چه افرادی جامعه را نسبت به بخشش بدگمان کرده‌اند؟
کد خبر: 3288700
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹

چه افرادی جامعه را نسبت به بخشش بدگمان کرده‌اند؟

گروه جامعه: یک دکترای روانشناسی با اشاره به اینکه گدانمایان جامعه را نسبت به رأفت بدبین کرده‌اند، گفت: هرچقدر بتوانیم جامعه را به سمت خودشناسی و درونیات سوق دهیم توانسته‌ایم این پدیده اجتماعی را تقویت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصیر عابدینی، دکترای روانشناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به دلایل کاهش رأفت اجتماعی در جامعه و ضعف نوع‌دوستی، گفت: یکی از دلایلی که باعث کم شدن رأفت اجتماعی شده است بحث مقایسه‌های اجتماعی است.

این روانشناس افزود: زمانی که مقایسه‌های اجتماعی در جامعه‌ای زیاد شود، رقابت‌‌های نادرست همچون مال‌‌اندوزی زیاد می‌شود و همین امر باعث می‌شود در هنگاهی که بخواهید به فردی کمک کنید این اختیار را از شما بگیرد.

از خود بیگانگی گسترش پیدا کرده است

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال زمانی که شما قصد دارد به فردی هزار تومان کمک کنید این احساس به شما می‌گوید که این مبلغ را می‌توانید جمع کنید و اندوخته‌ای برای خود داشته باشید. در جامعه ما بعد از دوران جنگ تحمیلی از خود بیگانگی گسترش پیدا کرد و از خودشناسی فاصله گرفته‌ایم و به سمت مقایسه و بازخورد‌های اجتماعی سوق پیدا کرده‌ایم. این موارد باعث شده است که انگیزه ما برای نوع‌دوستی کم شود.

ما رأفت اجتماعی را درون‌سپاری کرده‌ایم

حجت‌الاسلام عابدینی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که باعث گم شدن این مسئله شده است، کمک کردن نهاد‌ها و بخش‌های مسئول مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و دیگر نهاد‌ها است که باعث شده است ما این قضیه را درون‌سپاری کنیم و کمک به دیگران را به نهاد‌های مسئول حواله دهیم.

تبلیغات باعث افزایش نو‌ع‌دوستی می‌شود

وی با اشاره به بحث تبلیغات که در حوزه‌ نوع‌دوستی می‌تواند موثر باشد گفت: زمانی که روی هیجانات افراد کار می‌کنیم این انگیزه‌ها به جوشش در می‌آید تا در نهایت باعث ایجاد یک فضای معنوی می‌شود و مردم خواسته و یا نا‌خواسته به سمت مسائل نوع‌‌دوستی، کمک به  فقرا و مساکین و فعالیت در این زمینه می‌شوند.

این دکترای روانشناسی بیان کرد: هرچقدر بتوانیم جامعه را به سمت خودشناسی و درونیات سوق دهیم توانسته‌ایم این رفتار را تقویت کنیم. هرقدر از تجملات جامعه کاسته شود و شخصیت پررنگ شود باعث می‌شود که نوع دوستی در جامعه شکل گیرد.

اگر می‌خواهیم به خود‌شناسی برسیم باید خودمان را در دیگران تکثیر کنیم

حجت‌الاسلام عابدینی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به خود‌شناسی برسیم باید خودمان را در دیگران تکثیر کنیم و در کنار پرورش خود، دیگران را هم که مانند خودمان است پرورش دهیم. هرقدر که جوامع پیچیده‌تر می‌شود، پدیده‌های اجتماعی هم پیچیده‌تر می‌شود.

گدانمایان جامعه را نسبت به بخشش بدبین کرده‌اند

وی افزود: یکی از پدیده‌های اجتماعی که باعث شده است رأفت اجتماعی در جامعه کمتر شود، گدا‌نمایان است. این افراد به شدت جامعه را نسبت به بخشش بدبین کرده‌اند به نحوی که اگر قصد کار خیری هم داشته باشید، متوجه‌ می‌شوید که فرد فقیر به تناسب جامعه فریب‌کارانه‌تر شده و اعتمادی که در گذشته برای بخشش و بخشیدن داشته‌اید در حال حاضر نخواهید داشت.

حجت‌الاسلام عابدینی بیان کرد: شناخت اجتماعی زمانی‌که در جامعه کم می‌شود دیگر نمی‌توان به فقرا و غیر آن اعتماد داشت و زمانی هم که این اعتماد از بین می‌رود دروغ در جامعه افزایش پیدا کرده و در نهایت فقرا و افرادی که ادعای فقر می‌کنند را با یک چشم نگاه خواهید کرد.

captcha