توجه به انسان‌محوری در برنامه‌های کلان کشور
کد خبر: 3331819
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
امام‌ جمعه قزوین تأکید کرد:

توجه به انسان‌محوری در برنامه‌های کلان کشور

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بر حفظ حریم کرامت انسان‌ها تأکید کرد و گفت: خداوند متعال در سوره مبارکه شمس، محیط زیست و نمایشگاهی از محل زندگی انسان‌ها ترسیم کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین در دیدار جمعی از فرماندهان و مسئولان نیروی انتظامی استان قزوین با تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های انجام‌شده در حوزه امنیت استان قزوین، به آیاتی از سوره مبارکه شمس اشاره و اظهار کرد: خداوند با استفاده کلمه از خورشید که در آیه شریفه «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا» به آن اشاره شده است، چراغ این جهان را برای دیده شدن روشن کرده است.

امام جمعه قزوین در ادامه به آیه «وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا» اشاره و تأکید کرد: پس از روشن شدن جهان به‌وسیله خورشید، خداوند آن را آذین‌بندی کرده، یعنی چیزهایی که باید به نمایش درآیند، به‌صورت همه‌جانبه تکمیل کرده است.

عابدینی عدم سستی و کاستی در عالم هستی را، نشان‌دهنده توان و قدرت بی‌انتهای خداوند عنوان کرد و افزود: خداوند در آیات قرآن کریم به انسان‌ها تأکید می‌کند تا به آسمان، زمین و چینش عالم آفرینش نگاه کرده و ببینند آیا در این عالم، سستی یا کاستی می‌توان یافت؟

وی به وجود برخی از مشکلات موجود در جامعه و محیط زیست مانند استفاده بیش‌ازحد از آب‌های زیرزمینی، افزایش بیش‌ازحد ریزگردها و خشک شدن دریاچه‌ها اشاره کرد و گفت: انسان عامل بروز و به وجود آمدن این مشکلات در جامعه و محیط زیست است و نباید به ضعف در عالم هستی ارتباط داده شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به حفظ کرامت انسان‌ها بیان کرد: خداوند در ادامه سوره مبارکه شمس  در آیه  «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا» مطرح می‌کند که همه این بساط گسترده شده در عالم، خورشید، ماه و ستاره‌ای که توسط خداوند متعال آفریده‌شده، ابزاری در خدمت انسان است و شهرها باید محلی برای رفاه، آسایش و امنیت آدمی قرار گیرد و کرامتش حفظ شود.

عابدینی جلوگیری از بروز و توسعه خباثت‌ها در جامعه و حفظ امنیت را ضروری خواند و عنوان کرد: در بروز ناامنی‌ها و خباثت ها در جامعه پیش از آنکه خسارت مالی مدنظر قرار گیرد، شکسته شدن حریم کرامت انسان‌ها اهمیت داشته و مسئولان باید با تأمین امنیت جامعه مانع شکسته شدن حریم کرامت انسان‌ها شوند.

انسان‌محوری باید در برنامه‌های کلان کشور لحاظ شود

وی جایگاه کرامت انسان را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: ارشادها در حوزه عفاف و حجاب نباید به‌گونه‌ای صورت گیرد که به کرامت انسان‌ها آسیب وارد شود چراکه مهم‌ترین هدف از توسعه حجاب کامل و مبارزه با بدحجابی، حفظ کرامت انسان بدحجاب است.

امام جمعه قزوین ادامه داد: حفظ کرامت انسان از مبارزه با بدحجابی مهم‌تر است و این موضوع باید با حساسیت بسیار زیادی دنبال شده و به این نکته توجه داشته باشیم که خدشه‌دار شدن کرامت انسان، از بدحجابی آسیب بزرگ‌تری در پی دارد.

این مقام مسئول افزود: حضرت ابراهیم(ع) از خداوند امنیت را پیش از سایر مسائل مانند غذا، رفاه و سایر امکانات درخواست کرده است و این مسئله ارزش و جایگاه پراهمیت امنیت را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: مردم هرسال نسبت به سال قبل عالم‌تر می‌شوند و اخلاق، انضباط و عدالت در بین مردم بیشتر رواج پیدا می‌کند و اگر به این مهم باور داشته باشیم هرسال زمینه‌های ایمانی بیشتری در میان خانواده‌ها دیده می‌شود.

captcha