دلدادگی به خدا و وعده‌های الهی از نشانه‌های انس با قرآن است
کد خبر: 3315022
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
امام جمعه قزوین:

دلدادگی به خدا و وعده‌های الهی از نشانه‌های انس با قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: دلدادگی به خدا و وعده‌های الهی، درک نوازش‌های الهی، دیدن و توجه به گرمی حضور خداوند متعال و عشق و علاقه به خدا و اهل بیت(ع) از نشانه‌های اُنس با قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین، شب گذشته، دوشنبه در جلسه تفسیر قرآن کریم اظهار کرد: اگر مسئولان به سمت وعده‌های دروغین غربی‌‎ها بروند، لطمه‌ای بزرگ به ملت وارد خواهد شد و نمی‌توان با طناب پوسیده آنها به چاه رفت و باید بدانیم خیر دست آنها نیست و خیر را باید از خداوند طلب کرد.

امام جمعه قزوین به مراحل اُنس با قرآن اشاره کرد و افزود: اُنس با قرآن بالاترین و عمیق ترین مرتبه ارتباط با قرآن است و ارزشمند است انسان در سیر ارتباط با قرآن خود را به آن مرحله برساند.

وی تأکید کرد: افراد در ارتباط با قرآن رفتارهای مختلفی دارند، عده ای می گویند ما با قرآن رفاقت نداریم، بلد هم نیستیم یا اگر بلد هستیم ارتباطی با قرآن نداریم یا اینکه اگر علاقه دارم ارتباطی با قرآن نداریم که متأسفانه آمار این جنس آدم‌ها قابل توجه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: عده‌ای هم به گونه‌ای سطحی با قرآن ارتباط دارند و ارتباط آنها به صورت ظاهری برقرار می شود، مثلاً وقتی خانه‌ای می خرند پیش از ورود به آن و برای تبرک خانه، اول قرآن را به خانه می برند، این نوع رفتار مانند این است که فردی به عالمی احترام بگذارد اما از فعالیت‌های علمی، دینی و کتابهایی که به نگارش درآورده اطلاع نداشته باشد.

این مسئول بیان کرد: ارتباط عده‌ای هم با قرآن برای ثواب آن و اینکه برای حل فلان مشکل کدام آیه کارگشاتر خواهد بود، محدود می‌شود و این عده به معانی قرآن توجهی ندارند و بیشتر با دید ثواب و حل مشکلات دنیا آیات قرآن را انتخاب و آنرا مطالعه می‌کنند که تعداد این افراد هم در جامعه زیاد است.

علم به قرآن نتیجه‌‎اش اُنس به آن نیست

وی تأکید کرد: مرتبه بعدی افرادی هستند که قرآن را با ترجمه آن می خوانند و سعی می‌کنند آن را یاد بگیرند و حتی فرض می‌کنیم تفسیر قرآن را هم یاد می‌گیرند و اطلاعات قرآنی خود را به بالاترین سطح می رسانند، در این مرحله از توانایی و دانش هم ممکن است اُنس با قرآن محقق نشود و لزوماً علم به قرآن نتیجه اش اُنس به آن نیست.

حجت‌الاسلام عابدینی گفت: با وجود اینکه ابوحنیفه یکی از مفسرین بزرگ قرآن بود، اما امام صادق(ع) همواره از نوع نگاه و تفسیر  ایشان از قرآن ایراداتی می گرفتند، پس می شود انسان مفسر باشد و اُنس با قرآن نداشته باشد.

امام جمعه قزوین یادآور شد: دلدادگی به خدا و وعده‌های الهی، درک نوازش‌های الهی، دیدن و توجه به گرمی حضور خداوند متعال و عشق و علاقه به خدا و اهل بیت از نشانه‌های اُنس با قرآن است.

وی با تأکید بر اینکه در برخی از متون ارزشمند زمینه‌های اُنس با قرآن وجود دارد افزود: جرج جرداق مسیحی می گوید من 200 بار نهج البلاغه را مطالعه کردم و این تکرار در مطالعه نشان می‌دهد وی با این کتاب ارزشمند که از فرمایشات امیرالمؤمنین (ع) است، اُنس داشته است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: اسیر معانی قرآن شدن و علاقه به تلاوت قرآن به صورت طولانی و سریالی، به گونه‌ای که پس از پایان هر آیه شوق خواندن آیه بعد وجود داشته باشد، از نشانه‌های اُنس با قرآن است.

این مسئول به تشریح چگونگی ایجاد اُنس با قرآن پرداخت و اظهار کرد: مسح قرآن کریم و لمس آن، مباشرت با قرآن و استشمام عطر آن از شرایط ابتدایی اُنس با قرآن است.

وی تصریح کرد: امام سجاد(ع) در دعایی از خداوند درخواست می‌کند که شیرینی ذکر و نماز را به ما بچشان، چراکه تحقق آن موجب اُنس بیشتر با خدا و قرآن می شود.

حجت‌‌الاسلام عابدینی طهارت را یکی دیگر از شرایط اُنس با قرآن معرفی کرد و ادامه داد: طهارت جسم و طهارت روح از انواع طهارت محسوب می شود و طهارت روح از ارزش و جایگاه بالاتری برخوردار است و در نتیجه موجب اُنس با قرآن می شود.

شرک موجب دوری از اُنس با قرآن می‌شود

امام جمعه قزوین گفت: شرک موجب دوری از اُنس با قرآن می شود و تشخیص شرک بسیار سخت است و ضروری است برای اُنس بیشتر با قرآن از شرک دوری شود چرا که شرک، سهم قائل شدن برای غیر خداست.

وی تأکید کرد: روزه گرفتن و صبر و بردباری در برابر ذات اقدس الهی موجب اُنس با قرآن می شود و ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای اُنس گرفتن با قرآن است.

نماینده ولی فقیه در خصوص نتایج اُنس با خدا و قرآن گفت: خداوند متعال در قرآن کسانیکه توکل به خدا دارند را با شیوه‌های مختلف یاری کرده است و برای شکست دشمنان و کافران از باد و لشگریان غیبی استفاده می کند، همانند واقعه ای که برای آمریکایی‌ها در صحرای طبس اتفاق افتاد و در حالیکه آنها با تجهیزات پیشرفته آمده بودند با شکست خفت باری مواجه شدند و قطعاً این بلا از سوی خدا بر آنها وارد شد.

این مسئول اُنس با قرآن توسط رزمندگان اسلام را موجب پیروزی در مقابل صدام و حزب بعث عراق و هم پیمانان آمریکایی و صهیونیستیشان در دوران هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد.

حجت‌الاسلام عابدینی تأکید کرد: اگر بدانیم دارویی شفا بخش است با تلاش فراوان سعی می کنیم آن را بدست آوریم چرا که به آن ایمان داریم، قرآن کریم دریایی از حکمت است که اثر گذار است و برای بسیاری از مسائل و مشکلات راه گشا است و ضروری است که آن را درک کنیم و بیش از گذشته از تعمت آن بهره مند شویم.

وی اظهار کرد: امام علی(ع) در حکمت 111 نهج البلاغه می‌فرماید: اگر محبت من به کوه وارد شود، کوه را متلاشی می کند و این مهم وجه مشترکی با قرآن دارد و آن حکمت است. ایشان در جایی دیگر نیز فرموده اند: اگر حکمت بر کوه وارد شود، کوه را به لرزه درمی‌آورد، باز در جایی دیگر فرموده اند: اگر کسی از حکمت چیزی نصیبش شود صبر و قرارش را برای حکمت‌های بیشتر از دست خواهد داد و قرآن نیز دریایی از حکمت است و اگر حکمت آیه‌ای درک شود برای درک حکمت آیه‌های دیگر بی تاب خواهیم شد.

امام جمعه قزوین در خصوص شرایط درک حکمت‌های قرآنی، کسب روزی حلال را یکی از زمینه‌های درک حکمت‌های قرآن معرفی کرد و گفت: هر انسانی که در برابر خداوند متعال بیشتر تسلیم باشد و ترس از گناهان داشته باشد، درک بیشتری از حکمت‌های قرآن خواهد داشت.

captcha