سه مزیت بانکداری الکترونیک برای بانکداری اسلامی
کد خبر: 3129003
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
محمدجواد توکلی تشریح کرد:

سه مزیت بانکداری الکترونیک برای بانکداری اسلامی

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: بانکداری الکترونیک از سه طریق شامل کاهش هزینه‌های بانک، بهبود ارائه خدمات به مشتریان و افزایش شفافیت اطلاعاتی، بر تحقق اهداف بانکداری اسلامی تأثیرگذار است.

محمدجواد توکلی، عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره رابطه بانکداری الکترونیک و بانکداری اسلامی پرداخت و اظهار کرد: در زمینه ارتباط بانکداری الکترونیک و بانکداری اسلامی، یک بحث زمینه‌ای می‌توان مطرح کرد و آن اینکه اگر بگوئیم یکی از ویژگی‌های بانکداری اسلامی، کارآیی اجتماعی آن است، مزیتی که بانکداری الکترونیک نسبت به بانکداری متداول دارد این است که هزینه‌های عملیاتی بانک را کاهش می‌دهد.

بانکداری الکترونیک باعث شفافیت اطلاعات خواهد شد

وی ادامه داد: برخی از محققان بانکداری اسلامی معتقدند که فضای ساختاری بانک‌های اسلامی بخصوص در کشور ما بسیار وسیع شده و تعداد شعب بیش از حد گسترش یافته است و به ازای هر یک میلیون دلار سرمایه، 62 یا 63 شعبه وجود دارد. این یک عدد نرمال نیست و نشان می‌دهد که اتلاف منابع در نظام بانکداری ما بسیار زیاد است.

توکلی تأکید کرد: بانکداری الکترونیک باعث تسهیل خدمت‌رسانی به مشتریان شده و باعث می‌شود از جهت هزینه‌ها، صرفه‌جویی صورت گرفته و خدمت‌رسانی بهتری انجام شود. همچنین بانکداری الکترونیک باعث ایجاد شفافیت اطلاعات خواهد شد؛ چراکه یکی از مشکلات بانک‌های ما در شرایط کنونی عدم شفافیت اطلاعات است و اینکه به خاطر گسترده بودن شعب بانک‌ها و تنوع خدمات، اطلاعات در سیستم به صورت شفاف جریان پیدا نمی‌کند.

کاهش هزینه‌های بانکداری اسلامی توسط بانکداری الکترونیک

عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: اینگونه شفافیت توسط بانکداری الکترونیک باعث می‌شود بسیاری از تراکنش‌های بانکی به‌روز باشد و اگر یک سامانه نظارت دقیق در سیستم بانکی وجود داشته باشد می‌تواند رد بسیاری از گردش‌های مالی در بانکداری را بگیرد.

وی افزود: به همین دلیل به نظر می‌رسد بانکداری الکترونیک ازسه جهت می‌تواند به تحقق اهداف بانکداری اسلامی کمک کند؛ اول اینکه به کارایی سیستم کمک می‌کند؛ چراکه باعث کاهش تعداد شعب و کارمندان زیادی می‌شود که باعث افزایش هزینه‌های بانکداری اسلامی شده‌اند و از سوی دیگر خدماتی که به مشتریان بانک اسلامی ارائه می‌دهیم بهبود پیدا می‌کند.

بانکداری الکترونیک باعث کارایی بانکداری اسلامی می‌شود

توکلی اظهار کرد: سومین ویژگی برای بانکداری الکترونیک همان بحث شفافیت اطلاعات است و مشخص است که وقتی بانکداری الکترونیک گسترش پیدا کند بسیاری از شعبی که شاید در هر خیابان چندین مورد از آنها وجود دارد و فضای فیزیکی زیادی را اشغال کرده و با پرسنل زیاد هزینه‌های بسیاری را تحمیل می‌کنند، حذف شده و این موضوع باعث چابک‌تر شدن سیستم بانکی و افزایش نظارت بر آن می‌شود.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در پایان عنوان کرد: اکنون در بسیاری از شعب بانک‌های اروپایی، داخل شعبه، پول درگردش وجود ندارد و عمدتا کارها از طریق دستگاه‌های خودپرداز انجام شده و دریافت و پرداخت پول توسط بانک‌ها انجام نمی‌گیرد بلکه برخی از شعب مرکزی بانک‌ها چنین اقداماتی را انجام می‌دهند و این باعث می‌شود آن کارایی که مورد نظر بانک اسلامی است تقویت شده و بسیاری از هزینه‌های بانک کاهش پیدا کند.

captcha