پرهیز از برخوردهای سلیقه‌ای در اجرای امر به معروف
کد خبر: 3316809
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
حجت‌الاسلام عابدینی تأکید کرد:

پرهیز از برخوردهای سلیقه‌ای در اجرای امر به معروف

گروه اجتماعی: امام جمعه قزوین با بیان اینکه پاسخ‌ها در مورد معنای امر به معروف و نهی از منکر متفاوت است، گفت: باید از برخوردهای سلیقه‌ای در اجرای امر به معروف پرهیز کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین روز گذشته، 30 خرداد در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین اظهار کرد: عده ای امر به معروف را گفتن مسائل اخلاقی با جدیت و شدت می‌دانند و عده‌ای دیگر صحبت و ارشاد، با رویکرد نرمش و تعاملی را بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: مسئولان امر باید در خصوص نحوه اجرای امر به معروف و نهی از منکربه جمع‌بندی برسند و راهکار عملی باید مورد پسند قوانین اسلام باشد و نباید بر اساس سلایق مسئولان عمل شود چرا که اگر اینگونه شود اجرای امر به معروف و نهی از منکر به افراط و تفریط کشیده می‌شود.

افراد جامعه نسبت به هم دلسوز باشند

امام جمعه قزوین بیان کرد: برای جلوگیری از خطا و اشتباه در جامعه یک شیوه در غرب وجود دارد که با استفاده از تکنولوژی مردم را کنترل می‌کنند و اگر تکیه ما بر این روش باشد کنترل جامعه پادگانی خواهد شد و نگاه اسلام و دین بر خلاف این شیوه است و آنچه که اسلام برای ما تدارک دیده و با کرامت انسانی هم همخوانی دارد این است که همه افراد جامعه نسبت به هم چشم ناظر و دلسوز باشند.

این مقام مسئول تأکید کرد: باید جایگاه هندسی و مهندسی شده هر موضوعی از موضوعات دینی را پیدا کنیم و جایگاه آن را در نقشه دین مشخص نماییم و جایگاه امر به معروف را در این نقشه ترسیم نماییم.

وی گفت: خداوند متعال انسان‌ها را به گونه ای آفریده است که نباید به حیطه اختیارشان آسیب وارد شود و باید راحت و آزاد باشند اما درعین حال اصول اخلاقی و انسانی را نیز باید رعایت کنند و این اصلی مهمی است که در اسلام وجود دارد.

بهره‌مندی از تقوا، سالم زیستن در جامعه را تضمین می‌کند

حجت‌الاسلام عابدینی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر انزجار قلبی نسبت به منکر است؛ یعنی آدمی سلامت نفسی داشته باشد که وقتی منکر را دید بی تفاوت به آن نباشد؛ مرحله بعدی تذکر لسانی اقدامات عملیاتی است و گاهی مسئولان با انجام وظایف اصلی خود می‌توانند از بدی‌های جامعه جلوگیری کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به اینکه هر کس با خدا ارتباط و اتصال برقرار کند راه صحیح را پیدا کرده است، اظهار کرد: خداوند متعال در سوره آل‌عمران روش مهندسی شده امر به معروف را نشان می‌دهد و در آیه 101 نحوه انزجار قلبی از منکر، آیه 103 نحوه ورود به جمع و جامعه و در آیه 102 راهکارهایی ارائه شده که اگر اجرایی شود می‌توان براحتی وارد اجتماع شد را مطرح کرده کهآن راهکار مهم تقوا و تسلیم است.

وی تصریح کرد: معنای تقوا ترس و پرهیز نیست و اگر انسان خود را در جایگاه چینش شده خدایی قرار داد و در مسیر اعتقادات اصیل و واقعی اسلام قرار گرفت به معنای حقیقی تقوا رسیده است؛ اگر انسان خود را در ریشه ها که همان عهد الهی، عهد عبادی و عهد اخلاقی است و رشته‌ها یعنی در مسیر نماز، قرآن و اهل بیت و ذکر و هرآنچه که انسان را به خداوند متصل می‌کند، حفظ کند در مسیر تقوا قرار گرفته است.

امام جمعه قزوین با اشاره به اینکه بسیاری از بدی‌ها به دلیل نادیده گرفته شدن عهد الهی، عهد عبادی و عهد اخلاقی صورت می‌گیرد، بیان کرد: تقوا ملتزم بودن به عبادت و ربوبیت خداوند است و همه خوبی‌ها و بدی‌ها از سوی خداوند متعال به انسان الهام می‌شود.

ندانستن و نتوانستن موجبات انحراف و بدبختی را فراهم می‌آورد

وی تأکید کرد: ندانستن و نتوانستن موجبات انحراف و بدبختی را برای انسان به همراه می‌آورد و هر کسی به جایی رسیده است با بهره‌گیری از این دوعنصر دانستن و توانستن است و انسان با بهره‌گیری از تقوا به دانایی و توانایی دست پیدا می‌کند و از انحراف و بدبختی دور می‌ماند.

حجت‌الاسلام عابدینی یادآور شد: کسانیکه از تقوای الهی بهره‌مند هستند، اهل بصیرت می‌شوند و از هر نوع انحرافی به دور می‌مانند و این نکته مهم زمینه ورود اثرگذارانسان به جامعه است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین پس از بیان ویژگی‌های انسان متقی خاطرنشان کرد: پس از ترسیم ویژگی‌های انسان متقی، نقشه جایگاه هندسی امر به معروف و نهی از منکر در مجموعه نظامات دینی مطرح است و برخی‌ها به این امر مهم توجهی ندارند و هرگز برای خود و جامعه دلسوزی نمی‌کنند که این عده در گروه منافقان قرار دارند.

وی گفت: مردم در جامعه ایمانی نباید کارشان به جایی برسد که مانند جوامع منافق زندگی کنند و کاری به یکدیگر نداشته باشند؛ افرادی که در یک جامعه ایمانی زندگی می‌کنند نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت می‌کنند و اگر احساس کنند فردی از جامعه آنها به انحراف و بیراهه می‌رود به وی ایراد می‌گیرند و اینها همه از سر دلسوزی است.

ولایت فقیه در امتداد ولایت پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(ع) قرار دارد

امام جمعه قزوین اظهار کرد: مؤمنان هر کدام نسبت به دیگری احساس ولایت دارد هم ولایت دهی و هم ولایت پذیری و ولایت خداوند در رأس همه ولایت ها قرار دارد؛ ولایت پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(ع) ولایت غیر خدا نیست و تجلی ولایت الهی است؛ ولایت فقیه هم در امتداد ولایت پیغمبر(ص)، ائمه اطهار(ع) قرار دارد که ولایت خداوند در رأس آن  قرار دارد.

این مقام مسئول تأکید کرد: ما در امتداد به ولایت توحیدی خدا منتهی می‌شویم و در قاعده این موضوع در بین توده‌های مختلف مردم هر کسی نسبت به دیگری ولایت دارد و این  مقوله جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در هندسه دینی است.

captcha