وهابیون درک درست و عقلانی از دین ندارند/ وهابیت؛ بزرگترین مشکل دنیای اسلام
کد خبر: 3354275
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۲
آیت‌الله‌العظمی سبحانی:

وهابیون درک درست و عقلانی از دین ندارند/ وهابیت؛ بزرگترین مشکل دنیای اسلام

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه بزرگترین مشکل دنیای اسلام وهابیت است، گفت: وهابیون درک درست و عقلانی از قرآن و سنت ندارند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیت‎الله‎العظمی جعفر سبحانی امشب 8 شهریور در دیدار با اعضای شورای علمی موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع) گفت: امروز مهمترین مشکل ما در جهان اسلام، مواجهه با وهابیت است زیرا آنها مسبب همه این گرفتاری‎‏ها در جهان اسلام  هستند.

وی افزود: تفکر وهابیت باعث ایجاد اخوان و سلفیت و عقاید باطل داعش است که همه آنها از ابن تیمیه سرچشمه می‎گیرد و متاسفانه امروز با پول کشورهای حامی وهابیت خون مسلمانان بیگناه به زمین ریخته می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مشکل اصلی آنها که نقطه اصلی تفکرات باطل آنها است در بحث توحید و شرک است تصریح کرد: علما و طلاب جوان ما برای بحث با این فرقه باید روی همین بحث تاکید کنند، زیرا مشکل آنها این است که  محمد بن عبدالوهاب اله را به معنی معبود گرفته است و توحید را به معنی الوهیت دانسته است.

وی گفت: آنها نمی‎دانند که معنی رب، پرورش‎گری است نه خلقت البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که در دستگاه الهی بر عکس انسان، ربوبیت از خالقیت جدا نیست.

این مرجع تقلید بیان کرد: طلاب جوان ما باید اطلاعات زیادی از آثار و تفکرات آنها داشته باشند مثلا طلاب ما باید بدانند که آنها در چه کتبی از کتاب‎های خود اعتراف کرده‎اند که تاریخ آنها با خون در هم تنیده است و تاریخ آنها همراه با خونریزی و تکفیر است.

وی گفت: طلاب ما باید بدانند که آنها چرا بحث تبرک ما را قبول ندارند و آن را شرک می‎دانند باید بدانند که چرا وهابیت تمام علل طبیعی را منکر می‎شوند یعنی حتی کسی که قائل به آن باشد که باران به واسطه تبخیر آب دریا به وجود می‎آید کافر است.

این استاد حوزه، بیان کرد: آنها می‎گویند آن تبرکی که اصحاب پیامبر می‏‌کردند از آن جهت است که هرچیزی که جسم پیامبر با آن برخورد کرده باشد تبرک است ولی مگر وقتی اصحاب ضریح پیامبر را می‏‌بوسیدند و در کتب خودشان هم وجود دارد، محل برخورد با جسم پیامبر بوده است؟

پاسخ به شبهه

وی گفت: یکی از ادعاهای آنها این است که بر اساس نظر قرآن برزخ مانع میت است و به همین دلیل هیچ دعایی به اموات نخواهد رسید زیرا برزخ مانع از رسیدن هر نوع منفعتی است. در این زمینه باید جواب‎های عقلی و نقلی و قرآنی داد از جمله اینکه چگونه باید برای میت نمازها و روزه‎های قضا را به جا آورد و حتی این کار باید از سوی بازماندگان انجام شود؟ اگر قرار باشد عملی به او نرسد، پس این کار به چه معنی است.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: استغفار ملائکه خودش مانع قبول این نظر است که خود قرآن نیز به آن اشاره کرده است حتی کتب اهل سنت از جمله صحیح مسلم نیز به مسئله زکات و نماز و روزه قضا اشاره کرده است.

وی گفت: مشکل آن ها در بحث برزخ، بحث تفسیری است زیرا هنوز نمی‎دانند که برزخ مانع انسان برای رسیدن به این دنیا است نه مانع رسیدن اعمال به او؛ آنها مطالعات درستی نیز در خصوص مباحث تفسیری ندارند و سخنان آنها با عقل مطابقت ندارد ولی باید این مباحث را دقیق بیان کنیم.

حجت‎الاسلام والمسلمین فرمانیان دبیر شورای علمی موسسه دارالاعلام شیعی نیز در این مراسم به تشریح فعالیت‎های این مرکز پرداخت و گفت: این موسسه به اهتمام آیت‎الله‎ العظمی مکارم شیرازی و ریاست حجت‎الاسلام حاج مهدی مکارم شیرازی از سال 89 کار خود را آغاز کرده است.

وی افزود: در بخش آموزش، برگزاری دوره‎های نقد وهابیت ویژه طلاب پاکستانی و هندی و کشمیری، برگزاری دو دوره مسئله محور پژوهش محور با آموزش 200 طلبه را می‏ توان از جمله برنامه های این دوره ذکر کرد.

دبیر شورای علمی موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع) بیان کرد: کتابخانه تخصصی با بیش از دو هزار کتاب و کتابخانه تخصصی مجازی با 200 کتاب و مغازه و پایان نامه از ظرفیت‏‎های این مجموعه است.

captcha