دست‌یابی به علم جوششی، هدف علم‌آموزی طلاب قرار گیرد
کد خبر: 3335357
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹

دست‌یابی به علم جوششی، هدف علم‌آموزی طلاب قرار گیرد

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه و امام‌ جمعه قزوین با بیان اینکه دست‌یابی به علم جوششی باید هدف علم‌آموزی طلاب حوزه علمیه قرار بگیرد، گفت: هرگاه علم ریشه جوششی پیدا کند جاودانه و ماندگار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، امام‌جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین صبح امروز، یک‌شنبه در جمع طلاب جدیدالورود حوزه علمیه قزوین با تأکید بر جدایی‌ناپذیری قرآن و اهل‌بیت از یکدیگر اظهار کرد: محال است که قرآن و اهل‌بیت از یکدیگر جدا شوند و هر کس این دو را از یکدیگر جدا بداند به انحراف رفته است.

وی عنوان کرد: دست‌یابی به علم جوششی باید هدف علم‌آموزی طلبه‌ها قرار گیرد و علم زمانی ماندگار و جاودانه خواهد شد که ریشه جوششی پیدا کند.

این مقام مسئول ادامه داد: ارزش انسان‌ها به‌اندازه شرح صدرشان است و شرح صدر همان اندازه، گستره وجودی و توسعه انسانی است و انسان هرقدر وسعت وجودی پیدا کند، ارزشش به همان میزان افزایش پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: امام علی (ع) فرموده هر مظروفی را که شما در ظرف قرار می‌دهید قسمتی از آن ظرف را اشغال می‌کند اما علم این‌گونه نیست و هرقدر مبانی علمی وارد ظرف علم که وجود و شخصیت، فطرت و قلب انسان است وارد شود گنجایش آن بیشتر می‌شود و این مهم تنها شامل حال علم الهی می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: علم آموزشی، ابزار کار انسان است و در زندگی به‌کار انسان می‌آید اما باید در علم‌آموزی به سمت علم جوششی حرکت کرد.

عابدینی افزود: اگر علم آموزشی زمینه‌های علم جوششی را پیدا کند فهم و درک آن آسان‌تر شده و انسان با دریافت بخشی از علم به تمام جزئیات آن پی می‌برد و ضروری است طلبه‌ها علم‌آموزی را باهدف دست‌یابی به علم جوششی دنبال کرده و علمایی که از علم جوششی برخوردار بودند مایع مباهات حوزه‌ها شدند و بر روی نفوس دیگران تأثیرگذار بوده و تألیفات و کتاب‌هایشان ماندگار شدند.

وی به حدیث «من أخلص لله اربعین صباحاً»  از رسول اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: هر شخصی چهل شبانه‌روز خود را برای خدا خالص کند و اعمالش را با معیارهای قرآنی همراه کند و کارها را برای رضای خدا انجام دهد حکمت در درونش به جوشش در می‌آید و بر زبان و قلمش جاری می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: اگر هدف‌ها به‌درستی شناسایی شود و مأموریت‌ها به‌درستی انجام شود و همانند موسی به جنگ با فرعون که همان فرعون نفس، استکبار جهانی، شیطان رجیم و فرعون جن و انس است برویم موفقیت شامل حال انسان می‌شود.

امام‌جمعه قزوین بابیان اینکه طلاب باید از خداوند شرح صدر را طلب کنند چراکه مسیر الهی بسیار سخت و دشوار است و تنها با توکل به خداوند متعال می‌توان این مسیر را پیمود، بیان کرد: خداوند شرح صدر و قرآن را به پیغمبر(ص) داد و هدیه قرآن به پیامبر (ص) همان شرح صدر است و اگر آیه‌ای را به خوبی بیاموزیم و آن را در زندگی پیاده نماییم صاحب شرح صدر خواهیم شد.

captcha