حرمت تخریب محیط‌ زیست، کمتر از قضا شدن نماز و روزه نیست
کد خبر: 3480074
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

حرمت تخریب محیط‌ زیست، کمتر از قضا شدن نماز و روزه نیست

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: حرمت تخریب محیط‌زیست، کمتر از قضا شدن نماز و روزه نیست چرا که از بین رفتن آن فرصت ادای فرایض دینی را از میان می‌برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی امروز در همایش بین‌المللی محیط ‌زیست و حیات‌وحش ایران که در تالار شهر قزوین برگزار شد، اظهار کرد: خدای متعال در قرآن برای محیط‌زیست، فضایی را ترسیم کرده که در آرزوهای ما وجود دارد و اگر با نگاه قرآنی در این حوزه هماهنگ باشیم، محیط‌زیست، جنگل‌ها، دریاها و حیوانات را هیچ خطری تهدید نخواهد کرد.
وی تصریح کرد: خدای متعال زیباترین تصویر را از محیط‌ زیست به ما ارائه کرده و هر چه زیبایی در عالم وجود دارد از آنِ خدای متعال است و هر کجا ضعف و کاستی در محیط‌ زیست دیده می‌شود، مربوط به اقدامات نادرست انسان است.
امام‌جمعه قزوین با تأکید بر این‌که خداوند حلال و حرام را برای حفظ سلامتی انسان مقرر کرده، خاطرنشان کرد: هر بیماری و ضعفی که بر انسان وارد می‌شود، به دلیل عدم رعایت حلال و حرام است و ضروری است نسبت به دستورات خدای متعال حساسیت کامل داشته باشیم تا سلامت جامعه تضمین شود.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که 8 هزار گونه گیاهی در استان قزوین وجود دارد که 4 هزار آن در معرض انقراض قرار دارند و از این تعداد هزار گونه منحصر به فرد است، یادآور شد: برای حفظ گونه‌های گیاهی استان، باید نگاه دقیق‌تری نسبت به مسائل زیست‌محیطی داشته باشیم و از مصرف بی‌رویه آب و آلوده کردن هوا پرهیز کنیم.
وی با تأکید بر این‌که سلامت محیط ‌زیست، وابسته به آب و هوا است و ریزگردها هشداری برای در خطر بودن محیط‌ زیست است، تصریح کرد: وقتی محیط‌ زیست دچار تخریب شود، چشمه‌ها، پرندگان و حیوانات از میان می‌روند و امروز هم دسترسی به آب برای جانوران و پرندگان بسیار سخت شده و این مهم بیان کننده آن است که در این حوزه با بحران مواجه هستیم.
 حجت‌الاسلام عابدینی اضافه کرد: در فقه و مسائل فردیِ نماز، روزه و حج کارهای زیادی انجام و ریزه کاری‌ها تبیین شده و ای‌کاش فقه در این حوزه هم ورود پیدا کند و به تشریح و تبیین آثار تخریب محیط‌ زیست بر اعمال فردی انسان بپردازد.
امام‌جمعه قزوین افزود: تخریب محیط‌ زیست حرمتش کمتر از قضا شدن نماز و روزه نیست، چرا که از بین رفتن آن فرصت ادای فرایض دینی را از میان می‌برد.
وی تأکید کرد: در نگاه اسلامی حفظ محیط‌ زیست، کاشتن نهال و آب دادن به آن‌ها از ثواب زیادی برخوردار است و حتی در نگاه اسلامی نباید اجازه دهیم حیوانات، از هر نوعی تشنه بمانند و باید شرایط زندگی طبیعی را برای آن‌ها فراهم کنیم.

captcha