عمری که صرف احیای دین شد/ منش سیاسی خاص حجت‌الاسلام حسینی
کد خبر: 3386344
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کردند:

عمری که صرف احیای دین شد/ منش سیاسی خاص حجت‌الاسلام حسینی

گروه اجتماعی: فاجعه منا عزیزان زیادی را از میان ما برد که از این جمله می‌توان به عروج حجت‌الاسلام سید حسین حسینی، امام جماعت حرم مطهر رضوی و امام جمعه سابق شاندیز اشاره داشت، فردی که عمر خود را صرف احیای دین کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، فاجعه منا که همزمان با عید سعید قربان در سرزمین امن الهی به علت بی‌تدبیری و بی‌کفایتی عوامل آل سعود به وقوع پیوست، عزیزان زیادی را از میان ما برد که عدم حضور آن‌ها غمی بزرگ و جبران‌ناپذیر برای جامعه اسلامی محسوب می‌شود.

هر ساله روحانیان برای ادای وظیفه و انجام رسالت طلبگی خود در میهمانی عظیم حج تمتع حضور می‌یابند که امسال پس از وقوع این فاجعه و در بین مهاجران الی الله، حجت‌الاسلام سید حسین حسینی، امام جماعت حرم مطهر رضوی و امام جمعه سابق شاندیز نیز به دیار باقی شتافت و به سوی معبود خود پر کشید.

حجت‌الاسلام سید حسین حسینی در سال 1330 در خانواده‌ای کشاورز در روستای بزبیشه از توابع قاین چشم به دنیا گشود؛ در سال 1339 جهت فراگیری قرآن به مکتب رفت، طی شش ماه قرائت قرآن و کتب فارسی قدیمه را فراگرفت و به عنوان شاگرد ممتاز، تدریس دیگر همکلاسی‌های خود را به عهده گرفت؛ وی به علت علاقه وافری که به فراگیری علوم اسلامی داشت در سال 1341 تحصیلات علمی خود را از ابتدا در حوزه علمیه قاین و گناباد آغاز کرد و سپس جهت تکمیل تحصیلات علمی خود به مشهد عزیمت کرد.

از جمله مسئولیت‌های بعد از انقلاب حجت‌الاسلام حسینی می‌توان از عضو کمیته مرکزی انقلاب اسلامی خراسان، مسئول امور روحانیون حزب جمهوری اسلامی مشهد، رئیس دایره عقیدتی سیاسی شهربانی‌های خراسان، رئیس منطقه دو گزینش شهربانی کل کشور(خراسان، سمنان)، رئیس هیئت بازسازی ادارات تابعه وزارت کشور در خراسان، عضو هیئت انتخاب کننده مدیران و روحانیون حج، عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان خراسان در مجلس شورای اسلامی، مسئول دفتر نمایندگی سازمان تبلیغات اسلامی فرودگاه‌های کشور، نماینده مردم قاینات در مجلس شورای اسلامی و امام جمعه شاندیز نام برد که در این راستا با ویژگی‌های این شخصیت بیشتر آشنا می‌شویم.

حجت‌الاسلام علی اصغر تقوی، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به سخنی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ، هر گاه عالمی از جهان رخت بربندد شکاف در دین ایجاد می‌شود رخنه‌ای که جبران‌پذیر نیست.»، به فوت حجت‌الاسلام سید حسین حسینی، امام جمعه سابق شاندیز در حادثه منا اشاره و بیان کرد: بدون شک حجت‌الاسلام حسینی یکی از آن نمونه‌هایی است که رحلتش رخنه‌ای جبران‌ناپذیر را برای بخشی از تاریخ رقم زد.

شخصیت حجت‌الاسلام حسینی در خاندان سیادت شکل گرفت

رئیس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) مشهد ادامه داد: شخصیت این روحانی بزرگوار در خاندان سیادت شکل گرفت، او برخوردار از اجداد و نیاکانی بود که در عشق و ارادت به اهل بیت(ع) زبانزد خاص و عام بودند، ضمن اینکه اجداد ایشان هم اهل دیانت و تقوی و هم مروج احکام الهی بودند.

وی اضافه کرد: پدر بزرگوار و عموهای این بزرگوار همگی جزو سادات جلیل القدر بودند که عمری را به ترویج دین و سخنرانی در منابر و مجالس سپری کردند، از همین رو می‌توان از افتخارات این سلسله جلیل مسئولیت اداره نخل‌های عاشورائی در سه قرن گذشته یعنی حدود 300 سال گذشته را نام برد.

حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه زندگی اجدادی مرحوم حسینی جز صداقت، تقوی، خلوص، ولایی بودن، اهتمام به قرآن و نماز، و دعا و ارادت به اولیاء، چیزی را نشان نمی‌دهد، تأکید کرد: در چنین خاندانی شخصیتی شکل گرفت که از آغاز تحصیل ابتدائی با امام خمینی(ره) آشنا شد و پس از ورود به حوزه علمیه خراسان با مبانی فکری رهبر معظم انقلاب و شهیدان هاشمی‌نژاد و کامیاب آشنا شد از همین رو شخصیت سیاسی منحصر بفردی از مرحوم حاج آقای حسینی بروز و ظهور پیدا کرد.

رئیس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) مشهد ادامه داد: حضور در حلقه های درسی این دو بزرگوار از ایشان عالمی فرهیخته و مسلط بر ادبیات و اصول و تفسیر ساخت، اگر چه در خطابه و منبر هم از آن بزرگواران الهام می‌گرفت.

حجت الاسلام تقوی یادآور شد: از همان آغاز آشنانی با رهبر معظم انقلاب با تمام توان و تمام قد در دفاع از تفکر ایشان وارد عرصه جهاد و مبارزه شد و جزو معدود طلبه‌های جوان حوزه علمیه خراسان بود که قبل از انقلاب به خوبی قدرت رصد کردن انقلاب و نهضت را داشت و بر اوضاع منطقه خاورمیانه خصوصا لبنان و نهضت فلسطین تسلط داشت.

هزینه کردن توان علمی و جسمی برای انقلاب

وی اضافه کرد: قبل از انقلاب لحظه‌ای از مبارزه عقب‌نشینی نکرد و آنچه توان علمی و جسمی داشت برای انقلاب و به ثمر نشستن این انقلاب اسلامی هزینه کرد، بدون تردید در به ثمر نشستن نهضت انقلاب جزء مؤثرین بود و پس از پیروزی انقلاب نیز از پا ننشست زیرا نوعا کسانی انقلابی می شوند ولی انقلابی نمی‌مانند اما مرحوم حسینی هم انقلابی بود هم انقلابی ماند.

وی با بیان اینکه مرحوم حسینی سفرهای تبلیغی بسیار زیادی به سراسر کشور داشتند، گفت: سفرهای تبلیغی به سراسر کشور حتی دورترین نقاط روستائی و توقف ایام تبلیغی جزو برنامه‌های مورد علاقه ایشان بود، ضمن اینکه فعالیت‌های قرآنی او نیز چه شخصی و چه کاربردی ادامه‌دار بود.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به حضور حجت‌الاسلام حسینی در سمت‌ها و پست‌های متفاوت، اظهار کرد: هر کجا پیشنهاد خدمت شد، رفت و هر کجا می‌دانست می‌تواند خدمت کند، کوتاهی نمی‌کرد او به شخصیت خودش نگاه نمی‌کرد به این نگاه می‌کرد که کجا می‌شود بیشتر خدمت کند.

وی اضافه کرد: نیروی انتظامی، مجلس، امامت جمعه، امامت جماعت، خادمی حضرت رضا(ع)، منبر، محراب، روضه خوانی همه برای او رنگ خدمت به دین می داد، مثل اجدادش فقط به حاکمیت دین می اندیشید و در یک کلام، آزمون عمر پربار خود را از طفولیت تا لحظه وفات در قربانگاه منا صرف احیای دین و امر اهل بیت(ع) کرد.

حجت‌الاسلام حسینی؛ روحانی برجسته و آگاه به موضوعات زمان

حجت‌الاسلام سید علی‌اصغر مجتبوی، امام جماعت حرم مطهر رضوی و یکی از آشنایان حجت‌الاسلام سید حسین حسینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی این روحانی برجسته، اظهار کرد: ایشان از جمله روحانیون برجسته و آگاه به موضوعات زمان بودند.

وی با اشاره به نقش حجت‌الاسلام حسینی در پیروزی انقلاب اسلامی، ابراز کرد: ایشان در طول سال‌های قبل از انقلاب و پس از پیروزی انقلاب خدمات ارزشمند و بزرگی را برای کشور انجام دادند.

حجت‌الاسلام مجتبوی همچنین به فعالیت‌های این روحانی مبارز اشاره کرد و گفت: ایشان چندین سال سمت امام جمعه شهرستان تربت جام و شاندیز را برعهده داشتند و در طول این سال‌ها توانستند با اخلاقیات و سخنان خود مردم بسیار زیادی را به سوی خود جلب کنند.

امام جماعت حرم مطهر رضوی با بیان اینکه حجت‌الاسلام حسینی سابقه حضور در جبهه‌های جنگ را داشت، گفت: این بزرگوار در طول هشت سال دفاع مقدس به عنوان مبلغ در سنگرهای جبهه حضور داشتند و در پشت جبهه برای تشویق مردم و جوانان ادای وظیفه می‌کرد.

حجت‌الاسلام حسینی دارای منش سیاسی خاصی بود

وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام حسینی دارای منش سیاسی خاصی بودند، ابراز کرد: با توجه به اینکه این بزرگوار در شورای دوم مجلس شورای اسلامی حاضر بودند نسبت به ضوابط سیاسی آشنایی داشتند، به گونه‌ای که در جلسات، ائمه جماعت در حرم مطهر همه موضوعات مربوط به سیاست را از ایشان جویا می‌شدند و این عالم عامل با توجه به شناختی که از سیاست داشتند، دیگران را نسبت به مسائل روز آگاه می‌کردند.

وی در ادامه با اشاره به رفتار این روحانی با مردم و خانواده خویش، گفت: ایشان فردی آرام بودند و حتی در زمان ناراحتی هیچ گاه سخن ناسزایی به زبان نمی‌آوردند، در محیط خانه و آشنایان نیز به احترام با دیگران رفتار می‌کرد؛ این امام جماعت حرم مطهر رضوی فردی بود که در طول زندگی خویش سمت‌های بسیار زیادی به ایشان محول شده بود و در هر پست و سمتی بود، توانست به بهترین نحو از انجام آن برآید.

وی یادآور شد: در طول ماه مبارک رمضان ایشان در سیرجان به مدت 15 روز در یکی از مساجد به سخنرانی پرداختند که مورد استقبال مردم قرار گرفت و خواهان حضور این روحانی در ماه محرم بودند اما متاسفانه در فاجعه جانگداز و جنایت آل سعود این روحانی جان خود را از دست داد. 

captcha