جلسه خسته را به منبری تحویل می‎دهند/ خواب جای قرآن و روایات را نگیرد
کد خبر: 3388267
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
آسیب‎های عزاداری از نگاه یک قرآن‌پژوه:

جلسه خسته را به منبری تحویل می‎دهند/ خواب جای قرآن و روایات را نگیرد

گروه حوزه‌های علمیه: به گفته رستم‌نژاد، از آسیب‎های عزاداری این است که جلسه خسته را به منبری تحویل می‎دهند و بیشتر وقت جلسه را با مداحی پر می‌کنند در صورتی که باید در این‌گونه مجالس فضایل اهل‎بیت(ع) در قالب سخنرانی برای مردم تبیین شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، قرآن‌پژوه و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص)  در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: در چند حوزه در عرصه عزاداری آسیب‌هایی را شاهد هستیم که یکی از آنها استنادات کم به قرآن و روایات معتبر است. البته این در همه مجالس نیست ولی بعضا دیده می‌شود.

وی افزود: در زمانه فعلی ارتباطات بسیار وسیع شده و در اندک فرصتی مخاطب ما می‎تواند به منابع رجوع کند بنابراین منبری باید حرف‌های خود را سنجیده و دقیق و مبتنی بر قرآن و روایات معتبر بنا کند و با مطالعه و فکر وارد سخنرانی شود.

خواب جای قرآن و روایات را نگیرد

رستم‌نژاد تاکید کرد: حتما باید اتکاء مطالب به قرآن بیشتر باشد زیرا قرآن کلام خدشه‎ناپذیر خداست و با آن می‌توان همه قلوب مردم جهان را فتح کرد از این رو استناد به خواب فلان عالم و ... حتی اگر خوب باشد نباید جای قرآن و حدیث را بگیرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‎های عزاداری این است که جلسه خسته را به منبری تحویل می‎دهند و بیشتر وقت جلسه را با مداحی و عزاداری پر می کنند در صورتی که باید در این گونه مجالس مناقب و فضایل اهل‎بیت(ع) در قالب سخنرانی برای مردم بازگو و تبیین شود و نباید تقسیم نامتعادل زمانی برای منبری و مداح صورت گیرد.
این قرآن‎پژوه بیان کرد: یکی دیگر از آسیب‌ها مزاحمت‎هایی است که عزاداری‎ها برای برخی مناطق و محله ها دارد مثال دسته عزا از کنار بیمارستانی می‌گذرد و یا در نیمه شب از محلی عبور می‌کند و مردم را اذیت می کند.

محتواهایی نامتناسب با شان اهل بیت(ع)

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) یکی دیگر از آسیب‌ها را معطوف به آسیب های محتوایی برشمرد و اظهار کرد: برخی محتواهایی که در مداحی ها ارایه می شود متناسب با شان اهل بیت(ع) نیست.
وی افزود: برخی مداحان حضرت و یارانش را انسان‌هایی بیچاره نشان می‌دهند و مطالب خوار و هوانی را نسبت می‌دهند در صورتی که امام و یارانش آنقدر قوی بودند و به خدا توکل داشتند که بیمی از این حوادث نداشتند و انجام تکلیف خدایی را بهترین سعادت و افتخار برای خود می‌دانستند.

مطالب سست را به ائمه(ع) نسبت ندهیم

رستم‌نژاد عنوان کرد: آنچه در منابع اصیل شاهدیم عزت و اقتدار کربلائیان و عاشورائیان در حلقه امام است و نباید برای پررنگ نشان دادن جنبه عاطفی و گریه گرفتن از مخاطب مطالب سست و هوانی را به ایشان نسبت دهیم.

وی تاکید کرد: امام حسین(ع) و یارانش با شناخت دقیق و یقین و برای انجام رسالت الهی در این مسیر قدم برداشتند همان طور که امام در خطبه‌های خود به این موضوع اشاره کرده است و هرگز هم در مقابل هیچ کسی عقب‎نشینی و تعظیم نداشتند وهر جا هم صحبت و مذاکره‎ای در کار بود برای نصیحت دشمنان و جلوگیری از انحراف آنان بود بنابراین نباید برای گریه گرفتن از مخاطب مطالب نادرست را به آنان منتسب کنیم.

وی افزود: یکی از آسیب‌های دیگری که وجود دارد استفاده از برخی الحان است که مناسب مجالس عزا نیست و تقلید از آهنگ‌های غربی و داخلی است و مناسب حزن و اندوه نیست.

این قرآن‌پژوه بیان کرد: گاهی نیز ادواتی به کار می‌رود که از فرم سنتی خارج است زیرا از گذشته طبل و سنج داشتیم ولی الان ابزار موسیقی استفاده می‌شود که شاید به مذاق برخی خوش آید ولی زمینه انحراف از اهداف و متانت و وقار عزاداری‌ها را فراهم می‌کند.

captcha