استفاده از سرمایه‌داران بدون مدارک بالای تحصیلی در مؤسسات فرهنگی
کد خبر: 3227502
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
محمدی خبر داد:

استفاده از سرمایه‌داران بدون مدارک بالای تحصیلی در مؤسسات فرهنگی

گروه هنر: دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور گفت: با توجه به اینکه تعداد موسسات شاخص در سراسر کشور بسیار است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی آن را دارد تا از افراد سرمایه‌داری که تمایل به کار فرهنگی دارند اما دارای مدرک تحصیلی بالایی نیستند، استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سومین کارگاه آموزشی «کارشناسان مؤسسات فرهنگی و هنری استان‌‌ها»، صبح امروز، نهم اردیبهشت‌ماه بعد از کمی تأخیر و حضور نداشتن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی استان و کشور در هتل «فرهنگ و هنر» مشهد برگزار شد.

در ابتدای مراسم مهدی محمدی، مشاور وزیر و دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور، عنوان کرد: فرهنگ و اقتصاد مهم‌ترین برنامه وزارت ارشاد است که بازوی اجرایی مؤسسات فرهنگی محسوب می‌شود.

وی از استقبال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سرمایه‌داران در زمینه فرهنگ و هنر خبر داد و افزود: با توجه به اینکه تعداد مؤسسات شاخص در سراسر کشور و در شهرهای اصفهان، تهران و مشهد بسیار زیاد است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی آن را دارد تا از افراد سرمایه‌داری که تمایل به کار فرهنگی دارند و دارای مدرک تحصیلی بالایی نیستند، استفاده کند.

محمدی با بیان اینکه برای انتخاب مدیران مؤسسات به صورت سیاسی با افراد برخورد نمی‌شود، اظهار کرد: افرادی که دارای مدرک تحصیلی بالایی نیستند، می‌توانند برای تشکیل مؤسسات فرهنگی اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه تمام مدارک و سوابق مربوط به افراد در صورت جلسات وزیر و جلسات مرتبط مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: مهم‌ترین مطلب برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سوابق فرهنگی و عدم سوء پیشینه افراد است. 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور مهم‌ترین وظایف مؤسسات خصوصی را برپایی نمایشگاه، چاپ کتاب و ... دانست و بیان کرد: در بسیاری از امور، مؤسسات خصوصی بهتر و موفق‌تر از ارشاد عمل می‌کنند؛ این مؤسسات با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهند می‌توانند پیشرفت بسیاری داشته باشند در همین راستا وزارت ارشاد هم از این مؤسسات حمایت به عمل می‌آورد.

تکریم ارباب رجوع؛ مهم‌ترین فعالیت مؤسسات فرهنگی

وی از فرایند صدور مجوز مؤسسات در کمیسیون شورای انقلاب فرهنگی خبر داد و تکریم ارباب رجوع را از مهم‌ترین بخش‌های ارشاد دانست و ادامه داد: وزارت ارشاد طی سه سال گذشته برای صدور یک مجوز دو سال تلاش می‌کرد و تمدید مجوز هشت ماه به طول می‌انجامید در حالی که این فرایند بعد از پیگیری‌های انجام شده به صورت دو هفته‌ای انجام می‌شود.

محمدی با بیان اینکه برای گرفتن پروانه تشکیل مؤسسات فرهنگی باید یک سال از کار فرهنگی فردی که اقدام به تشکیل پروانه کرده است، گذشته باشد، اظهار کرد: افزایش موضوع فعالیت مؤسسات از جمله کارهایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست کار دارد.

وی با اشاره به اینکه ارزشیابی هنری افراد مراجعه‌کننده برای تشکیلات مؤسسات فرهنگی از مهم‌ترین وظایف این وزارت است، افزود: مدرک تحصیلی و سن افراد از مهم‌ترین ملاک‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشکیل مؤسسات فرهنگی نیست زیرا اگر فردی دارای سوابق بالای تحصیلی نباشد اما دارای رزومه و اطلاعات کافی در حوزه فرهنگ و هنر باشد می‌تواند برای تشکیل مؤسسات فرهنگی و هنری اقدام کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه صدور مجوز از طریق اماکن تنها برای مؤسساتی که کار فرهنگی انجام می‌دهند لازم است، بیان کرد: مؤسساتی که فقط کار فرهنگی انجام می‌دهند، برای برپایی همایش و سمینار و ترجمه متون غیررسمی نیاز به مجوز ندارند.

captcha