«ماه تئاتر استان‌ها» فرصت رشد تولیدات تئاتری شهرستان‌هاست
کد خبر: 3337348
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
احسان جانمی:

«ماه تئاتر استان‌ها» فرصت رشد تولیدات تئاتری شهرستان‌هاست

گروه هنر: «ماه تئاتر استان‌ها» با وجود اجراهای محدودی که در اختیار گروه‌های شهرستانی می‌گذارد، اما این فرصت را به آنها می‌دهد که در یکی از سالن‌های پایتخت، دستاورد خود را به نمایش گذاشته و از این رهگذر به نقاط ضعف و قوت کار خویش بیشتر واقف شوند.

احسان جانمی، نویسنده و کارگردان نمایش «رود زنده می‌زاید» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: با این نمایش در نخستین رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» که به کوشش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حال برگزاری است حضور دارم و اجرای این نمایش از 26 تا 30 مرداد خواهد بود.
وی ادامه داد: برگزاری این برنامه که هدف اصلی آن توجه به تئاتر شهرستان‌ها و ارزیابی قابلیت‌های فنی و هنری آنهاست بسیار سازنده به شمار می‌آید، اتفاقی که کمتر شاهد آن هستیم و در سایر جشنواره‌های تئاتری، فعالان شهرستانی در عین حالی که دارای استعدادهای ویژه‌ای در حوزه هنرهای نمایشی هستند اما آثار آنها محدود و منحصر به یکی، دو اجرای جشنواره‌ای می‌شود و هیچ حمایت درخوری از آنها صورت نمی‌گیرد.
جانمی تصریح کرد: در چنین شرایطی برگزاری رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» برای فعالان تئاتر شهرستان‌ها یک غنیمت محسوب می‌شود که حتی با تعداد اجراهای کمی که برایشان در نظر گرفته شده است، اما این فرصت را دارند که در یکی از سالن‌های پایتخت دستاورد خود را به نمایش گذاشته و از این رهگذر به نقاط ضعف و قوت کار خویش بیشتر واقف شوند.
این کارگردان تئاتر با تشکر از مسئولان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به دلیل برگزاری چنین برنامه‌ای گفت: به هر حال به دلایلی از جمله کمبود بودجه‌های حمایتی، تعداد اجراهایی که برای هر یک از این 7 نمایش شرکت‌کننده در این رپرتوار در نظر گرفته شده کم است چون مسائلی همچون اقامت، اسکان و پذیرایی از افراد این گروه‌ها هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند که بیشتر از این برای حوزه هنری مقدور نیست.
جانمی بیان کرد: با این وجود اگر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تعاملی نزدیک با مرکز هنرهای نمایشی ارشاد در این زمینه داشته باشد و بتواند حتی در سالن‌های کوچک پایتخت که زیر نظر ارشاد قرار دارند، برای مدت محدودی این شرایط را فراهم آورد تا چند اجرا نیز در آنها داشته باشیم، خروجی موفق‌تری از برگزاری این رپرتوار را شاهد خواهیم بود.
وی در پایان تأکید کرد: مشکل اصلی سالن‌های نمایشی حوزه هنری قرار داشتن آنها در بافت اداری این نهاد فرهنگی و انقلابی است که تا حدود زیادی مانع دسترسی آسان و بی‌واسطه مخاطبان با تالارهای نمایشی می‌شود که امیدواریم مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شرایطی را فراهم آورد که حداقل در زمان برگزاری این برنامه مخاطبان دسترسی سهل‌الوصول‌تری به آثار نمایشی داشته باشند.

captcha