هنرمند تنها هنر خلق شده خداوند را کشف می‌کند
کد خبر: 3336386
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹

هنرمند تنها هنر خلق شده خداوند را کشف می‌کند

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه قزوین با بیان اینکه هنرمند تنها هنری که خداوند خلق کرده است را کشف می‌کند، گفت: بنابراین خالق حقیقی هنر خداوند است و تحسین هنرمند درواقع همان تحسین خداوند است و این مهم در موضوعات دیگر نیز صدق می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام‌ عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه قزوین شب گذشته دوشنبه، پنجم مردادماه در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل(ع) برگزار شد، به تفسیر بخشی از سوره مبارکه تغابن اشاره و اظهار کرد: تغابن و حسرت از نام‌های روز قیامت است و شامل کسانی می‌شود که احساس می‌کنند با از دست دادن مال دنیا مغبون واقع شده‌اند.

امام‌جمعه قزوین بیان کرد: وقتی آدمی لذت و حلاوت ایمان را چشید و تسلیم در برابر خداوند را حس کرد، ناخودآگاه لب به تسبیح و حمد الهی گشوده و هرگاه پروردگار از کلمه حمد در قرآن استفاده کرده، سریعاً به علت این حمد هم اشاره کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: هر حمدی که توسط هر حامدی صورت می‌گیرد، چه فرد بداند و چه نداند، چه بفهمد و چه نفهمد یا بعبارتی معرفت وشعور داشته باشد یا نداشته باشد، خدا را ستایش کرده است چراکه همه می‌دانیم مشمول این فراز هستیم وَلا یُمکِنُ الفرارُ مِن حُکومَتِک و از سیطره حکومت پروردگار نمیتوان فرار کرد.

عابدینی با بیان اینکه توجه عمیق به حساب و کتاب خداوند متعال موجب می‌شود انسان در زندگی از فرصت‌ها به خوبی بهره‌مند شود، عنوان کرد: اگر باور کنیم تمام عالم خداوند را تسبیح می‌کنند، دست به هر چیز که می‌بریم آن را محترم دانسته و بنده خداوند به‌حساب می‌آوریم و اهل ذکر شده و از گناهان فاصله می‍‌گیریم اما اگر انسان عالم را بی‌حساب و کتاب ببیند قطعا به گناه و تباهی کشیده می‌شود.

این استاد دانشگاه به نقش و جایگاه قرآن در زندگی انسان اشاره کرد و افزود: قرآن کتابی است که در مورد انسان صحبت کرده و ضروری است با توجه بیشتر به آن نگاه و در آن تعقل شود.

وی عبادت را اصلی‌ترین هدف زندگی انسان معرفی کرد و گفت: خداوند با انسان پیمان عبودیت بسته است و ضروری است انسان با تمام وجود به پرستش خداوند بپردازد.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اثر فاخر هنرمندان در هر زمینه‌ای افزود: هیچ دانشمند و هنرمندی نیست که چیزی را بوجود ‌آورد بلکه آن را کشف می‌کند، به عبارتی می‌توان گفت وی زوائد کار را کنار می‌گذارد و فرشته درون آن را به سایرین نمایش می‌دهد.

این مقام مسئول اظهار کرد: خداوند ارزش و جایگاه والایی را برای انسان در نظر گرفته است که انسان با دوری از گناه و معصیت می‌تواند به آن جایگاه دست پیدا کند و انبیاء (علیه السلام) آمدند تا گنجینه‌های نهفته شده در درون و جان آدمی را  کشف و زنده کنند.

امام جمعه قزوین در این خصوص عنوان کرد: با کشف و زنده شدن گنجینه‌های درونی انسان، کرامت‌ها آشکار می‌شود و این مهم انسان را در جایگاه واقعی خود قرار می‌دهد و در نهایت کشف این زیبایی و کرامت، ستایش خداوند را در پی خواهد داشت.

این کارشناس مذهبی ارزش و قیمت هر آدمی را به گنج مخفی‌ای تشبیه کرد که هنوز شناخته و کشف نشده است و ادامه داد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند یکی از دلایل آمدن انبیا کشف و برانگیختن گنجینه‌های مدفون در جان آدمی است و این دفن شدن آنها بر اثر معاصی و گناهانی است که ما را محاصره کرده و این گنج مخفی همان چیزی است که به آدمی ارزش داده و باعث می‌شود که ناخودآگاه به سپاس و ستایش برانگیزد.

امام جمعه قزوین در ادامه به تفسیر کلمه کفر و کافر پرداخت و گفت: کافر چشمانش به حقایق باز نشده است و قصد پرده پوشی دارد، از این جهت می‌توان کشاورزان را کفار خطاب کرد چون آنها بذر و دانه را در دل خاک مخفی کرده و می‌پوشانند اما اینکه کافران در عمل چه کاری می‌کنند سوالی است که باید به تفصیل به آن پرداخت ولی در کل می‌توان گفت، کافر خود را در یک پوششی از جهل و نادانی قرار می‌دهد و در خرافات خودش را مدفون می‌کند.

عابدینی بیان کرد: طبق فرمایش خداوند در آیه 171 سوره بقره، وقتی کسی کافر می‌شود، شبیه حیوانی خواهد شد که وقتی مخاطب قرار می‌گیرد و صدایش می‌کنند فقط صوت را دریافت کرده و جان کلام را متوجه نمی‌شود و حال با این اوصاف می‌توان گفت ایمان نیز برای افراد مومن درجاتی داشته و هرکس به زعم خود و برداشتش متوجه جان و شیره پیام الهی می‌شود.

این استاد حوزه کافران را طبق آیات قرآن همچون افراد کر و کور و لالی دانست که عقلشان بیدار نیست و ادامه داد: نه اینکه این افرادعقل ندارند چراکه اگر این‌طور بود، تکلیف از آن‌ها برداشته می‌شد بلکه از عقلشان استفاده نمی‌کنند چرا که محض تولد هر انسانی خداوند سه نرم افزار سمع، بصر و فواد را در حافظه و نهان هر فردی قرار داده است که اگر شکر آن‌ها به جا آورده شود، به حد اعلی خود می‌رسد.

وی  با اشاره به  آیه 24 سوره انفال که اگر شما را ندا کنم برای اینکه زنده شوید اگر گوش‌تان بسته باشد و نشنوید، به همین اندازه مرده‎‌اید، اظهار کرد: خداوند در سوره انفال از روی دلسوزی خطاب به همه کسانی که ایمان آورده‌اند، می‌فرماید چرا دل و امید به این دنیا بسته‌اید و مبادا از فرمان خدا سرپیچی کنید، چراکه نزد خداوند بدترین جنبندگان خواهید بود که حرفی برای گفتن ندارند و به عبارتی مجاری ادراکی آن ها بسته شده است و خداوند با این مقدمه سازی می‌خواهد ما را از خطری آگاه کند.

عابدینی در خاتمه با اشاره به این جمله که ای پیغمبر تو نمی توانی با این مردگان حرفی بزنی چون آنها در قبرها خفته‌اند، عنوان کرد: هر کجا در قرآن از ناحیه پروردگار متعال یا ایها الذین امنوا خطاب شدید، قدر بدانید چرا که خداوند یک دوره تربیت برایتان فراهم آورده است.

captcha