نشست تخصصی «روش‌های ارتباط مؤثر در امر به معروف و نهی از منکر» برگزار شد
کد خبر: 3384402
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
ویژه راهنمایان زائر حرم رضوی؛

نشست تخصصی «روش‌های ارتباط مؤثر در امر به معروف و نهی از منکر» برگزار شد

گروه اجتماعی: نخستین نشست تخصصی «روش‌های ارتباط مؤثر در امر به معروف و نهی از منکر» از سوی اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نخستین نشست تخصصی «روش‌های ارتباط مؤثر در امر به معروف و نهی از منکر» پس از دو روز برگزاری با حضور 420 نفر از بانوان خادم راهنمایان زائر حرم مطهر رضوی و با حضور حجت‌الاسلام مسلم داوودی‌نژاد، کارشناس خانواده و استاد حوزه علمیه مشهد در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی شامگاه 19 مهرماه به کار خود پایان داد.

در این نشست علی امینی‌گازار، مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، با اشاره به معیارهای امر به معروف و نهی از منکر ابراز کرد: امر به معروف و نهی از منکر از بزرگ‌ترین واجبات دینی است و آمران به معروف و ناهیان از منکر باید با مراتب، شیوه‌ها و شناخت امر به معروف و نهی از منکر آشنایی کامل داشته باشند.

وی با بیان اینکه با امر به معروف و نهی از منکر، اساسی‌ترین و محکم‌ترین حقوق شهروندی به وجود می‌آید، ادامه داد: این دیدگاه باید برای یک آمر و فردی که امر به معروف می‌شود، روشن شود که امر به معروف و نهی از منکر از باب محبت، علاقه، مودت و دوستی صورت می‌گیرد.

امینی سیره نظری و عملی ائمه(ع) در اجرای امر به معروف و نهی از منکر را بهترین و کاربردی‌ترین راه و روش امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: التزام عملی به آداب این پدیده الهی، پشتوانه پایداری و ترویج امر به معروف و نهی از منکر و اجرا و پذیرش آن است، از همین رو با رعایت آداب، اهداف مقدس امر به معروف و نهی از منکر تحقق می‌یابد و نتایج درخشانی خواهد داشت.

کشف ابزارهای مخاطب شناسی

همچنین حجت‌الاسلام مسلم داوودی‌نژاد، کارشناس مسائل خانواده به ارائه بحث مخاطب شناسی در جریان امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و اظهار کرد: کشف ابزارهای مخاطب شناسی در ارتباط مؤثر با مردم و افراد جامعه بسیار مهم و ضروری است.

وی به روش‌های شناسایی افراد در تاثیرگذاری هر چه بهتر امر به معروف و نهی از منکر اشاره و عنوان کرد: با گوش دادن به حرف‌های مخاطب می توانیم حس خوبی به طرف مقابل دهیم و اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

این کارشناس خانواده افزود: فریضه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین و ارزنده‌ترین پدیده‌ اجتماعی آثار و برکات اجتماعی و فردی بسیاری دارد و آمران به معروف و ناهیان از منکر می توانند با چشم ها، فکر و احساسات و زبان بر مخاطب تاثیر بگذارند.

داوودی نژاد رعایت موازین شرعی و اخلاقی در امر و نهی را امری لازم و ضروری دانست و افزود: یکی از آثار و برکات این فریضه الهی تحقق و گسترش اخلاق الهی در جامعه بشری است و این مهم در حرم ثامن الحجج(ع) باید به شکل صحیح و درست آن صورت گیرد.

وی با اشاره به رازها و شروط نصیحت کردن عنوان کرد: در زمان عصبانیت و با صدای بلند نصیحت نکردن، کوتاه سخن گفتن، پیشنهاد کردن به جای انتقاد و زمان شناس و مکان شناس بودن از جمله شروط نصیحت کردن است.

این مبلغ دینی از جمله ابزارهای مخاطب شناسی را کسب اطلاعات با گوشها، چشم ها، فکر، احساس و زبان دانست و اظهار کرد: قرآن کریم یکی از بهترین منابع برای روانشناسی شخصیت از منظر قرآن است و تفسیر المیزان در این زمینه مطالب جامعی دارد. 

captcha