آن بیست و سه نفر در ماه عسل
کد خبر: 3318543
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۶

آن بیست و سه نفر در ماه عسل

کانون خبرنگاران نبأ: برنامه ماه عسل در غروب پنج‌شنبه، چهارم تیرماه، میزبان آن بیست و سه نفر بود؛ همان نوجوانان دیروز و مردان مرد امروز که شرح مقاومتشان در کتاب آن بیست و سه نفر به روایت احمد یوسف‌زاده که یکی از خود آنان است، به قلم کشیده شد.


به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، همزمان با لحظات پایانی روز پنج‌شنبه، چهارم تیرماه، به‌منظور سرپوش گذاشتن بر ناموفق بودن برنامه ماه عسل میزبان ایثارگران و قهرمانان کتاب آن بیست و سه نفر بود.



ماه عسل حالا دیگر با اجرای احسان علیخانی پای ثابت لحظات پیش از افطار شبکه سوم سیما شده است. این برنامه در غروب هشتمین روز ماه رمضان میزبان مردانی از جنس مقاومت و ایثار بود که حدود 33 سال قبل در نوجوانی در اردوگاه‌های رژیم بعثی حماسه‌ای ماندگار خلق کردند.



احمد یوسف‌زاده نویسنده خاطرات خودنوشت دوران اسارت این گروه، در گفت‌وگو با مجری برنامه ماه عسل آنچه را که بر نوجوانان دیروز و مردان امروز در عراق گذشته بود، روایت کرد. در آغاز برنامه، یوسف‌زاده و همرزمانش از چگونگی اعزام به جبهه با وجود سن کم و محدودیت‌های قانونی گفتند که دست بردن در شناسنامه، مرسوم‌ترین خلاف آن روزگار بود، ولی یکی از آن بیست و سه نفر از اقدام به خودکشی پرده برداشت که دلیلش، ناموافق بودن مادرش با اعزام بود. سپس باب عملیات بیت‌المقدس را گشودند و خاطره سالروز آزادسازی خرمشهر را که خود در آن حضور داشتند و نداشتند، زنده کردند. آن بیست و سه نفر در این عملیات به اسارت دشمن در آمدند.



پس از آن، قهرمانان کتاب آن بیست و سه نفر به دوران اسارت و تلاش نافرجامی که دشمن برای سوء‌‌استفاده از حضور این نوجوانان در جبهه داشت، پرداختند و خاطره دیدار با صدام جنایتکار را بیان کردند. قهرمانان این کتاب که میانگین سنی آنان در روزگار اسارت 16 سال بود، در استودیو ماه عسل صحبت کردند و یاد درگذشتگان جمع خود را گرامی داشتند. همچنین از حضور در کنار سردار قاسم سلیمانی در طول دوران دفاع مقدس خاطرات خود را بیان کردند.



کتاب آن بیست و سه نفر خاطرات خودنوشت احمد یوسف‌زاده از دوران اسارت 19 نوجوان کرمانی و چهار نوجوان دیگر است که در عملیات آزادسازی خرمشهر توسط ارتش بعث به اسارت درآمدند. نویسنده در این کتاب شرح هشت ماه ابتدایی اسارت و اتفاقاتی که برای این گروه 23 نفره افتاده، از جمله ملاقات با صدام در کاخ ریاست جمهوری عراق و اعتصاب غذا را روایت کرده است. تقریظ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر کتاب آن بیست و سه نفر نیز 10 اردیبهشت امسال در آئین باشکوهی در کرمان با حضور جمعی از مسئولان کشوری، لشکری و استانی رونمایی شد.



البته حضور این بزرگان در یک برنامه تلویزیونی، به خودی خود بسیار باارزش است، ولی شاید به این حضور در برنامه ماه عسل بتوان از چند جهت نگاه داشت.



نخست اینکه برنامه ماه عسل در روزهای گذشته و به‌ویژه در برنامه‌های ابتدایی خود در رمضان 1394 به‌دلیل نداشتن نوآوری در یافتن سوژه، حمایت گرفتن از یک مؤسسه مالی غیر مجاز و بیش از همه، بها دادن به رفتارهای نادرستی چون خودکشی با توهم عشق و کارهایی از این قبیل، با انتقادهای بسیار زیادی روبه‌رو شد و به جای عذرخواهی از مخاطبان و به‌ویژه بیان درست مطلب برای نوجوانان، با دعوت از بزرگ‌مردانی چون قهرمانان دفاع مقدس، سعی در پوشاندن اشتباه خود می‌کند. این بدآموزی‌ها در برنامه ماه عسل تا آنجا پیش رفت که از گوشه و کنار، خبر اقتدا کردن برخی نوجوانان به قهرمان‌های ساختگی قصه‌های احسان علیخانی به گوش می‌رسد. برنامه‌ای مانند ماه عسل که ادعای صداقت با بیننده را در هر سکانس فریاد می‌زند، بهتر بود صداقت خود را در این مورد نیز به تصویر می‌کشید.



نگاه دوم، نگاه به ارزشمندی قهرمانان دفاع از این مرز و بوم است. می‌توان امیدوار بود این ظرفیت وجود دارد که هر کسی تا هر زمان و با هر نیتی به این اسطوره‌ها بپردازد، از آن جواب می‌گیرد؛ چراکه فارغ از هر رنگ و حزب و سیاست و گرایشی، مردم به آنان علاقه و عقیده دارند. اگر نگاه اول را درست بدانیم، عوامل ماه عسل بهترین راه را برای فرار از انتقادهای جدی به این برنامه، دعوت از آن بیست و سه نفر دیدند و انصافاً آنان نیز خوب به داد این برنامه رسیدند تا آنجا که برای حضور دوباره در این برنامه از آنان، دعوت به عمل آمد.



حال باید اندیشید که در این هیاهوی پرداختن به دفاع مقدس، مظلوم‌تر از دفاع مقدس هم یافت می‌شود؟



در سایت معرفی کتاب شناسان، نگاه مفصلی به کتاب آن بیست و سه نفر شده است که می‌توانید این مقاله را در این صفحه بخوانید.



حسن حیدرزاده

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
MOKHATAB
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۰۶ - ۱۰:۲۸
0
0
تنها پنج شنبه نبوده بلکه دیشب هم ادامه این برنامه پخش شد
...
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۰۶ - ۱۵:۲۰
0
0
از تیتر که نفهمیدیم چی شد. تیتر بیان گر هیچ چیز نیست.
captcha