پذیرایی ملت ایران از پناهندگان نشان از نبود تبعیض در این کشور است
کد خبر: 2729264
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲

پذیرایی ملت ایران از پناهندگان نشان از نبود تبعیض در این کشور است

گروه سیاسی: کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان پذیرایی ملت ایران و مردم خراسان رضوی از پناهندگان را نشان از مهمان‌نوازی بسیار مردم ایران و عدم وجود تبعیض در این کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیوانکاداناپالا، رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، روز گذشته، 29 دی‌ماه در دیدار با استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ایجاد شدن یک بستر برای همکاری با ایران می‌تواند بسیار خوب باشد، افزود: خوشحالم که ایران با مقامات سابق هرات رابطه خوبی داشته است و امیدوارم این نوع ارتباط با مقامات جدید هم برقرار شود.

سیوانکا در خصوص مشکلات اخیر که در رابطه با شهریه مدارس پناهندگان رخ داده است، گفت: در دیداری که با معاونان وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری دارم، این موضوع را مطرح می‌کنم و امیدوارم هرچه سریع‌‌تر، این مشکلات با مساعدت مسئولان مربوطه برطرف شود.

وی با اشاره به تشکیل دولت جدید افغانستان گفت: کابینه دولت جدید افغانستان در چند روز اخیر تشکیل شده است و وزیر جدید امور مهاجران افغانستان که در ایران تحصیل کرده است، بتواند زمینه را برای بازگشت مهاجران افغانی به کشورشان فراهم کند.

سیوانکا در ادامه افزود: گذر زمان می‌تواند یک هماهنگی را بین سه کشور همسایه ایران، افغانستان و پاکستان به وجود بیاورد تا بتوانیم بر اساس بهره‌گیری از الگوهای مثبت به روند همکاری خود ادامه دهیم.

رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با اشاره به برگزاری کنفرانسی در لندن در رابطه با با بحث تأمین اعتبار کمیساریا گفت: در این کنفرانس مطالبی درباره ساختار آینده افغانستان، موقعیت پناهندگان در ایران مطرح شده و از عملکرد خوب دولت ایران و تهیه ملزومات مورد نیاز پناهندگان تقدیر می‌شود.

وی با بیان اینکه اختصاص اعتبارات به توسعه زیرساخت‌ها و بهبود شرایط زندگی در افغانستان، زمینه بازگشت پناهندگان به کشورشان را فراهم می کند، گفت: به خاطر وضعیت خوب پناهندگان در ایران، سایر کشورهای کمک کننده، ترغیب شده‌اند تا برای رسیدگی به وضعیت پناهندگان به سازمان ملل کمک کنند.

سیوانکا همچنین پذیرایی ملت ایران و مردم خراسان رضوی را نشان از مهمان‌نوازی بسیار مردم ایران و عدم وجود تبعیض در این کشور دانست.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار با تأکید بر ارائه کمک‌های بین‌المللی برای بهبود وضعیت پناهندگان گفت: بهترین راه برای بازگشت مهاجران افغانی این است که شرایط زندگی مناسبی برای آنان فراهم شود تا به شهر و زندگی خود بازگردند.

وی با اشاره به توافق‌هایی که با والی سابق هرات انجام شده بود، افزود: با توجه به تغییر والی سابق هرات، فعلا این توافق‌ها معطل مانده است و امیدواریم در انتصابات جدید افغانستان، این تعاملات برای توسعه هرات و مناطق هم مرزمان صورت گیرد تا مردم مهاجر افغانستان بتوانند سریع تر به شهرها و مناطق خود بازگردند.

رشیدیان تأکید کرد: امیدواریم با کمک‌های سازمان ملل و نیز کشورهایی که نمایندگان آن چندماه پیش به خراسان رضوی سفر داشتند، بتوانیم کیفیت و ظرفیت خدمات به مهاجران را در حوزه‌های مسائل آموزش، بهداشت و درمان افزایش دهیم.

استاندار خراسان رضوی همچنین امیدواری کرد که با برقراری ثبات امنیتی و سیاسی در افغانستان، زمینه برای توسعه اقتصادی در این کشور فراهم شود.

captcha