حل معضل طلاق با جامعه‌شناسی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 3479088
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
حجت‌الاسلام حسینی تاکید کرد:

حل معضل طلاق با جامعه‌شناسی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی

گروه جامعه: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ قرآن کریم، سبک زندگی فعلی را با اصول زندگی اسلامی متفاوت دانست و افزود: برای حل معضل طلاق باید از جامعه‌شناسی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی، مدیر گروه تفسیر و متون آموزش قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اصولی‌ترین راه‌کار برای کاهش طلاق در جامعه را استفاده از مبانی قرآنی عنوان کرد و گفت: جامعه‌‌شناسان چالش‌‌هایی را در ایجاد طلاق معرفی کرده‌اند. این موارد ‌به صورت علمی شامل تفاوت‌های سنی، تحصیلات، طبقه اجتماعی، سبک زندگی، تفاوت‌های قومی و نژادی، وسایل ارتباط جمعی، وجود فرزند و در موارد فقدان آن، تعدد زوجات و ویژگی‌های روانشناختی و شخصیتی زن و شوهر است.

فقر عامل اصلی طلاق نیست/ مرفه‌ها بیشتر طلاق می‌گیرند 

وی گفت: در جامعه امروزی برخی‌ها فقر، محرومیت‌های جنسی و برخی‌ها مواد مخدر را عامل اصلی طلاق می‌دانند اما آمارها نشان می‌دهد که بیشترین طلاق‌‌ها در مناطق مرفه بوده است و این نشان می‌دهد که فقر مسئله اساسی در این موضوع نیست.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به مثالی ادامه داد: یکی از مددکاران اجتماعی با تحقیق بر روی یکی از باشگاه‌هایی که پرهزینه‌ترین عروسی‌ها در آن برگزار می‌شود، به این نتیجه رسیده بود که در طول یک سال بالاتر از 60 درصد ازدواج‌هایی که در این تالار رقم خورده بود به طلاق ختم شده است. 

وی گفت: یکی از مسائل مهم در زمینه طلاق این موضوع است که چه عاملی باعث شده است؟ چرا زندگی در سه دهه‌‌ گذشته بسیار پایدارتر بود و امروزه می‌بینیم که به راحتی بعد از گذشت زمان محدودی به طلاق ختم‌ می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال باید به جامعه‌شناسی دینی خود برگردیم. در گذشته اولین شاخصه‌ای که باعث پایداری زندگی‌ها می‌شد جایگاه‌ مدیریتی بود. لذا زمانی که از جامعه دینی صحبت می‌کنیم باید متممات دینی آن را هم مد نظر قرار دهیم.

سقوط زن از مقام خود یعنی خراب شدن رکن اصلی خانواده 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ قرآن کریم تصریح کرد: مكانيزم طبيعى ازدواج، كه اسلام قوانين خود را بر اساس آن وضع كرده است، اين است كه زن در منظومه خانوادگى محبوب و محترم باشد. بنابراين اگر به عللى زن از اين مقام خود سقوط كرد و شعله محبت مرد، نسبت به او خاموش و مرد نسبت به او بى‌‏علاقه شد، پايه و ركن اساسى خانوادگى خراب شده است.

‌حجت‌‌الاسلام حسینی گفت: در جامعه‌شناسی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی كوشش‌ها و تدابير خاصى به كار می‌رود تا زندگى خانوادگى از لحاظ طبيعى باقى بماند؛ يعنى، زن در مقام محبوبيت و مرد در مقام طلب و علاقه باقى بماند. توصيه‌‏هاى اسلام مبنى بر اين كه زن حتما بايد خود را براى شوهر بيارايد و رغبت‌هاى او را اشباع كند و از آن طرف مرد به زن خود محبت و مهربانى كند، به او اظهار عشق و علاقه کند، تماما براى اين است كه اجتماعات خانوادگى از خطرات از هم پاشيدگى محفوظ بماند.

این استاد حوزه با اشاره به راهکارهای اسلام برای جلوگیری از طلاق عنوان کرد: در آیه ۱۹ سوره نساء آمده است با همسران خود معاشرت شایسته داشته باشید و در صورت به‌وجود آمدن اختلاف به سمت حکمیت بروید. در آیه ۳۵ سوره نساء نیز آمده است، یک نفر را از طرف زن و یک نفر را هم از سوی مرد انتخاب کنند(برای حکمیت) و با هم راه اصلاح را در پیش گرفته و سر چشمه ناراحتی‌ها را پیدا کنند و با محبت، نصیحت و خواندن آیات و روایات ارتباط آنها را اصلاح کنند.

captcha