سخنرانی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در مجلس یزید یک حرکت رسانه‌ای بزرگ بود
کد خبر: 3475273
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳

سخنرانی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در مجلس یزید یک حرکت رسانه‌ای بزرگ بود

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین گفت: سخنرانی پرمغز امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در مجلس یزید یک حرکت رسانه‌ای بزرگ است که شکست یزید را درپی داشت و او نتوانست مانع این کار رسانه‌ای بزرگ شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین در نشست اخلاق رسانه‌ای که به‌همت بسیج رسانه استان قزوین و با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، با تأکید بر اینکه اهالی رسانه باید اشراف کلی به مسائل معنوی و معرفتی داشته باشند، اظهار کرد: اولین کسی که رسانه را به‌کار گرفته، خدای متعال است و آیات زیادی که به موضوع رسانه و خبررسانی پرداخته، مؤید این مطلب است.

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: خدای متعال در برخی از آیات نه از مسائل روزمره، بلکه از مهم‌ترین مسائل عالم پرده برمی‌دارد و می‌فرماید: اهل خسارت‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که همه تلاش خود را خرج دنیا می‌کنند و گمان می‌کنند که کار درستی انجام می‌دهند و کسانی که جاذبه‌های رسانه‌ای آن‌ها را مسحور می‌کند، از این دسته هستند و آن‌ها از توجه به حقیقت باز می‌مانند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر این‌که در قرآن از روز رستاخیز و ولایت امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان «خبر بزرگ» یاد شده است، بیان کرد: خداوند در آیات دیگری که از اخبار انبیاء سخن می‌گوید، تأکید می‌کند که دسترسی به این سخنان جز با کار رسانه‌ای خدا میسر نمی‌بود.

وی به داستانی در مورد اخلاق پیامبر(ص) اشاره و تشریح کرد: از همسر پیامبر(ص) در خصوص اخلاق ایشان سؤال شد و او پاسخ داد که اخلاق رسول اکرم(ص) همان اخلاق قرآن است و ما هم برای این‌که بخواهیم اخلاق کامل داشته باشیم باید قرآنی شویم و در حد استطاعت اهل قرآن شدن را باید مسیر راه خود قرار دهیم.

وی با بیان این‌که خیلی از مطالب که اهل رسانه را مجذوب خود می‌کند جزو مطالب «لغو» است، یادآور شد: در قرآن آمده که مؤمنان اهل مطالب لغو نیستند و نباید به مسائلی غیر واقعی پرداخته شود.

حجت‌الاسلام عابدینی اظهار کرد: باید دقت کنیم که ما پیرو مکتبی هستیم که در آن وقتی مردم می‌خواستند مرگ فرزند پیامبر(ص) را با خورشیدگرفتگی ارتباط دهند، مورد تکذیب رسول اکرم(ص) قرار گرفت و این حرکت باید نقشه راه همه قرار گیرد.

امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که از آن جایی که خدا بنیان‌گذار رسانه بوده، قرآن الگوی کامل رسانه‌ای بودن است، افزود: باید توجه کنیم که جایگاه صلاه، قیامت، دشمن‌شناسی و دوست‌شناسی در نگاه خدای متعال در قرآن چیست و جایگاه فعلی آن‌ها را در رسانه‌ها مورد بررسی قرار دهیم و تلاش کنیم، قلم و نگاه رسانه‌ها را با مبانی قرآن همراه کنیم.

وی به واقعه غدیر و کار رسانه‌ای پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: خدای متعال به رسول اکرم(ص) فرمان داد تا ولایت علی(ع) را به مردم معرفی کند و ادامه کارهای ایشان را بدون این ابلاغ، بی‌فایده معرفی کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به این‌که ابلاغ و معرفی امام علی(ع) یک کار رسانه‌ای بود، خاطرنشان کرد: این مهم نشان می‌دهد آبروی رسانه، ولایت است و ولایت به تمام اتفاقات رسانه‌ای آبرو می بخشد.

حجت‌الاسلام عابدینی اذعان داشت: واقعه غدیر در اصل یک حرکت رسانه‌ای در اجابت فرمان خدا بود و در این واقعه پیامبر(ص) بازخورد کار خود را نیز گرفت و مردم دریافت ابلاغ ایشان را تصدیق کردند.

وی رسانه‌ها را به رسانه الهی و رسانه شیطانی تقسیم‌بندی کرد و اظهار داشت: شیطان مدام وعده می‌دهد و از فقر و مشکلات به‌عنوان حربه‌ای برای ایجاد ترس در جامعه استفاده می‌کند تا مردم از ارزش‌های الهی و انقلابی خود عقب‌نشینی کنند و رسانه‌ها باید مراقب چنین حربه‌ای باشند.

امام‌جمعه قزوین به میلاد حضرت زینب(س) اشاره و با تأکید بر این‌که اهل رسانه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) را به‌عنوان مقتدای خود قرار دهند، بیان کرد: سخنرانی پرمغز امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در مجلس یزید یک حرکت رسانه‌ای بزرگ است که شکست یزید را در پی داشت و او نتوانست مانع این کار رسانه‌ای بزرگ شود.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در پایان گفت: عبارت «هیئت تحریریه» که در حوزه کاری رسانه‌ها قرار دارد با «حُر» هم‌خانواده است و این یعنی اهل رسانه نباید حریت و آزادگی خود را از دست بدهند؛ چرا که حریت اصلی‌ترین سرمایه اهل رسانه است و از دست دادن سرمایه اصلی به معنای از دست دادن هویت یک رسانه محسوب می‌شود.

سخن فعالان عرصه رسانه با نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین

 در ابتدای این دیدار محمد سرباز، رئیس بسیج رسانه استان قزوین اظهار کرد: این نشست اولین نشست اخلاق رسانه است که در استان برگزار شده است و بناست با توجه به موضوعات استان نظرات نماینده ولی‌فقیه بدون واسطه از ایشان گرفته شود.

حمید زارع دار، سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی ایران در قزوین هم با بیان این‌که یک خبرنگار نیاز ضروری به خودسازی دارد، افزود: لازم است در خصوص مسائل عقیدتی و اخلاقی دوره‌هایی برای اصحاب رسانه برگزار شود.

وی گفت: عملکرد و بداخلاقی برخی از رسانه‌ها نباید به‌حساب همه رسانه‌ها گذاشته شود و در صورت برگزاری چنین جلساتی می‌توانیم مسائل را با شما در میان بگذاریم.

محمدرضا جباری، سرپرست خبرگزاری مهر در استان قزوین اظهار کرد: یکی از آفت‌های نظام ما، چاپلوسی و تملق است که در لایه‌های مختلف مسئولین تا خبرنگاران رسوخ کرده و این موضوع سبب شده تا واقعیت‌ها به مسئولان منتقل نشود.

سرپرست خبرگزاری مهر در استان قزوین ادامه داد: در اولین گام رسانه‌ها باید اخلاق را رعایت کنند و اگر این مسائل رعایت شود به جایگاه واقعی خود که همان رعایت اخلاق در جامعه است، دست پیدا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خلج نیز در این دیدار اظهار کرد: ارتباط بیشتر با نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأثیرات بسیار خوبی در تأمین محتوای مطبوعات خواهد داشت و می‌تواند جهت‌ها را همسو کند.

صفت‌الله صالحی هم بیان کرد: به خاطر نیازهای مالی مطبوعات نیش قلم آن‌ها کمتر شده و در حال حاضر رسانه‌ها وابسته به کمک‌ها و آگهی‌های مسئولین هستند و متأسفانه در توزیع آگهی‌ها عدالت اجرا نمی‌شود.

بابایی، سردبیر هفته‌نامه تاک قزوین بیان کرد: یکی از آفت‌های امروز در فضای مجازی است که افراد و گروه‌ها در این فضا با عنوان خبرنگار وارد می‌شوند اما هیچ ضابطه‌ای در آن‌ها وجود ندارد.

وی بیان کرد: رفتارهای دور از اخلاق در ایام انتخابات در قالب همین گروه‌ها انجام می‌شود که هواداران برخی به تخریب رقبا می‌پردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی رمضانی، مسئول خبرگزاری شبستان هم با تأکید بر این‌که خبرنگاران دیده‌بان جامعه هستند، بیان کرد: در زمان جنگ دیده‌بان‌ها با رصد اوضاع دشمن، نقش بزرگی ایفا می‌کردند و امروز هم باید رسانه‌ها همان نقش را داشته باشند.

وی تصریح کرد: امروز به به بهانه سرعت عمل مواردی در بعضی رسانه‌ها نقل می‌شود که حقیقت ندارد و نشر آن خسارت جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت و باید مراقب بی‌اعتمادی در جامعه باشیم.

طیب ملک‌پور با بیان اینکه در عرصه انفجار اطلاعات، جایگاه رسانه بسیار مهم است و قدرت ارسال پیام مظلومین به عالم، در دست اصحاب رسانه است، گفت: به نظر می‌رسد اخلاق و احکام رسانه‌ای در جامعه امروز مغفول واقع شده است و این جلسات می‌تواند مشکلات این حوزه را برطرف کند.

خداداد، سردبیر صبح قزوین در این دیدار گفت: خانم‌ها بیشترین حضور را در عرصه رسانه و خبررسانی دارند اما با مشکلات عدیده‌ای در ارتباط با مسئولین مواجه هستند که این مورد در دفتر شما هم وجود دارد و باید مزایای خاص برای خانم‌ها در نظر گرفته شود که تا بتوانند در این عرصه باقی بمانند.

بهرامی، از فعالان عرصه رسانه هم در این دیدار بیان کرد: در عرصه رسانه تبعیض بین خانم‌ها و آقایان وجود ندارد اما بداخلاقی‌هایی از سوی آقایان صورت می‌گیرد که خانم‌ها چشم‌پوشی می‌کنند.

وی تصریح کرد: سرقت‌های ادبی به وفور در این عرصه مشاهده می‌شود و آن‌قدر شیوع پیدا کرده که پیگیری قضایی آن خارج از حوصله و وقت است.

captcha