‌اکنون چشم‌انداز راضی کننده‌ای است. این موضوع هم در حوزه کودک و نوجوان و هم در حوزه بزرگسال قابل مشاهده است.
وی با تأکید بر اینکه رضایت‌بخشی از ادبیات آئینی به هر دو حوزه ادبیات داستانی و شعر نیز اختصاص دارد، گفت: کارهای بسیار شاخصی طی ‌سال‌های جاری و در دهه اخیر انجام شده است. شاید اگر در دهه گذشته چنین مطلبی مطرح می‌شد که در حوزه ادبیات آئینی دچار ضعف هستیم، این حرف قابل قبول بود، ولی هم‌اکنون این موضوع قابل پذیرش نیست.
قزوه با اشاره به دهه 90 تأکید کرد: در چهار، پنج سال اخیر خوشبختانه کارهای بسیار موفقی انجام شده است و اتفاق‌های خوبی روی داده و همین موضوع سبب شده که ادبیات انقلاب رشد مطلوبی داشته باشد.
وی در این باره توضیح داد: رشد ادبیات انقلاب منجر به این موضوع شده که این نوع از ادبیات به سبک و جهانی شدن نزدیک شود و من تصور می‌کنم که این حوزه از ادبیات، نقاط قوت ماست و بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است.
قزوه با بیان اینکه آثار بسیاری در این حوزه نوشته شده و همچنین آثار فراوانی در این باره در دست تولید است، گفت: چاپ‌های متعدد این آثار نشان دهنده موفقیت آنهاست و در این حوزه آثار ارزشمندی تولید شده است.

captcha