توبه و استغفار واقعی راه رهایی انسان از گرفتاری‌ها است
کد خبر: 3327938
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷

توبه و استغفار واقعی راه رهایی انسان از گرفتاری‌ها است

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه نافرمانی از دستورات الهی انسان را به تاریکی و ظلمت می‌کشاند گفت: انسان نباید هیچ‌گاه از رحمت خداوند نا امید شود چراکه توبه و استغفار حقیقی انسان را از گرفتاری‌ها نجات می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام‌ عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین و نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین شب گذشته، 22 تیر در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل(ع) برگزار شد در تفسیر بخشی از سوره تغابن اظهار کرد: غبن و مغبون از ریشه‌های سوره مبارکه تغابن است؛ تغابن به معنای این است که انسان در روز قیامت احساس می‌کند که در دنیا مغبون واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه تغابن یکی از نام‌های روز قیامت است، تأکید کرد: یکی از نام‌های روز قیامت حسرت است و تغابن و حسرت  شامل کسانی می‌شود که احساس می‌کنند با از دست دادن مال دنیا مغبون واقع شده‌اند و این احساس در روز قیامت هم برای عده‌ای پیش می‌آید و این مهم نشان می‌دهد دنیا محل تجارت و معامله‌ای است که باید در آن چیزهای ارزشمندی به‌دست آید تا در قیامت هم به‌کار انسان بیاید.

امام‌ جمعه قزوین ادامه داد: همه کارهای انسان در دنیا تجارت است و انسان باید مراقب باشد در قبال از دست دادن لحظات عمر و زندگی چیزهای ارزشمند و گران‌بها به‌دست آورد و اگر انسان به‌گونه‌ای زندگی کند که با از دست دادن لحظات عمر به چیزهای ارزشمند و گران‌بها دست پیدا کند موفق و پیروز می‌شود، در غیر این صورت روز قیامت برای انسان حسرت و پشیمانی را در پی دارد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه کارها زمانی ارزش پیدا می‌کند که برای رضای خداوند انجام شود، عنوان کرد: امام علی(ع) در ماجرای لیلةالمبیت برای خشنودی خداوند خطرات را به جان خریدند و برای در امان ماندن پیامبر(ص) از توطئه قریش به جای ایشان در بستر آن حضرت خوابیدند و با این راهکار نقشه قریش به سرانجام نرسید.

وی تأکید کرد: سوره‌هایی که با سبحان، سبح یا یسبح آغاز می‌شوند، مسبحات نام‌گذاری شده‌اند که هفت سوره قرآن را تشکیل می‌دهند و این مجموعه دارای فضیلت و ویژگی مخصوص به خود هستند که سوره تغابن نیز در این مجموعه قرار دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه در بسیاری از آیات قرآن به تسبیح اشاره شده و آیه 44 سوره اسراء پایه بحث‌های مربوط به تسبیح محسوب می‌شود، یادآور شد: خداوند در این آیه می‌فرماید«تمام آسمان‌ها و زمین و آنچه در زمین و آسمان‌ها است همه با هم خدا را تسبیح می‌کنند» این آیه نشان می‌دهد همه موجودات جهان هستی در حال ذکر و تسبیح خداوند متعال هستند اما با هر گوشی نمی‌توان آن را شنید.

تصور اینکه دنیا بی‌حساب و کتاب است انسان را به تباهی می‌کشاند

حجت‌الاسلام‌ عابدینی بیان کرد: اگر باور کنیم تمام عالم خداوند را تسبیح می‌کنند، دست به هر چیز که می‌بریم آن را محترم و بنده خداوند به‌حساب می‌آوریم و توجه عمیق به حساب و کتاب خداوند متعال موجب می‌شود انسان در زندگی از فرصت‌ها به خوبی بهره‌مند شود، اهل ذکر شود و از گناهان فاصله بگیرد اما اگر انسان عالم را بی‌حساب و کتاب ببیند به گناه و تباهی کشیده می‌شود.

وی با اشاره به داستانی از حضرت یونس(ع) خاطرنشان کرد: خداوند متعال قصه‌ای از حضرت یونس(ع) را در آیه 77 و 78 سوره انبیاء مطرح می‌کند که این داستان یکی از آثار تسبیح را مطرح می کند و در آن به اعجاز تسبیح که می‌تواند در زندگی همه انسان‌ها به ‌وجود آید اشاره شده است و منظور خداوند از مطرح کردن این آیه در قرآن آن است که همه انسان‌ها از آن بهره‌مند شوند.

امام‌ جمعه قزوین اظهار کرد: حضرت یونس(ع) از بی‌وفایی و عدم پیروی مردم رسالت خود را رها کرد و به‌سوی دریا حرکت کرد؛ یونس(ع) گمان کرد با رها کردن این رسالت، خداوند به وی سخت نمی‌گیرد؛ اما سفر او با کشتی به دریا به‌گونه‌ای شد که ایشان به دریا افکنده شد و این تنبیهی برای بیدار شدن این بنده صالح خداوند بود.

توبه و استغفار واقعی انسان را از گرفتاری‌ها نجات می‌دهد

این مقام مسئول ادامه داد: پس‌ازآنکه حضرت یونس (ع) به دریا افکنده شد طعمه نهنگی شد و در ظلمات و تاریکی‌ها قرار گرفت و پیامبر خدا در این تاریکی‌ها که شامل تاریکی شکم نهنگ، تاریکی شب و اعماق دریا می‌شد از خداوند طلب یاری کرد و گفت خداوند در این شرایط می‌بینم جز تو کسی نیست، نور آسمان و زمین فقط خداست،  خداوند هرکس را بخواهد با نور خودش هدایت می‌کند، هر کس هم که خدا به او نور عنایت نکند در ظلمت و تاریکی‌ها قرار می‌گیرد و هیچ نوری به داد او نمی‌رسد و یونس (ع) در این شرایط این آیه‌ها را به خاطر آورد.

وی گفت: حضرت یونس (ع) در آن ظلمات و تاریکی‌ها گفت ای خدا جز تو من کسی را ندارم و این موضوع را با همه وجودش درک کرد؛ این آیه نشان می‌دهد انسان خود عامل گرفتاری‌هایی است که به آن دچار می‌شود و تنها خداوند است که می‌تواند انسان را از بلاها و گرفتاری‌ها نجات دهد و از سوی دیگر هر چه خیر و حسنه وجود دارد از سوی خداوند به انسان می‌رسد و خدا هر خیری بخواهد به انسان می‌رساند.

انسان هیچ‌گاه نباید از رحمت خداوند ناامید نشود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: در بدترین شرایط نباید از یاد خدا غافل و از رحمتش نا امید شد و همواره در اوج سختی‌ها خداوند می‌تواند انسان را یاری کند و از گرفتاری‌ها نجات دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی بیان کرد: پس از توبه یونس (ع) خداوند می‌فرماید ما صدای او را شنیدیم و خواسته‌اش را اجابت کردیم، او را از تاریکی و گرفتاری‌ها و غم نجات دادیم و هر مؤمنی این‌گونه به در خانه ما بیاید نجاتش می‌دهیم و این مهم نشان می‌دهد اگر تنها از خداوند یاری بخواهیم مشکلاتمان حل می‌شود.

وی یادآور شد: اگر یونس (ع) جزء مسبحین نبود در شکم نهنگ ماندگار می‌شد تا روز رستاخیز و هرگز از شکم نهنگ نجات پیدا نمی‌کرد و اولین کلمه بعد از بسم‌الله الرحمن الرحیم در سوره تغابن آیه «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ» است که نقش و جایگاه تسبیح را نزد خداوند نشان می‌دهد و ضروری است همه در این قرار قرار بگیریم.

captcha