چهارشنبه‌سوری به شیوه امروز جایگاهی در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ندارد
کد خبر: 2980855
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
امام جمعه معمولان:

چهارشنبه‌سوری به شیوه امروز جایگاهی در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ندارد

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام عابدینی با بیان این‌که چهارشنبه‌سوری به‌نحوی که امروز مرسوم است هیچ جایگاهی در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نداشته و ندارد، این‌که انسان خدا را کنار گذاشته و خوبی و بدی را از غیر او(آتش) طلب کند از لحاظ عقلانی و دینی هیچ توجیه منطقی ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، نوروز منادی صلح و مهربانی و مفسر روشن شکوفه و باران بوده و مطلع حیاتی پاک و سرشار از نیکی‌ها و مهربانی‌ها و عید جان‌های شیفته و آرزوهای تازه است.
نوروز پیام‌آور بهار است و هنگامه نو به نو شدن و فرصتی ناب برای تحول قلب‌ها و دیده‌ها و زمانی برای تبدیل حال‌ها به احوالات روحانی.

تقارن نوروز امسال با ایام فاطمیه فرصت مغتنمی است تا با تأمل در سیره و آموزه‌های آن بانوی نور و پاکی و رهرو راستین ولایت در راستای پیروی از ولایت فقیه، الفت خود را با میراث‌ گران‌قدر خاندان عصمت و طهارت(ع) بیشتر کنیم.
حجت‌الاسلام مهدی عابدینی، امام جمعه معمولان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ‌در رابطه با رسوم ایام نوروز گفت: رویه دین اسلام به‌نحوی بوده که همواره به‌دور از هرگونه اجبار و اکراه و با اتکا به خرد و استدلال منطقی و توجیه اخلاقی درصدد زدودن سنت‌های غلط و خرافات بوده و به روشنگری در جامعه پرداخته است.

صله‌رحم از آداب پسندیده نوروز

وی ادامه داد: برخی از جنبه‌های نوروز ایرانی با روایت‌های اسلام هم‌خوانی دارد به‌طور مثال «صله‌رحم» آداب و سنت پسندیده‌‌ای است که در ایام عید نوروز پررنگ‌تر می‌شود و دین اسلام نیز آن را تأیید و تقویت کرده است ولی سایر اعمال خرافی مانند چهارشنبه‌سوری و اعتقاد به قدرت شفادهی آتش و یا نحس شمردن روز یا عدد 13 در آموزه‌های دینی جایگاهی ندارد.
حجت‌الاسلام عابدینی عنوان کرد: تعطیلات ایام نوروز فرصت مناسبی است که می‌توان برای سفر کردن از آن بهره برد و برای مشاهده عظمت و جلال خداوند صرفاً نباید به سفرهای زیارتی رفت بلکه می‌توان با سیر و گردش در طبیعت نیز به یاد خدا بود، مهم این است که سفر توأم با عبرت باشد.
امام جمعه معمولان چشم‌وهم‌چشمی‌ را یکی از آسیب‌های سبک زندگی کنونی دانست و افزود: اسراف و تجمل‌گرایی‌های ناشی از چشم‌وهم‌چشمی یکی از دلایل عمده کمرنگ شدن «صله‌رحم» در جامعه است در صورتی‌که توجه به صفا و صمیمیت در مراوده‌ها بهترین نمود اکرام مهمان است.
حجت‌الاسلام ‌عابدینی با بیان‌ اینکه تقوا نقش مهمی در کاهش و کنترل چشم‌وهم‌چشمی دارد، اظهار کرد: تمام اعمال انسان باید متعادل و به‌دور از افراط و تفریط باشد، هر کس باید با توجه به وسع مالی و بضاعت خود هزینه کند، نه بر خانواده خود سخت بگیرد و نه آن‌قدر اسراف کند که احساس حسرت دیگران را برانگیزاند.
وی عنوان کرد: با توجه به مصادف شدن ایام فاطمیه با مراسم نوروز می‌طلبد که مردم شیعه ما حرمت این بانوی بزرگوار را حفظ کنند؛ و وقتی امام زمان(عج) که بر همه مسائل زمان اشراف و آگاهی دارد و به‌روزترین فرد جامعه بوده، الگوی خود را حضرت فاطمه‌الزهرا(س) معرفی می‌کند شایسته است که ما نیز به تأسی از ایشان سبک زندگی حضرت زهرا(س) را که واسطه فیض و برکات خداوند به بندگان است، در زندگی خود لحاظ کنیم.
حجت‌الاسلام عابدینی با بیان این‌که چهارشنبه‌سوری به‌نحوی که امروز مرسوم است هیچ جایگاهی در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نداشته و ندارد، اظهار کرد: این‌که انسان خدا را کنار گذاشته و خوبی و بدی را  از غیر او(آتش) طلب کند از لحاظ عقلانی و دینی هیچ  توجیه منطقی ندارد کمااینکه آتش هرگز نمی‌تواند سرشت انسان را تغییر داده و یا او را به کمال برساند؛ لذا باید از ترویج مصادق خرافه در جامعه جلوگیری کرد.
امام جمعه معمولان در پایان بیان کرد: امید است که به رسم هر سال  که مقام معظم رهبری پیامی را به‌عنوان راهکار سال آینده مطرح می‌کنند مورد توجه همگان خصوصاً مسئولان قرار گرفته و در راستای تحقق آن با جدیت تلاش کنند.

حجت‌الاسلام حشمت‌الله بیاتیان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی ازنا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به در پیش بودن چهارشنبه پایان سال اظهار کرد: «صله‌رحم» و سرکشی به بستگان یکی از آداب و سنت‌های پسندیده‌ای است که مورد تأکید دین اسلام بوده و خوشبختانه در ایام نوروز رنگ و بوی تازه‌تری به خود می‌گیرد.

برطرف شدن کدورت‌ها و غم و اندوه از برکات عید نوروز

وی ادامه داد:  برطرف شدن کدورت‌ها و غم و اندوه یکی از برکات عید نوروز است؛ لذا این ایام فرصت مناسبی است که کینه‌ها را کنار گذاشته و اختلافات را رفع کنیم کمااینکه طبق روایات دینی «هر کس در صلح و آشتی پیش‌قدم باشد، در روز قیامت زودتر وارد بهشت خواهد شد».
حجت‌الاسلام بیاتیان با اشاره به اهمیت سفر در دین اسلام، اظهار کرد: مسافرت به‌منظور پی بردن به آیات قدرت و عظمت خداوند و عبرت‌پذیری یکی از دستورات قرآن است که علاوه‌ بر تقویت سلامت روح و روان، احساس سپاسگزاری انسان  از خالق طبیعت را نیز برمی‌انگیزاند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی ازنا «چشم‌ و هم‌چشمی» را یکی از آسیب‌های زندگی‌های کنونی جامعه دانست و افزود: در این ایام که دید و بازدید پررنگ‌تر می‌شود باید از اسراف و تجمل‌گرایی‌های ناشی از چشم‌ وهم‌چشمی پرهیز کرد.
حجت‌الاسلام حشمت‌الله بیاتیان عنوان کرد: با توجه به این‌که ایام فاطمیه با نوروز امسال مصادف شده است، باید حرمت حضرت زهرا را حفظ کنیم که مبادا با انجام اعمالی دل امام‌زمان(عج) را به درد آوریم و احسان و دستگیری از نیازمندان را فراموش نکنیم.
وی بیان کرد: «چهارشنبه‌سوری» به‌نحوی که امروز رایج است هیچ جایگاهی در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ندارد و فقط موجب آزار و اذیت بندگان خدا می‌شود که این موضوع به شدت در دین  اسلام مورد نکوهش قرار گرفته به‌طوری‌که آزار و اذیت مسلمان از دیدگاه اسلام حرام است.
حجت‌الاسلام بیاتیان در پایان اظهار کرد: یکی از آداب شایسته‌ای که در شهرستان ازنا مشاهده می‌شود حضور مردم روستا در لحظه تحویل سال در مسجد است که با سلام و صلوات و به‌جای آوردن دو رکعت نماز شکر، قرائت قرآن، دعای عهد و «یا مقلب‌ القلوب» سال جدید خود را آغاز می‌کنند که امید است این سنت پسندیده در تمام کشور مورد توجه قرار بگیرد.

captcha