قرآن‌ به‌عنوان یک نیاز وارد متن زندگی مردم شود
کد خبر: 3307251
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
عابدینی:

قرآن‌ به‌عنوان یک نیاز وارد متن زندگی مردم شود

گروه اجتماعی: امام‌جمعه معمولان گفت: باید طوری برنامه‌ریزی شود که قرآن‌ کریم صرفاً یک واحد درسی نباشد بلکه به‌عنوان یک نیاز وارد متن زندگی مردم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عابدینی، امام‌جمعه معمولان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: ما به‌عنوان مسلمان معتقدیم از معارف پیامبر اکرم(ص) بهره‌مند هستیم و همچنین، اعتقاد داریم قرآن کریم کتابی است از ناحیه خداوند و معجزه ماندگار است.
وی ادامه داد: ما مسلمانان اعتقاد داریم آن‌چه بشریت برای سعادت در دنیا و آخرت نیاز دارد در دل قرآن‌ کریم گنجانده شده است، به‌طوری‌که در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که می‌فرماید «قرآن با اهل‌بیت(ع) است».
عابدینی با بیان این‌که قرآن‌کریم معنای حقیقی که توأم با تعالیم اهل‌ بیت(ع) است را برای بشریت روشن می‌کند، اظهار کرد: بنابر اعتقاد ما نه تنها مسلمانان بلکه غیر مسلمانان به عظمت قرآن پی برده‌اند به‌طوریکه خیلی از افراد غیر مسلمان برای قرآن‌ کریم احترام قائل هستند و قرآن را کتابی می‌دانند که دارای مطالب علمی و آموزنده زیادی است که برای زندگی بشر مناسب است.
امام‌جمعه معمولان ادامه داد: خیلی از دشمنان اسلام نیز به حقانیت قرآن‌ کریم پی برده‌اند اما عناد آن‌ها با قرآن کریم مانع اعتراف آن‌ها شده و حتی اهانت‌هایی که به قرآن کریم می‌کنند نشانه شناخت آن‌ها از عظمت قرآن است اما چون عامل شیطان هستند نمی‌توانند در مقابل آیات عظمت سر تعظیم فرود بیاورند.
وی با اشاره به این‌که بشریت به این موضوع پی برده‌اند که قرآن کریم تا چه اندازه مفید است، تصریح کرد: در این میان وظیفه اصلی افرادی‌که قرآنی هستند این است که معارف و حقایق قرآن را به‌نحو احسنت اشاعه دهند.
عابدینی با اشاره به این‌که مهم‌ترین کار تشویق مردم به‌سمت قرآن است و ابعاد دیگر مانند قرائت صحیح، قاری و حافظ قرآن بودن در درجات بعدی قرار می‌گیرند، بیان کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار خوب یاد گرفتن معارف قرآنی و اشاعه آن است.
امام‌جمعه معمولان در رابطه با تعداد نخبه‌های قرآنی در خانواده یا شهر، اظهار کرد: هیچ‌کس نمی‌گوید در خانواده یک نفر غذا می‌خورد دیگر بقیه افراد نباید غذا بخورند، این درحالی است که اگر بتوانیم این تفکر را در جامعه جا بیاندازیم آن زمان می‌توان گفت که اگر هر خانواده یک نفر نخبه قرآنی داشته باشد و یا هر شهر 10 نفر نخبه قرآنی داشته باشد کافی است.
وی با بیان این‌که همه ما باید در رابطه با قرآن، فهم و درک آن نخبه شویم، اذعان کرد: فضای جامعه باید بیشتر از گذشته به‌سمت قرآن کشیده شود این درحالی‌است که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران همه مردم نسبت به برکات و اثرات قرآن‌کریم در جامعه آگاه شده‌اند.
عابدینی با اشاره به این‌که ما باید تفکر مردم را به این سمت ببریم که قرآن برای زندگی کردن است، عنوان کرد: ما امروزه شاهد هستیم حتی کسانی‌که ظاهر و زندگی مورد تأیید قرآن و اسلام را ندارند همراه عروس و میت خود قرآن می‌آورند چراکه اعتقاد دارند زندگی با قرآن آغاز شود سراسر خیر است و میت با قرآن به آرامش می‌رسد لذا ما باید این تفکر را به درون زندگی‌ها بکشانیم.
امام‌جمعه معمولان تأکید کرد: نباید روی این مسئله که چند تا قاری و حافظ قرآن تربیت کنیم تمرکز شود بلکه باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که همه مردم حداقل بتوانند از روی قرآن‌کریم بخوانند چراکه همان‌طور که ورزش همگانی جامعه را سالم می‌کند قرآن نیز باید همگانی شود که روح جامعه را سالم نگه‌دارد.

ایجاد مدارس قرآنی گامی در راستای پرورش نخبه‌های قرآنی

وی ایجاد مدارس قرآنی را در پرورش نخبه‌های قرآنی مؤثر دانست و تصریح کرد: طوری باید برنامه‌ریزی شود که قرآن‌کریم صرفاً یک واحد درسی نباشد بلکه به‌عنوان یک نیاز وارد متن زندگی مردم شود.
عابدینی تصریح کرد: تمام اقشار جامعه از طلبه، مهندس و دکتر گرفته تا کارگر ساده باید قرآن را یاد بگیرند چراکه در روایتی آمده است که؛ یکی از علائم شیعه این است که 50 آیه از قرآن کریم را در روز بخواند.
امام‌جمعه معمولان با بیان این‌که نخبه‌پروری از این باب که در راستای ترویج قرآن کریم و تشویق دیگران به‌سمت قرآن باشد خوب است، افزود: اما اگر به بالا و پائین شدن تُن صدا و به‌به و چه‌چه خلاصه شود فایده‌ای ندارد چراکه در این صورت نخبه قرآنی پرورش نمی‌یابد مگر این‌که معجزه‌ای شود و یک نفر با عنیات خاص خداوند و امام زمان در یک آن حافظ قرآن‌کریم شود لذا حفظ کردن قرآن کریم طی چند سال که فلان آیه در چه صفحه‌ای است و فلان صفحه از چه آیه‌ای شروع می‌شود فایده‌ای ندارد.

خواندن قرآن باید به‌عنوان یک نیاز در جامعه مطرح شود

وی با اشاره به این‌که خواندن قرآن باید به‌عنوان یک نیاز در جامعه مطرح شود، اظهار کرد: ما باید خواندن قرآن را مانند غذا خوردن که صبح و ظهر و شب انجام می‌شود و گاهی اوقات انسان گرسنه نیست ولی از روی عادت روزانه به غذا خوردن می‌پردازد نهادینه کنیم که حداقل روزی یک‌بار با تفکر و تدبر از روی آن تلاوت کنیم.
عابدینی با بیان این‌که در هر کاری همه نهادهای دولتی باید کار کنند، عنوان کرد: در رابطه با قرآن کریم نیز همه ارگان‌ها باید به فعالیت‌های قرآن بپردازند که برای برخی از این دستگاه‌ها وظایف خاصی تعریف شده است که انجام فعالیت‌های قرآنی برای آن‌ها مانند نمازهای یومیه واجب است.
امام‌جمعه معمولان تأکید کرد: در این راستا برای این‌که از موازی‌کاری جلوگیری شود این وظیفه به برخی از نهادهای خاص سپرده شده است که باید در جهتی که بتوانند خواندن قرآن را به‌عنوان نیاز به مردم بقبولانند، حرکت کنند.
وی با اشاره به این‌که در امر پرورش نخبه‌های قرآنی آموزش و پرورش نسبت به ارگان‌های دیگر نقش حساس‌تری را ایفا می‌کند، عنوان کرد: آموزش و پرورش یکی ار ارگان‌هایی است که در برنامه‌ریزی‌هایی که برای جوانان انجام می‌شود دارای نقش محوری است چراکه نسل آینده ما بیشتر وقت و عمر خود را در این نهاد می‌گذرانند.

معلمان در بحث قرآن ورود پیدا کنند

عابدینی با اشاره به این‌که معلمان ما باید بیشتر از پیش به‌سمت قرآن حرکت کنند، بیان کرد: ما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که یک معلم ریاضی نیز می‌تواند پنج دقیقه ابتدایی کلاس درس خود را با قرآن و تلاوت آن شروع کند و یا در رابطه با احکام شرعی و احادیث را بخوانند.
امام‌جمعه معمولان ادامه داد: اگر معلمین به انجام این کار تقید داشته باشند می‌توانند به سادگی در دانش‌آموزان تأثیر بگذارند چراکه معلم برای دانش‌آموز الگو است.

captcha