جهاد دانشگاهی در زمینه علوم روز تلاش داشته باشد
کد خبر: 3339349
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
حجت‌الاسلام عابدینی:

جهاد دانشگاهی در زمینه علوم روز تلاش داشته باشد

گروه اندیشه: امام جمعه معمولان با بیان این‌که جهاد دانشگاهی پُلی بین دانشگاه و بخش صنعتی کشور است، گفت: جهاد دانشگاهی باید در زمینه علوم روز تلاش و جدیت خودش را ادامه دهد.

حجت‌الاسلام مهدی عابدینی، امام جمعه معمولان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: در اعتقادات دینی و تعالیم قرآنی و اهل‌بیت(ع) دو اصل برای موفقیت آورده شده است، یکی جهاد، تلاش و کوشش و دیگری علم و آگاهی است.
وی، افزود: اگر انسان تلاش داشته باشد ولی علم نداشته باشد، تمام انرژی او هدر رفته و به هدف مورد نظر خودش نمی‌رسد و از طرف دیگر اگر انسان بر موضوعی اشراف علمی داشته باشد ولی اهل تلاش و کوشش نباشد و به تعبیری تنبل باشد و مجاهدت نکند نتایج مورد نظرش را به دست نمی‌آورد.
عابدینی، تأکید کرد: در طول تاریخ این‌طور بوده است که اگر جهاد، تلاش، کوشش و مجاهدت همراه با علم و آگاهی باشد و این دو در کنار یکدیگر باشند کارها پیش می‌رود و از طرفی نمی‌توان این‌گونه گفت که جهاد و علم و آگاهی مختص کسانی است که در مسیر دین هستند بلکه این امر فطری است.
امام جمعه معمولان، تصریح کرد: این امر در کشورهای غربی به جایی رسیده است که باید تلاش و کوشش و علم و آگاهی در کنار یکدیگر باشند و در فطرت و آموزه‌های دینی ما نیز چنین آمده است، پس ما نیز باید براساس این آموزه‌ها پیش برویم.

مجاهدت باید برای خدا باشد

وی، با اشاره به این‌که مجاهدت باید برای خدا باشد، خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم در کنار این‌که به فکر آخرت خود هستیم دنیا را نیز آباد کنیم، زمانی‌که امام زمان(عج) ظهور کند تنها برای آخرت و آباد کردن آن نیست بلکه برای آباد کردن دنیا نیز تلاش می‌کند، چراکه براساس آموزه‌های دینی ما آبادی آخرت در گرو آبادی دنیاست، لذا امام زمان(عج) با ظهورش هم دنیا و هم آخرت را آباد می‌کند.
عابدینی، با بیان این‌که مجاهدتی که در سایه علم و آگاهی باشد اجر و منزلت و ثواب بیشتری دارد، عنوان کرد: ما باید در رابطه با مسائل دنیایی و تعالیم دینی علم و آگاهی داشته باشیم.
امام جمعه معمولان، با اشاره به این‌که جامعه‌ای رو به پیشرفت و تکامل است که در آن مجاهدت و علم و آگاهی وجود داشته باشد، ادامه داد: در کشور ما دو نهاد وجود دارد که از لحاظ علمی مؤثر هستند و کار کردن در این نهادها به مجاهدت نیاز دارد، یکی از این نهادها حوزه علمیه است که باید از بُعد مسائل دینی مجاهدت داشته باشد و نهاد دیگر دانشگاه‌ها هستند که باید در رابطه با علم روز مجاهدت کنند.
وی، بیان کرد: بحث وحدت حوزه و دانشگاه در همین راستاست و هر دو نهاد باید با هم تشویق شوند، و این نکته را نیز در نظر داشته باشند که یک مجتهد یا پروفسور در صورتی مجتهد است که در راستای دین و نسخه دانشگاهی آن جهاد کرده باشد.
عابدینی، با اشاره به این‌که امام خمینی(ره) با نگاهی آگاهانه و حکیمانه دستور به تشکیل جهاد دانشگاهی دادند، عنوان کرد: اگر این نهاد انقلابی به‌طور مدون، با برنامه و با جدیت به‌سمت اهدافی که مقام معظم رهبری روی آن‌ها تأکید دارد حرکت و به آن‌ها عمل کند؛ جامعه رو به سوی تکامل حرکت می‌کند.
امام جمعه معمولان، در رابطه با دلیل اعتماد مردم به جهاد دانشگاهی، ادامه داد: در واقع مردم اگر بدانند در نقطه‌ای برای اعتلای جامعه تلاش و جدیت می‌شود به آن اعتماد می‌کنند، مخصوصاً اگر فعالیت‌های آن نهاد براساس اهداف انقلاب و منویات مقام معظم رهبری باشد.
وی، تصریح کرد: اعتماد مردم به انقلاب می‌تواند به‌دلیل احیای اصول اسلامی باشد و همچنین اعتماد مردم به جهاد دانشگاهی می‌تواند به‌دلیل این باشد که می‌دانند عده‌ای متخصص و متعهد در این نهاد فعالیت دارند که برای اعتلای جامعه تلاش می‌کنند که اگر این فعالیت‌ها بروز پیدا کند باعث اعتماد بیشتر مردم می‌شود.
عابدینی، با اشاره به توافق‌نامه هسته‌ای، افزود: در ظاهر توافق انجام شده است اما این درحالی است که تحریم‌ها بوده، هست و خواهد بود و تنها هدف آن‌ها این است که ما به علوم روز نرسیم و کارآیی انقلاب را زیر سؤال ببرند، لذا جهاد دانشگاهی باید در زمینه همین علوم روز تلاش و جدیت خودش را ادامه دهد.
امام جمعه معمولان، با بیان این‌که انقلاب ما فرهنگی بود، و باید در نهادهایی که آموزشی و علمی بوده و در جامعه اثرگذار هستند تحول صورت می‌گرفت، ادامه داد: در سال 59 انقلاب فرهنگی صورت گرفت و به دستور امام خمینی(ره) دانشگاه‌ها باید از وضعیت گذشته و وابستگی فرهنگی خارج می‌شدند، لذا جهاد دانشگاهی تأسیس شد.
وی، با اشاره به این‌که در حوزه علمیه نیز بایستی تفکر انقلابی و جهادی وجود داشته باشد، تصریح کرد: درست است که در زمان انقلاب روحانیت پیشگام بودند اما ممکن بود تعدادی از روحانیون نیز تفکر امام خمینی(ره) را قبول نداشته باشند.
عابدینی، افزود: جهاد دانشگاهی پُلی بین دانشگاه و بخش صنعتی کشور است و اگر در مسیر فعالیت‌های علمی و فرهنگی که بر عهده دارد حرکت کند می‌تواند در این راستا هم ارتقاء کیفی و هم ارتقاء کمی داشته باشد.
امام جمعه معمولان، در رابطه با عملکرد و اخبار خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا، خاطرنشان کرد: عملکرد و اخبار خبرگزاری‌ها را در بازتاب فعالیت‌هایی که انجام می‌شود، به‌ویژه در بخش فرهنگی موفق ارزیابی می‌کنم.
وی، با اشاره به این‌که دنیا؛ دنیای رسانه است، عنوان کرد: در این عرصه هرچه قوی‌تر عمل شود قاعدتاً اثرات مثبتی دارد، چراکه جنگ امروز؛ جنگ رسانه‌ای است.
عابدینی، اظهار کرد: وظیفه این خبرگزاری‌ها اطلاع‌رسانی درست خدمات نظام و انقلاب به مردم است و این‌که فقط نیمه پُر لیوان دیده شود خود نیز یک آسیب است.
امام جمعه معمولان، تصریح کرد: خبرگزاری‌ها باید نواقص و ضعف‌ها را در راستای وظایف خود که اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است منعکس کنند که بتوان در راستای ارتقاء جامعه گام‌های مثبت و مؤثر برداشت.
وی، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند برای بهبود عملکرد خود براساس همان اساسنامه‌ای که برایش تعریف شده است عمل کند و اگر در مسائل متفرقه به راهکارهای مقام معظم رهبری توجه ویژه داشته باشد می‌تواند بیش از پیش در پیشبرد اهداف انقلاب مؤثر باشد.

captcha